Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KnotVillage
#1393957
Jag hörde att detta är sista motorn Volvo kommer använda sen blir det bara el. Borde det inte vara billigare att montera elmotorer bak på AWD och slippa allt det andra?
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1393961
Undrar om Brittisk bilindustri överhuvudtaget kommer att överleva. JLR var i kris redan innan Brexit och Corona rullade igång. Läget har inte direkt blivit bättre.
Volvos koppling till Geely och därmed Kina skulle kunna bli ett problem..
Användarvisningsbild
av EjS
#1398012
Då blev jag Volvo kund igen. Svenska Volvo förstås. 2 x 3.6L med turbo och kompressor. Ingen common rail eller egr som pajar.

Årminstone 10 L / mil.
IMG_4073.jpg
IMG_4073.jpg (996.14 KiB) Visad 900 gånger
Användarvisningsbild
av Its1more
#1398044
EjS skrev: mån 24 aug 2020, 17:19 Årminstone 10 L / mil.
Per kubbe eller för båda? :-)
Användarvisningsbild
av EjS
#1398476
Its1more skrev:
EjS skrev: mån 24 aug 2020, 17:19 Årminstone 10 L / mil.
Per kubbe eller för båda? :-)
Drog runt 300 L för drygt 200 km - så det är väl 15 L / mil för båda motor. Runt 3200 varv vid 50 km/h. Går jävligt bra sådan en rak 6:a. Ingen vibbar överhuvudtaget.
IMG_4115.png
IMG_4115.png (145.6 KiB) Visad 665 gånger

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#1400778
Jag har en V90 T8

Tycker fyran fungerar bra MEN - Att ha 300 bensinhästar och 100 el är tvärtemot vad jag vill ha. Att göra en sexa ger fler rörliga delar och mer friktion då jag ser inte hur det skulle vara bättre än en fyra.

300 hk el och en liten hjälpmotor (Tex en trecylindrig på 100 hk) för långfärder hade varit perfekt. Ren elbil är jag tveksam till pga rädsla för att inte kunna ladda (ja, jag har flera gånger träffat Tesla-ägare i panik över att de inte har ström hem och ena laddaren tex var trasig)

Att bygga en liten hjälpmotor som indirekt driver hjulen via elmotorerna hade varit perfekt. Den kan man även optimera då alla förbränningsmotorer i princip bara har ett optimalt varvtal avseende effektivitet. Den kan gå på konstant varvtal och all överskottsenergi går in i batterierna. Då hade jag haft en optimal bil. Jag kör uteslutande på 100% el till/från jobbet (38 km enkel väg) men det är alla längre resor som drar upp snittförbrukningen. Ligger nu på 0,4 vilket är helt OK.

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]