maba skrev:Jag har också dragit en CTEK comfort indikator mellan polerna på batteriet, men min bilmekaniker sa "Ajabaja". Batteriet övervakas av en Battery Contol Unit och när man pluggar in en laddare direkt på polerna så blir det knas i batteriövervakningen. Det visade sig som felsignaler med hög och låg batterispänning. Så nu har jag flyttat minuspolen till chassit.
Helt rätt. En laddare ska kopplas med minusledning till chassie och plusledning till plusplinten (eller batteriets pluspol) på bilar med BMS (Battery Monitoring Sensor).
Här är några foton på plusplint resp. jordanslutning som är lämpliga att använda:
OBS! Tänk på att plusplinten har 12V från batteriet. Koppla loss batteriet innan denna plusanslutning lossas. Glöm inte säkring!
Plusplint (röd pil)
(Ledningen och säkringen som redan finns på plusplinten på bilden är till mina extraljus)
(Klicka för större bild)
Jordanslutning (Röd pil)
Använd ledigt hål med rätt jordskruv. Jordningspunkter finns på båda sidor.
(Klicka för större bild)
Variosboy skrev:Det är på plussidan laddkontrollprylen sitter.
BMS sitter stripsad mot huvudminuskabeln till batteriet och mäter strömmen i denna med ett hall-element (magnetfältsavkänning).
Momentum skrev:Från vilken årsmodell kom den där mojängen och sitter den på alla motoralternativen?
Man gjorde några uppdateringar av elsystemet under MY10. På min bil som är MY11 sitter en BMS. Vet inte om det gäller alla motorer. Tror inte BMS fanns alls på bilar före MY10.
Här har skrivits mer om BMS:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 63#p632163
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 10#p598683
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 08#p631488