Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Thomas J
Extraljusen är förbjudet oavsett nivåreglering då?
Alla xenonextraljus är alltså förbjudet att montera/använda?
av PaS83
LightMessiha skrev: och bara för att du klarat 2 kontroller redan behöver inte betyda att de är lagligt för då är deju lagligt att köra me sliks så länge ingen ser de?
För att jag bara inte orkar sitta tyst så...
Nej, jag säger inte att något är lagligt bara för man "kommer undan", jag har inte "kommit undan" med något heller.

Vid poliskontrollen tittades det både länge och väl på samtliga lampor på bilen, förklarade även att endast helljuset är xenonkonverterat. Detta var helt i sin ordning enligt trafikinspektören.

Hos SPB ett par dagat senare fick jag visa upp mina parkeringsljus vid en efterkontroll, då kom även mina extraljus på tal. Hurvida jag hade parkeringsljus i dom också, berättade även där att dom endast är konverterade till xenon.
Jag är fullt medveten om att jag inte kan få en helt ny anmärkning vid en efterkontroll, men tror säkert det skulle påtalats iallafall, muntligen, om något varit fel.

Tyvärr svarar inte avdelningen för tekniska frågor på epost utan endast telefon, men jag kan ringa igen och hänvisa till den text du visat här. För det är ju ganska lustigt att samma statliga myndighet ger så TOTALT olika svar på samma fråga.
av Thomas J
Det lär Hella,Bosch och alla andra företag som säljer xenon extraljus ändra på :D
Annars får man väl bli en fuskare och bidra till polisens kaffekassa :lol:
Den mest korkade lagen från Transportstyrelsen någonsin, strävar dom inte dom inte efter en 0-vision i Sverige?
Viltolyckor lär öka mångdubbelt och fler skador.
Så jävla typiskt sverige :evil: :evil:
Vi borde starta en namn insamling mot detta!!!!
Mvh Thomas
Användarvisningsbild
av kvantskum
LightMessiha skrev: Ja tyvär helt idiotiskt men tyvär så är fallet till tillräkligt många klagar så dom ändrar på de men detta är sverige och alla e tysta och sitter fint i ett hörn när de väl gäller.
Jag kommer ALDRIG att ta bort mina xenonkonverterade NBB. Aldrig!
De är mina absoluta livräddare under de mörka vintermånaderna på norrländska ödevägar!

VAR ska man klaga? VEM ska man ringa och spy galla på?
Sådana totalt verklighetsfrämmande åsnepickar ska hållas långt borta från beslutspositioner! :evil:
Nu är måttet rågat för min del!
Mitt politikerförakt har nu blivit totalt.

Edit: Nu har jag mailat transportstyrelsen och krävt telefonnumret och namnet på den som har det yttersta ansvaret för att denna idioti tillåtits träda i kraft.
Får se om dom svarar...
av PaS83
LightMessiha skrev:
När va det du blev stanad och sen var hos SBP? vilket datum? exakt? För vi har ju regel datum på när dom kommer och när dom träder i kraft,
110105 Flygande inspektion P1 161470 Förel. FLE
110111 Karlstad Efterkontroll FLE 163848 Godkänd FLE
av PaS83
LightMessiha skrev:
ok Då tror jag vet varför du klara dej Dom ny xenon reglerna träde i kraft 2011-01-10 och blev praksis den 2011-01-12 på alla stationer för den tolfte så hade alla stationer en genomgång om xenon så kan kanske va därför man jag vet många BT som hatar dom nya reglerna som jag gör men regler är regler tyvär

Där har jag visst läst dina inlägg lite slarvigt, läste 20110101, rätt antal ettor, bara på fel plats :wink:

Jag har nu pratat med Bo Pettersson på Transportstyrelsens avdelning för fordonstekniska frågor, hurvida man får eller inte får eftermontera xenon. Deras tolkning av författningen skiljer sig något från SBP..

Halv- och dimljus, precis som sagt tidigare, ska ge anmärkning med krav på reg. bes. eller återställande och efterkontroll.

Helljus, reg. bes. ej är möjlig, endast återställande med efterkontroll.

Eftermonterade extraljus, tillåtet.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 16

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!