Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lexus
chabby skrev:oke... Hur har du tagit bilden? rakt underifrån antar jag? Den ska alltså mer till vänster än till höger om man utgår från mitten av motorn?
Minns inte exakt hur långt åt vänster den satt eftersom jag låg rätt trångt till under bilen och hade inte järnkoll på måtten. Här är en annan bild som kanske visar lite mer om hur det sitter. Vet ej om det ser likadant ut under din bil. Den svarta stången på bilden, är det själva drivaxeln eller? I så fall roterar hela stången eller sitter drivaxeln inuti det svarta? Annars måste jag nog se till en gång till så att inte motorvärmarkablaget ligger emot drivaxeln.
Bild
av chabby
okey ska kolla lite hur det verkligen ser ut.. ! jo det är väll drivaxeln vet dock inte om den snurrar eller om det sitter infför..
Användarvisningsbild
av #27
chabby skrev:jo det är väll drivaxeln vet dock inte om den snurrar eller om det sitter infför..
Ja det är drivaxeln och den snurrar..
Användarvisningsbild
av Martin_J.N
Det är drivaxeln och den snurrar. Så inga kablar får ligga mot denna.
Användarvisningsbild
av lexus
Martin_J.N skrev:Det är drivaxeln och den snurrar. Så inga kablar får ligga mot denna.
Tror bara att värmeskyddsstrumpan ligger emot ytterst lite. Ska åtgärda det imorgon. Konstigt att de inte skrev mer om det i monteringsanvisningen. Värmaren och dess kontakt ligger ju väldigt nära drivaxeln. Ska man dessutom dra ner kablaget och fästa det i oljekylarens slang och rör så hamnar man ju inte direkt längre ifrån. Får kolla som sagt imorgon hur det ser ut.
Användarvisningsbild
av Ringhede
Nej det står inget om att kabeln inte får ligga för nära drivaxeln men det står att man ska se till att den inte ligger mot skarpa kanter eller för nära avgasrör eller turbo (om man har sådan)
Genom att spänna kabeln rätt mot slangen vi oljekylet så går det bra att få den bort från drivaxeln.

Lite pill att montera men gör som beskrivningen säger med att sätta fast delarna med lite tejp (plocka bort jepen sedan du monterat)
Går inte sätta fel eftersom det bara finns ett skruvhål där värmaren passar.

Jag gjorde jobbet med bilen på pallbockar och då är det trångt men går bra det med.

mvh Roland
Användarvisningsbild
av lexus
Kom på att jag inte säkert kan säga om jag låste kontakten mellan värmare och kabel med ett låsclips. Snacka om tvångstankar. Det blir till att hissa upp biljäveln ikväll igen. Värmetåliga buntband, var hittar man sådana?
av Addict
lexus skrev:Värmetåliga buntband, var hittar man sådana?
Rostfri ståltråd?
Användarvisningsbild
av lexus
Min plötsliga ingivelse där ryggraden frös till is visade sig vara korrekt. Jag hade glömt att montera låsclipset på kontakten till själva värmaren. Skönt att jag kom på det så att jag kunde fixa bristen direkt. Vidare så låg värmeskyddsstrumpan emot drivaxeln lite grand vilket också är åtgärdat nu. Fan vad skönt med en ny bil så att man kan meka utan att bli smutsig om fingrarna.

Bild
Bild
Förgreningskontakten samt kabeln in i kupén som går genom torpedväggen.
av chabby
Uj Uj Uj
Nu har jag monterat motorvärmare Dock inte helt klart.. Lite pilligt va det!
Men Det jag fundera på va det att på den beskrivningen som man fick med i kupevrämar paketet stog det anurlunda om grenkontakten, jämföde med den som jag tagit på volvos hemsida!angående den här grenkontakten, alltså hur man ska koppla in den.. det ska väll inte spela någon roll vilken utgång som ska går vart? (kupé värmare och motor värmare) Hade massa rör i vägen men... ehh tar lite bilder imorn och återkommer! :=)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]