- tis 08 sep 2020, 13:53
Jag har en V90 T8
Tycker fyran fungerar bra MEN - Att ha 300 bensinhästar och 100 el är tvärtemot vad jag vill ha. Att göra en sexa ger fler rörliga delar och mer friktion då jag ser inte hur det skulle vara bättre än en fyra.
300 hk el och en liten hjälpmotor (Tex en trecylindrig på 100 hk) för långfärder hade varit perfekt. Ren elbil är jag tveksam till pga rädsla för att inte kunna ladda (ja, jag har flera gånger träffat Tesla-ägare i panik över att de inte har ström hem och ena laddaren tex var trasig)
Att bygga en liten hjälpmotor som indirekt driver hjulen via elmotorerna hade varit perfekt. Den kan man även optimera då alla förbränningsmotorer i princip bara har ett optimalt varvtal avseende effektivitet. Den kan gå på konstant varvtal och all överskottsenergi går in i batterierna. Då hade jag haft en optimal bil. Jag kör uteslutande på 100% el till/från jobbet (38 km enkel väg) men det är alla längre resor som drar upp snittförbrukningen. Ligger nu på 0,4 vilket är helt OK.
http://www.garaget.org/Racetwin2
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson