LightMessiha skrev: och bara för att du klarat 2 kontroller redan behöver inte betyda att de är lagligt för då är deju lagligt att köra me sliks så länge ingen ser de?
För att jag bara inte orkar sitta tyst så...
Nej, jag säger inte att något är lagligt bara för man "kommer undan", jag har inte "kommit undan" med något heller.
Vid poliskontrollen tittades det både länge och väl på samtliga lampor på bilen, förklarade även att endast helljuset är xenonkonverterat. Detta var helt i sin ordning enligt trafikinspektören.
Hos SPB ett par dagat senare fick jag visa upp mina parkeringsljus vid en efterkontroll, då kom även mina extraljus på tal. Hurvida jag hade parkeringsljus i dom också, berättade även där att dom endast är konverterade till xenon.
Jag är fullt medveten om att jag inte kan få en helt ny anmärkning vid en efterkontroll, men tror säkert det skulle påtalats iallafall, muntligen, om något varit fel.
Tyvärr svarar inte avdelningen för tekniska frågor på epost utan endast telefon, men jag kan ringa igen och hänvisa till den text du visat här. För det är ju ganska lustigt att samma statliga myndighet ger så TOTALT olika svar på samma fråga.