- tis 22 feb 2011, 23:40
Jag ska ha en manuell men jag tror att gasresponsen också har med motorn att göra. 2,5FT är ju en klart harmonisk glidarmotor men snabb gasrespons har den inte. Kul att T4 verkar hyfsat pigg! Jag har inte på länge varit så fascinerad av 2,5T-motorn men visst får man gå ner i effekt och gångkultur med T4. Ett lätt val dock - modernare och snålare motor.
Har fortfarande inte fått klart för mig huruvida den har S/S.
PH
eijo skrev:Hej,
Nu har jag också provkört den vita Powershift T4:an :D
Medelförbrukningen stod på 0,92 när jag tog bilen. Jag resetade och en stod på 0,98 när jag lämnade den.
Kort tur, kanske 10-12 minuter. En del snabba accelerationer + lite motorväg runt 130
- Powershift och 1,6 jobbar bra ihop
- Mycket direktare respons på gasen än i min 2,5FT Automat (ingen momentomvandlare)
- Växlingarna vid lugn körning lika mjuka eller bättre än 2,5FT Aut.
- Växlingarna vid hård körning kanske lite ryckigare, men mest "annorlunda känsla" - inte sämre än 2,5FT Aut
- Bra drag. Accade ju duktigt vid rejält gaspådrag.
Ingen tvekan - En sån ska jag ha i T4F utförande MY12. Så snart de blir beställningsbar så.... 8)
Jag ska ha en manuell men jag tror att gasresponsen också har med motorn att göra. 2,5FT är ju en klart harmonisk glidarmotor men snabb gasrespons har den inte. Kul att T4 verkar hyfsat pigg! Jag har inte på länge varit så fascinerad av 2,5T-motorn men visst får man gå ner i effekt och gångkultur med T4. Ett lätt val dock - modernare och snålare motor.
Har fortfarande inte fått klart för mig huruvida den har S/S.
PH
XC60 T8 MY24 Late, XC40 Ult Twin MY24