Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
eijo skrev:Hej,

Nu har jag också provkört den vita Powershift T4:an :D

Medelförbrukningen stod på 0,92 när jag tog bilen. Jag resetade och en stod på 0,98 när jag lämnade den.
Kort tur, kanske 10-12 minuter. En del snabba accelerationer + lite motorväg runt 130

- Powershift och 1,6 jobbar bra ihop
- Mycket direktare respons på gasen än i min 2,5FT Automat (ingen momentomvandlare)
- Växlingarna vid lugn körning lika mjuka eller bättre än 2,5FT Aut.
- Växlingarna vid hård körning kanske lite ryckigare, men mest "annorlunda känsla" - inte sämre än 2,5FT Aut
- Bra drag. Accade ju duktigt vid rejält gaspådrag.

Ingen tvekan - En sån ska jag ha i T4F utförande MY12. Så snart de blir beställningsbar så.... 8)

Jag ska ha en manuell men jag tror att gasresponsen också har med motorn att göra. 2,5FT är ju en klart harmonisk glidarmotor men snabb gasrespons har den inte. Kul att T4 verkar hyfsat pigg! Jag har inte på länge varit så fascinerad av 2,5T-motorn men visst får man gå ner i effekt och gångkultur med T4. Ett lätt val dock - modernare och snålare motor.

Har fortfarande inte fått klart för mig huruvida den har S/S.

PH
av eijo
Hej, fick tag i en V70 broschyr igår. I den står på s.66 "Och i T4 med manuell växellåda, bidrar Volvos start/stopp teknik till att CO2-utsläppen sänks ytterligare, särskilt vid stadskörning."
av perhall
OK, vad bra. Ytterligare något som understryker hur förmånligt priset på den är.

I prislistor och på konfiguratorn framgår väldigt tydligt att t ex C30 DRIVe, S60 T3 och V70II DRIVe 115 har s/s men om T4 står intet där...
PH
Användarvisningsbild
av balin
eijo skrev:Jupp, med powershift och en massa paket :)
I mitt fall är det s.k. Förmånsbil (tjänstebil). s.k miljöbil (etanol...) betyder mycket för månadskostnaden.

Förbrukningen är ju flera delar:
- pengar
- att inte behöva tanka så ofta
- miljö

Ha i åtanke att vid förmånsbil så är förmånsvärdet högre på en T4 en med en 2,5 FT då FT finns som Limited modell på skatteverketshemsida. Skiljer inte mycket men det skiljer en del. Detta gäller dock endast om man köper kampanjbilarna på R-Design som finns nu.

Angående Miljöbils rabatten på 20% så verkar det som den försvinner på allt utom gas och hybrider. Vad man en tycker om Etanol så är det min åsikt att man nu totalt överger det spåret. Vem skall köpa de bilarna om inte de är förmånsbilar. Skatterabattern i 5 år är inte skäl nog. Tänk alla besinstationer som blivit tvingade enligt pumplagen att investera i en Etanol pump för att få fortsätta. Alla biltillverkare som kännt sig tvingade att utveckla en motor för Etanol. Sänk rabatten till 10% istället för 20% så har man en liten morot kvar.
Nä, har man tagit fan i båten får man fan ro!
av perhall
vandenhoogen skrev:Vill bara bidra med ytterligare en länk som "beskriver" T4a motorn mer i detalj, tyckte det var intressant läsning så för någon som väntar på sin bil eller kanske funderar på en T4 kan det vara läsvärt...:)

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... ent/546988
Intressant! Verkar vara en motor som är snål på riktigt och mycket modernare än 2,5FT. Samtidigt är den ju inte så beprövad och vem vet hur bra den håller med etanoldrift... får hoppas det funkar bra. Intressant att T4 är dyrare än D3 i England!/PH

Hade en Golf 3 en gång i tiden och den gick […]

Långtradare och trailerdragare i 90 &au[…]

Står det ingen märkning typ PP inpr&aum[…]

Om du tittar på Bxz-eller vad den nu heter, […]