Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Brukar inte minus sitta direkt till kaross/motor med en fläta eller kraftig kabel? Så har svårt att se vad som skiljer i anslutning för laddaren.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det är på minussidan laddkontrollprylen sitter. Det gäller alltså att koppla plus på plus och minus på bilsidan av laddkontrollprylen, inte direkt på polen.

Edit: hade kastat om plus och minus.
Senast redigerad av 1 Variosboy, redigerad totalt 0 gånger.
av stefan.li
Variosboy skrev:Det är på plussidan laddkontrollprylen sitter. Det gäller alltså att koppla minus på minus och plus på bilsidan av laddkontrollprylen, inte direkt på polen.
Nu hänger jag inte med
Användarvisningsbild
av Momentum
Variosboy skrev:Det är på plussidan laddkontrollprylen sitter. Det gäller alltså att koppla minus på minus och plus på bilsidan av laddkontrollprylen, inte direkt på polen.
Från vilken årsmodell kom den där mojängen och sitter den på alla motoralternativen?
Användarvisningsbild
av Variosboy
stefan.li skrev:
Nu hänger jag inte med
Det blev lite rörigt och kort.
Vad jag menade var:
Plus på laddaren ska till Pluspolen på batteriet.
Minus från laddaren ska inte kopplas på minusspolen direkt. Den ska kopplas efter laddkontrollklumpen som sitter på batteriet.
Alltså på valfri jordpunkt.

Vet inte när det infördes och på vilka bilar det sitter tyvärr.

EDIT: Hade kastat om plus och minus..
Senast redigerad av 1 Variosboy, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Camel
maba skrev:Jag har också dragit en CTEK comfort indikator mellan polerna på batteriet, men min bilmekaniker sa "Ajabaja". Batteriet övervakas av en Battery Contol Unit och när man pluggar in en laddare direkt på polerna så blir det knas i batteriövervakningen. Det visade sig som felsignaler med hög och låg batterispänning. Så nu har jag flyttat minuspolen till chassit.
Helt rätt. En laddare ska kopplas med minusledning till chassie och plusledning till plusplinten (eller batteriets pluspol) på bilar med BMS (Battery Monitoring Sensor).

Här är några foton på plusplint resp. jordanslutning som är lämpliga att använda:
OBS! Tänk på att plusplinten har 12V från batteriet. Koppla loss batteriet innan denna plusanslutning lossas. Glöm inte säkring!

Plusplint (röd pil)
(Ledningen och säkringen som redan finns på plusplinten på bilden är till mina extraljus)
(Klicka för större bild)
Bild

Jordanslutning (Röd pil)
Använd ledigt hål med rätt jordskruv. Jordningspunkter finns på båda sidor.
(Klicka för större bild)
Bild

Variosboy skrev:Det är på plussidan laddkontrollprylen sitter.
BMS sitter stripsad mot huvudminuskabeln till batteriet och mäter strömmen i denna med ett hall-element (magnetfältsavkänning).
Momentum skrev:Från vilken årsmodell kom den där mojängen och sitter den på alla motoralternativen?
Man gjorde några uppdateringar av elsystemet under MY10. På min bil som är MY11 sitter en BMS. Vet inte om det gäller alla motorer. Tror inte BMS fanns alls på bilar före MY10.

Här har skrivits mer om BMS:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 63#p632163
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 10#p598683
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 08#p631488
Användarvisningsbild
av akterspegel
Jag tycker att det verkar konstigt att denna BMS är aktiv och övervakar batteriet när bilen är låst och i viloläge!
Den borde väl förbruka en del när den ligger aktiv hela tiden?

Är detta ett reellt problem som någon har råkat ut för då bilen fått fnatt för att laddningsstatusen har ändrats utan att bilen vet om det eller är det en försiktighetsåtgärld från volvos sida när dom varnar för direktinkoppling?
Användarvisningsbild
av Camel
Jag tror inte detta är ett stort problem. BMS aktiveras sannolikt så snart det finns någon övrig aktivitet i bilens elektriska system. BMS bör vara i "sleep mode" när bilen är helt avstängd och allt är i viloläge. Men även om det är så kan BMS ändå t.ex. ha registrerat att batteriet är dåligt laddat innan bilen stängs av. Om man sedan laddar batteriet med laddare och detta inte registreras av BMS så stämmer eventuellt inte batteriets laddningsstatus i verkligheten med den som lagrades vid senaste avstängningen. Men det är i så fall bara tillfälligt.
av stefan.li
Än en gång har Camel varit inne och styrt upp en tråd som jag har funderingar kring, tackar!

Vad menar du med "rätt jordskruv"? Och är det m6 man ska använda?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]

Volvo 740 startar inte

Sonen har en EPA 740 årsmodell 90. Batteriet[…]

ABS lampa lyser 740

Svårt att säga med bara en bild, men de[…]