Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
sthlm skrev:
gubbstrutt skrev:
joel80 skrev:Jag har hittat en supersmart funktion i min bil! Om det är någon i trafiken som verkar ouppmärksam och inte ser mig trycker jag på en slags stor knapp på ratten. Bilen ger då ifrån sig ett högt tillfälligt läte som gör omkringvarande trafikanter medveten om min närvaro. Skitsmart! Synd att det inte finns nån ratt på en MC, men man borde kunna hitta något sätt att få det att funka ändå. ;)
japp det är som sthlm säger fixera tutan glöm inte blåljuset he he.

ok nu har jag tröttnat fortsätt ni Med vänlig hälsning gubbstrutt
Hade du propagerat för att bilförare skulle ta det försiktigare och vara mera uppmärksamma så är jag helt med dig.
Men att på något sätt uppmuntra eller rättfärdiga att man på MC skall köra med raka rör eller vrålande sportsystem lär inte vinna poäng hos folk.
Jag har själv ett smått helvete med hojjar utanför fönstret där jag bor och vill inte gärna ha mer buller.
Nu gäller inte bara bullerproblemet motorcyklar utan även grannens fina hemsnickrade raka 3" på hans Volvo 850 tills polisen tog honom.
du jag uppmuntrar ingen eller rättfärdigar något det ska du ha väldigt klart för dig.
jag beklagar vidare att de mc förare där du bor inte verkar kunna sköta sig nått vidare som jag uppfattat ovanstående. propagera för att alla bilförare skulle bli mer uppmärksamma osv har redan gjorts förr. Med vänlig hälsning gubbstrutt

Med vänlig hälsning gubbstrutt.
av llesrof
gubbstrutt skrev:
llesrof skrev:Som vanligt är det ju de som inte kan sköta sig och som tar sig för stora friheter som sätter standarden och förstör för alla andra. Lätta gärna på regelverket men var stenhård mot de som bryter mot det. Hur kul är det att pka runt och bullra extra mycket i onödan om det kostar 10000:- i böter varje gång man blir tagen? Efter ett par gånger så lär sig till och med en sådan idiot att det inte är någon idé att bullra mer.

Att ingen granne klagar på bullerfantaster beror förmodligen på att det är lönlöst. Först och främst måste man veta vem fan det är som bullrar fram på gatan mitt i natten och hissar extra mycket i gasreglaget. Det är ju inte nödvändigtvis samma person varje gång. Man måste också veta att personen i fråga äger så mycket intellektuellt kapital att han (det är oftast en han) begriper att hans beteende irriterar andra. Tyvärr har jag dåliga erfarenheter av att vänligt be folk upphöra med ett störande beteende. De brukar antingen spela tuffa och säga att de skiter i det eller så vänder de en ryggen och går undan och tar inte konflikten.
om det är mig du syftar på här så kan du lägga ner jag har inte stört nån sätter ingen standard på nått har inte förstört för nån annan
alla där ja bor vet vem jag är och jag brukar säga till folk att jag vill veta om ja stört dem. och du jag visste inte att det kosta 1000 i böter ens
Nej, jag syftade inte på dig och det var trist att du tog det så. Ber om ursäkt för detta. Jag syftar på hur världen över lag ser ut. De som sköter sig hamnar alltid i skuggan av de som inte sköter sig.
av llesrof
VolvoB20 skrev:
gubbstrutt skrev:
VolvoB20 skrev:Tyvärr har väl mega-brölandet från alla som kör med raka rör skapat en extrem badwill för allt vad motorer heter.

Mängder med motorbanor har fått stänga, andra ligger under stängningshot och krympta tider. Att få bygga nya är i princip helt omöjligt.

Synd som fan... hade man bara haft ljuddämparna på så hade vi kanske kunnat ha en motorbana på alla större orter.

Om man nu skulle råka tappa några hk på toppen och inte kan leva med det så kan man ju skruva upp turbotrycket ytterligare eller köra lite flera kubik i motorn för att kompensera,,,,,,
jag misstänker att kommunen anser att det är bättre att satsa på fotboll och inte på oss. misstänker att det inte har med ljuddämpare å göra
Tvärt om, du skulle bara veta hur mycket klagomål som kommer in på motorbanorna, och hur hårt det drabbar dem med restriktioner på öppettider och DB-mätningar tex, bullret gör att flera kämpar för sin överlevnad.

Det gäller även banor där kommunerna inte lägger en krona i bidrag så det har inte med fotboll att göra,
Ärligt talat så tror jag inte det finns en motorbana i världen som löser problemet med onödigt mycket bullrande motorcyklar eller bilar. Jag hör ju på jobbet hur snacket går bland de som kör motorcykel och hur det anses vara häftigt med extra buller. Det är alltså fullvuxna människor som manipulerar avgassystemet för att det skall bullra mer. Dessa personer är inte intresserade av att köra runt på en motorbana. Och ännu mindre intresserade av att köra tyst och fint till banan, byta avgasrör och sedan bullra någon timme på banan, byta tillbaka till ett tystare avgasrör och sedan köra hem igen. Samma sak med de som vill att deras bilar bullrar extra mycket.
av PTV
[/quote]
Nej, jag syftade inte på dig och det var trist att du tog det så. Ber om ursäkt för detta. Jag syftar på hur världen över lag ser ut. De som sköter sig hamnar alltid i skuggan av de som inte sköter sig.[/quote]

Så sant som det är sagt.Var ute under påsk på en längre runda på ca 30 mil på hojen och mötte massor med andra hojåkare under denna runda och 99 % körde mycket fint där endast två mc åkare utmärkte sig genom att leka tafatt med en porsche som i sin tur försökte köra ifrån dessa två mc åkare.Men ändå så nämns det överlag oftast bara av allmän media om hur farliga dessa mc åkare är där en liten busåkande klick uppenbart representerar hela hojkollektivet !?.Ganska mycket parodi med i denna media information med andra ord.

