Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lilleman
vad tycker ni om denna regering så här långt :evil: mvh/roger
Användarvisningsbild
av Janne3
För min del käns de som de va bättre före de nya arbetarpartiet, får väl se nästa val, tror de kan bli tungt för dom då
av anp
De direkta effekterna för egen del hitills har varit positiva. Att a-kassan och trafikförsäkringen höjts/kommer höjas, är inget jag jublar åt, men å andra sidan har jag fått sänkt inkomstskatt som väl kompenserar de höjningarna.

Vissa delar i hur de arbetslösa kommer att hanteras ifrågasätter jag, men i stort är jag med på de förändringar som sker vad gäller arbete/skatter/arbetslöshet/bidrag mm.
av jbl
Jag tycker att dom är lite väl hårda mot dom som har det sämst. Arbetslösa, sjuka.

Dessutom så verkar dom tro att alla fuskar. Men det är klart dom verkar ju vara bra på att fuska själva och då kan man inte lite på majoriteten.

Jag vet då var min röst går nästa val.
Användarvisningsbild
av lilleman
undrar om dem vet hur det är att vara arbetslös eller sjuk
nu tänker dem ju tvinga folk att flytta menar dem att om den ena i en familj blir arbetslös skall tvinga den stackarn att flytta. man undrar ju vad skrällena har innanför pannbenet och dem har mage att kalla sig arbetarparti :twisted: :twisted: jag vet var min röst går nästa gång med mvh/roger
av matzen10
jbl skrev:Jag tycker att dom är lite väl hårda mot dom som har det sämst. Arbetslösa, sjuka.

Dessutom så verkar dom tro att alla fuskar. Men det är klart dom verkar ju vara bra på att fuska själva och då kan man inte lite på majoriteten.

Jag vet då var min röst går nästa val.
Ja, inte till något parti som tycker att reglerna i socialförsäkringssystemet kan vara bra att ha..? Jag som skattebetalare vill I N T E att det ska finnas så dålig kontroll som det finns idag; men det blir förhoppningsvis bättring. Om du kommer ihåg så har jag berättat (lite) om hur lätt det är att fuska och hur liten chansen att behöva stå till svars för det, är. Klart som f-n att det utnyttjas!
Sedan tycker inte jag att det är fel att säga som det är, även om det kan tyckas osvenskt och svida lite i skinnet.
Jag är f.n. bidragstagare, kan tilläggas!

M V H
---> Matz (inte så fett med ersättning, men hellre att de som verkligen behöver har möjlighet att få mera)
av anp
lilleman skrev:undrar om dem vet hur det är att vara arbetslös eller sjuk
nu tänker dem ju tvinga folk att flytta menar dem att om den ena i en familj blir arbetslös skall tvinga den stackarn att flytta. man undrar ju vad skrällena har innanför pannbenet och dem har mage att kalla sig arbetarparti :twisted: :twisted: jag vet var min röst går nästa gång med mvh/roger
Tvungen att flytta var du ju även tidigare efter en viss tid har jag för mig. Skillnaden nu är väl att de hårddragit det hela till orimliga proportioner.
Vad för nytta har Sverige av att en låg/outbildad arbetslös från norrlands inland flyttar till ett storstadsområde för att ta ett jobb där?
Det bör ju rimligtvis finnas arbetslösa på närmre håll.
Nuvarande/kommande regler är ju bara ett sätt att flytta arbetslöshetssiffror från ett område till ett annat.
Och vad händer med den region som blir utarmad på arbetskraft? Kanske det är det som är målet, att tömma glesbefolkade områden helt och hållet.

Just flyttbiten är jag starkt emot vad gäller arbetslösheten. Likaså det orimliga i att man måste söka ett visst antal jobb i månaden som arbetssökande. Jobb som man kanske inte ens är kvalificerad för.
Vad tar det för tid & pengar för arbetsgivare att hantera alla dessa onödiga jobbansökningar?
Får man inget jobb på 1 år eller så, så kanske man bör överväga flytt eller långväga pendling. Under förutsättning att familjesituationen tillåter det.

Sedan är det i mitt tycke orimligt att en arbetslös/sjuk person skall kunna hålla nästan samma standard som en person med arbete och pendling.
Att slå undan benen på dessa är jag inte för, men jag är för en tydligare skillnad ekonomiskt mellan arbete och arbetslöshet.
Jag har haft ett flertal arbetslösa i min närhet som inte velat ha ett arbete då de haft så god ekonomi via a-kassan mm.
De har sett det som en rättighet att gå hemma med "fullt" betalt, utan att behöva göra någon motprestation.

