- fre 07 jul 2017, 13:29
#1183852
Jag hade en Opel Rekord som första bil, en -84 som hade gått knappt 8k mil. Den var betydligt mindre och betydligt svagare än den V60 T4F vi har idag, som om man kör på bensin drar åtminstone 20% mindre än Opeln jag hade! Opeln drog 1,1-1,2l/mil.. Volvon kan man köra på 0,8-0,9l/mil.. Med etanol drar den ca 1,1l/mil.
Så lite har det nog hänt. Men skillnaderna på uppgiven förbrukning och verklig förbrukning har ökat, så skillnaden på papper är större än den verkliga skillnaden.
Det som upplevs som lite felaktigt och "okunnigt" är ditt resonemang kring förändring och tallolja, vätgas, elektrolys, e.t.c.
E85 var ett rätt svenskt fenomen drivet av statliga subventioner. Inte fel men man måste vara väldigt långsiktig om man ska göra nått sånt och inte "döda" det efter några år med ändrade regler.
Det som händer nu med elbilar är globalt. Ökningen och efterfrågan ses i alla världsdelar, oavsett regeringars inställning. Det som skiljer beroende på politik är hur långt man kommit, men alla verkar följa samma exponentiella kurva. Inom 5-10 år kommer vi ha en kraftigt förändrad bilmarknad. Efter ytterligare 5-10 år har det troligen också slagit igenom så att bilparken är till stor del förändrad.
Så lite har det nog hänt. Men skillnaderna på uppgiven förbrukning och verklig förbrukning har ökat, så skillnaden på papper är större än den verkliga skillnaden.
Det som upplevs som lite felaktigt och "okunnigt" är ditt resonemang kring förändring och tallolja, vätgas, elektrolys, e.t.c.
E85 var ett rätt svenskt fenomen drivet av statliga subventioner. Inte fel men man måste vara väldigt långsiktig om man ska göra nått sånt och inte "döda" det efter några år med ändrade regler.
Det som händer nu med elbilar är globalt. Ökningen och efterfrågan ses i alla världsdelar, oavsett regeringars inställning. Det som skiljer beroende på politik är hur långt man kommit, men alla verkar följa samma exponentiella kurva. Inom 5-10 år kommer vi ha en kraftigt förändrad bilmarknad. Efter ytterligare 5-10 år har det troligen också slagit igenom så att bilparken är till stor del förändrad.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13