Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Man kanske ska påpeka att B230FK bara har 8:1 i komp så med bränslebox och spridare till en B230F och turbon ur spel lär den både bli både törstig och seeg...
ang att testa en turbo box så går det bra ihop med Saab spridarna iochmed att dom är högohm å vad förkopplingsmotståndet gör är att det gör turbons lågohms spridare till högohm. lh boxarna klalar inte att driva peak and hold spridare. lång historia...
Kompförhållande
B230FK/FT 8.7:1
B230F 9.8:1
i mina ögon är det försumbart i det här fallet när vi pratar om något som får gå i max 30kmh

230F har M kamaxel som är något vassare än en T kamaxel som sitter i FK/FT
men med wastegaten fullt öppen kommer den ändå att ge lite laddtryck så det går troligen på ett ut.
:oops: :oops: Då är det tvärt om som inte går. Jag hade i alla fall inte vågen prova, men som "mattsson81" förklarar så ska det funka. Angående turbo eller inte turbo, om du nu får bilen att gå med turbon bortkopplad och "vanliga" F spridare kan man ju låta den ladda lite sedan. Kanske ett hg eller 2, alltså upp till hälften av vad den ska ge normalt så den "ger" ungefär samma effekt som en F motor
Jag är så glad över alla svar:-)
Tack!

Som jag förstår det skulle det förmodligen gå att testa med turbobox, tvärt om fungerar inte.
Eventuellt kan det fungera med 230f spridare, till och med med lite laddning?

Tack också för förklaring om hur boxen styr spridarna, det hjälpte mig att begripa något.

Det verkar som planen är följande, när jag nu får tid:

1:Kolla så motorn står rätt, alltså att inte kilen i vevaxeln är kass, så tiderna blir helt fel.
2: Sätta i spridare från en vanlig 230F och spärra wastegaten öppen(?) Så turbon inte laddar.

Detta tycker i alla fall jag bör påverka något.

Eller är det något mer ni tycker jag ska pilla med innan?

Så tacksam för hjälpen!
mattsson81 skrev:Kompförhållande
B230FK/FT 8.7:1
B230F 9.8:1
i mina ögon är det försumbart i det här fallet när vi pratar om något som får gå i max 30kmh

230F har M kamaxel som är något vassare än en T kamaxel som sitter i FK/FT
men med wastegaten fullt öppen kommer den ändå att ge lite laddtryck så det går troligen på ett ut.

Här ville jag citera också.
Ja, målet är ju att bilen ska starta och gå på tomgång, utan att dö, samt kunna ligga på ca 3500-4500 varv, utan att rycka som en guttaperkaboll, som den gör idag.
För det "går" att köra den.
Evelyn har varit ute ett par timmar på vägen och då verkar den kunna flåsa ur sig det mesta av den oförbrända bensinen och sotet.
Driftsäkerheten är ju urusel dock och jag antar att stiften till slut ger upp.

Traktorn är och ska förbli laglig, alltså 30km på maxvarv, det är vi på det klara med.
Att bilen inte klarar maxvarv hela tiden är också klart, så mellan de varvtalen siktar vi på. Då gör den ca 20, som i detta fall faktiskt fungerar för henne.
En stor del av det hela är att bara umgås i grupp med traktorer, för sakens skull, inte transportera sig i någon större utsträckning.
Har kört ner trynet i denna igen, efter en vecka av förberedelse, rent mentalt.

Bytte till gula spridare.
Kontrollerade kamremmen igen, konstaterade att den lik förbannat stod ett hack fel. Om jag läst fel förra gången eller om den stod 2 hack fel innan, vet jag inte.

Lossade alla kåpor för att se att det inte var kilen som spökade.
Denna har ingen kil, utan det sitter pucklar på kamremsdrevet på vevaxeln som gör att det inte går att ställa fel:
20180113_122253.jpg
20180113_122253.jpg (117.04 KiB) Visad 434 gånger
Hade loss allt, för att dubbelkolla och ställde tillbaka i noll.
Jag kan ha lurat mig själv med att gå efter fel streck på kamremskåpan, då har den hamnat på ca 10 grader, det blir ungefär ett kugg fel på kammen:
20180113_123828.jpg
20180113_123828.jpg (135.32 KiB) Visad 434 gånger
Nu sitter det på noll, i alla fall.

Dubbelkollade också att ettan verkligen var i ö.d där, genom att sticka ner en tråd i ettans cylinder. Även nockarna på kammen står som ett "v".
20180113_122054.jpg
20180113_122054.jpg (198.63 KiB) Visad 434 gånger
Lossade armen till wastegaten och spärrade spjället i vad jag i alla fall tror är öppet läge?
För den är väl stängd när bilen inte är igång?
20180113_135518.jpg
20180113_135518.jpg (127.94 KiB) Visad 438 gånger
Nu går bilen bättre.
Synd att säga att den går bra, men bättre.
Den är fortfarande ryckig att hålla på jämna varv, ungefär 4000, det är som den vill gå mer, men något är fel.
Som om man skulle stänga av en cylinder och sätta på den igen, om jag får försöka beskriva.

Jag provkörde bilen mellan varje moment också, för att se när det blev, vad jag hade hoppats på, extrem skillnad, men jag tycker det blev ganska lite skillnad faktiskt.
Bättre går den och jag inbillar mig att den inte får så mycket bränsle längre.

Jag testade att lossa lmm på tomgång. Då går den ner i lägre tomgångsvarv. Provkörde också utan den inkopplad och då menar jag att den inte rycker så mycket på jämna varv, fortfarande ryck och stöt, men i mindre omfattning.
Däremot märks det direkt på avgaserna att den går fetare, det ryker svart direkt.
Det syns på filmen, hoppas jag. Jag fipplar där med att koppla ur luftmassemätaren, ca 40 sekunder in hör man hur varven går ner och man ser att den ryker mer svart:
https://photos.app.goo.gl/4GAoNokZI4Fb7VaO2

Jag testade också att sätta i lmm från reservdelsbilen, utan någon skillnad. Samma nummer och allt.
Jag testade även att ta ur kontakten ur knacksensorn, utan någon skillnad alls. Ska det göra skillnad?

Så det är bättre i alla fall, men jag vill inte sätta "löst" på tråden, för den går illa fortfarande.
Mina ideér är slut.

Jag lyckades i alla fall ta mig igenom mekandet utan att hata bilen idag. Alltid nåt.
Det finns liksom ingen nivå på det här.
Rotorn hade gett upp, hur det nu går till.
Den har gått ca 3 timmar.
Jag trodde faktiskt inte det tillverkades så dålig skit.
Nu sitter en annan i och bilen går igen, inte bättre, men går i alla fall.
på en av bilderna du har lagt upp tidigare ser man att bränsleitrycksregulatorn ser ut att vara lite hoppressad .... jättesvårt att avgöra bara utifrån bilden men kan ju va värt att kolla upp. om du har möjlighet att mäta bränsletrycket gör det annars prova med regulatorn från den andra bilen.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]