Jag gick arbetslös i 8 år med sämsta tänkbara ersättning ( KAS ), så jag vet vad det innebär att vara arbetslös och fattig.
Nu arbetar jag heltid inom industrin sedan några år. Pendlar 1200 mil om året, och har ändå bara något bättre ekonomi än många arbetslösa i min närhet.
Var finner en arbetslös motivationen till arbete, om skillnaden inte märks tydligt?
Personligen arbetar jag hellre med låg lön än ligger på sofflocket, men många idag kräver en ekonomisk standard ( läs lyxtillvaro inspirerad av kvällspressens helgbilagor ) som inte är möjlig via ett normalt låg/mellanlönejobb. Därför väljer nog många att vara frivilligt arbetslösa med a-kassa, och ett svartjobb vid sidan om.

Felet idag är att vi har så enormt många ensamhushåll, som var för sig kräver X antal bidrag för att klara sig.
Är det verkligen en rättighet att ha en egen bostad om man inte själv kan finansiera denna?
av matzen10
Om att tvingas flytta;
Jag var lite aktuell för arbetsförmedlingen (hade a-kassa) 1996 och bokade då möte för information. Nu var jag bara på a-kassa i 8-10 dagar men jag visste ju inte..så jag tog kontakt.
Det fanns redan då en sökradie som utvidgades vartefter dagarna gick! Från närområdet till att sedermera omfatta hela landet. Man var iaf tvungen att söka ledig tjänst och detta kollades upp ibland av arbetsförmedlingen; eftersom de skickade hem erbjudanden på lediga tjänster till mig så ringde de upp arbetsgivaren och frågade om t.ex. jag sökt det anvisade jobbet. Fick man jobbet och tackade nej så kunde man bli utan ersättning. Så jobbansökningar 20 mil hemifrån blev inte så välskrivna ;-), allt för att man inte skulle "råka" få jobbet och behöva flytta från familjen.. Jag tycker inte det är ett smidigt sätt att sköta sysselsättningen om man, som jag, bor i en relativt stor stad (140.000). Det finns alltid någon form av jobb ledigt. Då är det bättre, tror jag, att arbetsförmedlingen erbjuder ett jobb utanför ersättningstagarens egentliga kompetens så länge. Och ev. stimulerar till vidareutbildning/fortbildning för att bredda kompetensen för den enskilde. Hur det än är så är det meningen att de som är friska ska jobba och försörja sig själva samt bidra till arbetsoförmögna och sjuka människor så att dessa ska ha ett, vad vi tycker, drägligt liv!
Det är oxå en anledning till att kontrollfunktionerna för bidrags/ersättningstagare ska finnas där i större utsträckning. Den som inte olovligen tillskansar sig bidrag/ersättning ska därför heller inte känna sig "påhoppad" av att kontrollerna skärps; det finns ingen naturlig mental anledning till den oron!
Om anledningen till oro är att man är rädd för att "Storebror" Staten lägger sig i medborgarens privata angelägenheter ännu mer så föreslår jag snarare att den personen gör sig av med, kontokort, mobil, internet, gps och annat som lämnar lättavlästa avtryck. Och inte åker utomlands där det är mycket vanligare med kameror i stadsmiljö än det är i Svea.

Var det här argument som var tänkvärda/tillräckliga för "motståndarsidan"? Och, nej, jag vill inte separera oss i läger i den här tråden men jag hittade inget bra ord :oops:

M V H
---< Matz
av matzen10
Javisst! Och LO som gärna "kämpar" för lågavlönades och kvinnors rätt!
Eller hur det nu är.... Det sagda ordet har varit svårt att backa upp i realiteten alltför länge. Det var väl därför det blev skifte till Alliansen :-)
Allliansen har iaf sagt att det kommer förändringar som är obekväma. Och de verkar stå fast vid det obekväma och även de nya förmåner som blir; även om det gick lite fort där med skattesänkningen redan till nyåret.

Sedan 1998 har jag hört (Soc.) prata om att höja ersättningsnivån i försäkringssystemet för alla och speciellt höja "taket" så att höginkomsttjänande män oxå ska ha större möjlighet att vara hemma med barn. Och under 2000-talet har jag hört att de ska reformera tandvården så alla har råd. Kommer ni ihåg de här sakerna (bl.a.)? Det enda som jag vet har blivit bättre är högkostnadsskyddet för protetisk tandvård för pensionärer; högkostnadsskyddet går/gick in vid 8.000:- istället för 10.000:-. Talar om min morbror. Samma år fick han den hiskeliga index-uppräkningen på pensionen med 2 (två) spänn. Bara portot för att skicka ut ökningen kostar mer! Som tur var åkte han inte upp en skatteklass, för då hade det blivit minus!

Nåja, alla bär vi med oss olika erfarenheter och ståndpunkter. Och min slutsats blir att det inte kan bli sämre med ny regering. Bara de får sitta minst 2 perioder för att vi medborgare ska kunna se effekten ordentligt. Det är väl egentligen då som man kan avgöra om det var bra eller inte?

Nästa "delfråga" kanske kan handla om energin :-) om inte trådskaparen misstycker? Annars kan jag starta en egen tråd om det. För det är intressant vad röd/gröna-laget gjort och vad de sagt sig ska göra..Och det är, minst, lika intressant att belysa Alliansens, något luddiga, mål.

M V H
---> Matz
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]