Har kört ner trynet i denna igen, efter en vecka av förberedelse, rent mentalt.
Bytte till gula spridare.
Kontrollerade kamremmen igen, konstaterade att den lik förbannat stod ett hack fel. Om jag läst fel förra gången eller om den stod 2 hack fel innan, vet jag inte.
Lossade alla kåpor för att se att det inte var kilen som spökade.
Denna har ingen kil, utan det sitter pucklar på kamremsdrevet på vevaxeln som gör att det inte går att ställa fel:
20180113_122253.jpg (117.04 KiB) Visad 435 gånger
Hade loss allt, för att dubbelkolla och ställde tillbaka i noll.
Jag kan ha lurat mig själv med att gå efter fel streck på kamremskåpan, då har den hamnat på ca 10 grader, det blir ungefär ett kugg fel på kammen:
20180113_123828.jpg (135.32 KiB) Visad 435 gånger
Nu sitter det på noll, i alla fall.
Dubbelkollade också att ettan verkligen var i ö.d där, genom att sticka ner en tråd i ettans cylinder. Även nockarna på kammen står som ett "v".
20180113_122054.jpg (198.63 KiB) Visad 435 gånger
Lossade armen till wastegaten och spärrade spjället i vad jag i alla fall tror är öppet läge?
För den är väl stängd när bilen inte är igång?
20180113_135518.jpg (127.94 KiB) Visad 439 gånger
Nu går bilen bättre.
Synd att säga att den går bra, men bättre.
Den är fortfarande ryckig att hålla på jämna varv, ungefär 4000, det är som den vill gå mer, men något är fel.
Som om man skulle stänga av en cylinder och sätta på den igen, om jag får försöka beskriva.
Jag provkörde bilen mellan varje moment också, för att se när det blev, vad jag hade hoppats på, extrem skillnad, men jag tycker det blev ganska lite skillnad faktiskt.
Bättre går den och jag inbillar mig att den inte får så mycket bränsle längre.
Jag testade att lossa lmm på tomgång. Då går den ner i lägre tomgångsvarv. Provkörde också utan den inkopplad och då menar jag att den inte rycker så mycket på jämna varv, fortfarande ryck och stöt, men i mindre omfattning.
Däremot märks det direkt på avgaserna att den går fetare, det ryker svart direkt.
Det syns på filmen, hoppas jag. Jag fipplar där med att koppla ur luftmassemätaren, ca 40 sekunder in hör man hur varven går ner och man ser att den ryker mer svart:
https://photos.app.goo.gl/4GAoNokZI4Fb7VaO2
Jag testade också att sätta i lmm från reservdelsbilen, utan någon skillnad. Samma nummer och allt.
Jag testade även att ta ur kontakten ur knacksensorn, utan någon skillnad alls. Ska det göra skillnad?
Så det är bättre i alla fall, men jag vill inte sätta "löst" på tråden, för den går illa fortfarande.
Mina ideér är slut.
Jag lyckades i alla fall ta mig igenom mekandet utan att hata bilen idag. Alltid nåt.