Lite grann som att många människor livnär sig och tydligen mår bättre av detta när man kan måla in en viss grupp andra människor i en dålig position !?.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
llesrof skrev:Och ännu mindre intresserade av att köra tyst och fint till banan, byta avgasrör och sedan bullra någon timme på banan, byta tillbaka till ett tystare avgasrör och sedan köra hem igen.
Det fungerar precis tvärs om mot vad du skriver, många banor idag har idag DB-mätare och du plocks av banan direkt om du du bullar för mycket.

Därför monterar man PÅ dämpare när man kommer till banan och kör några varv så det går tyst och fint, sen monterar man av dämparen när man kör hem igen.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Öppnare system ökar maxeffekten.
På min hoj räknar man med att få ut 15% extra genom att öppna upp luftburken, justera bränslenålarna, och sätta dit en full-flödes-dämpare. Sedan varierar det ju förstås från modell till modell hur mycket det kan göra. Men 10'000 rpm på 1200cc blir en hel del avgaser som ska ut, och sitter det då massa skit i vägen...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Mabuse skrev:Öppnare system ökar maxeffekten.
På min hoj räknar man med att få ut 15% extra genom att öppna upp luftburken, justera bränslenålarna, och sätta dit en full-flödes-dämpare. Sedan varierar det ju förstås från modell till modell hur mycket det kan göra. Men 10'000 rpm på 1200cc blir en hel del avgaser som ska ut, och sitter det då massa skit i vägen...
Precis. Frågan man ska ställa sig är ju om de 15% extra är värt att åka olagligt, bli hatad av alla, få banorna stängda eller tidsbegränsade och göra det 300% omöjligt att bygga nya banor och skapa extremt mycket badwill mot att vad motorcyklar och motorsport heter.

Jag har omvärderat min uppfattning och kan släppa de sista 15% mot att det kan vara möjligt att ha motorbanorna kvar, med vettiga öppettider, och till och med få bygga nya.

För övrigt, om en 1200-kubikare är så svag att den är okörbar med originaldämpare så är det ju bättre att montera turbo , då kan man ju lätt plocka ut 250 hk ur motorn och ändå ha den fin och tyst med dämpare på.
Användarvisningsbild
av Mabuse
VolvoB20 skrev:
Mabuse skrev:Öppnare system ökar maxeffekten.
På min hoj räknar man med att få ut 15% extra genom att öppna upp luftburken, justera bränslenålarna, och sätta dit en full-flödes-dämpare.
Precis. Frågan man ska ställa sig är ju om de 15% extra är värt att åka olagligt,...
I mitt fall är det inga problem att byta till en fullflödesdämpare. Jag klarar besiktningen med den som sitter på. Varje gång de har tagit fram decibel-mätaren har hojen kvalat in under gränsen och fått rena papper.
... bli hatad av alla, få banorna stängda eller tidsbegränsade och göra det 300% omöjligt att bygga nya banor och skapa extremt mycket badwill mot att vad motorcyklar och motorsport heter.

Jag har omvärderat min uppfattning och kan släppa de sista 15% mot att det kan vara möjligt att ha motorbanorna kvar, med vettiga öppettider, och till och med få bygga nya.
Jag försvarar inte de som kör omkring med olagliga system. Min egen erfarenhet är att det är krom-slädarna som bullrar mest, inte plastraketerna, och de syns sällan på motorbanorna.

För övrigt, om en 1200-kubikare är så svag att den är okörbar med originaldämpare
Nu är du bara löjlig.

så är det ju bättre att montera turbo , då kan man ju lätt plocka ut 250 hk ur motorn och ändå ha den fin och tyst med dämpare på.
Det är lite skillnad mellan att byta ljuddämpare och borra hål i en luftburk, och att montera på turbo och få den att fungera bra.

Dessutom, med stålrörsramen min Bandit har så räcker 100-130hk gott och väl åt mig. Bortanför det behövs ett nytt chassi om den ska duga till något annat än rakt fram på strippen.
av llesrof
Jag försvarar inte de som kör omkring med olagliga system. Min egen erfarenhet är att det är krom-slädarna som bullrar mest, inte plastraketerna, och de syns sällan på motorbanorna.
Det ligger rätt mycket i det. De där plastraketerna låter ju mest när de far fram i mach 3 på våra gator. De där moppemodellerna som mest förknippas med kriminella MC-klubbar dånar ju som bombflygplan redan på tomgång och i 30 Km/tim. Och att det sedan finns fullvuxna män som på allvar tycker att det är häftigt om det bullra ännu mer är ju bara löjligt. Det är ju på samma nivå som när man var barn och satte en sådan där smatter-grej på cykeln :lol:
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
llesrof skrev:
Det ligger rätt mycket i det. De där plastraketerna låter ju mest när de far fram i mach 3 på våra gator. De där moppemodellerna som mest förknippas med kriminella MC-klubbar dånar ju som bombflygplan redan på tomgång och i 30 Km/tim. Och att det sedan finns fullvuxna män som på allvar tycker att det är häftigt om det bullra ännu mer är ju bara löjligt. Det är ju på samma nivå som när man var barn och satte en sådan där smatter-grej på cykeln :lol:
jag undrar om du gillar några mc föröver huvudtaget?

gubbstrutt.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Har inte märkt nåt och kameran funkar s[…]

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag lig[…]

Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?