Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:
rattknappar & knappar man hitar utan att släppa blicken ger trafiksäker manuvrering.

att få plats med alla knappar på en standard DIN ger små o plöttriga knappar, men vist man kan ju sätta dit en son där "fin" fjärka på raten.

jag o 99% avalla andra tycker att design är viktigt & behåller orginalet
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:
V70 radiopanelen är ju minst 4*DIN i storlek men går ändå bra att byta om man vill så du behöver inte tränga in Volvos egen radio på en enkel DIN.

Och var ligger motsatsen i det? Det finns ingen! Om man vill behålla originalet gör man det. Om man vill byta till en anna apparat den dag den går sönder eller blir omodern gör man det. Alla är lika glada och nöjda.

Utom på V50/S80n Där man har hoppat på den galna trenden att att sprida ut knapparna över hela panelen och mixa med kliman. Där kommer 100% att aldrig byta radio även om den går sönder eller blir omodern om 10 år, för det är helt omöjligt.
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:
o varför skulle du inte kunna göra likadant i V50 eller S80N ? det är vll upp till radiotilverkarna att göra en stereo som passar i dessa bilar. dom har ju standard mått på dessa så det ska inte vara nått problem utrymmes mässigt.
o knapparna till bilen som advänds till allt, gör ju inget om don nu inte går att styra stereon med, dom fyller ju fortfarande de andra funktionerna
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:
Radiotillverkarna kommer inte att lägga sig ned och dö frivilligt utan gör väl allt för att kunna fortsätta sälja sina produkter så de jobbar ju för högtryck för att kunna leverera maskiner.

Men samtidigt verkar ju billtillverkarna jobba heltid på att spärra ut alla sådan möjligheter genom mönsterskydd, patent, användande av icke standardiserade interface, kontakdon, singnaler, formfaktorer osv så lätt är det inte.

Jag tror faktiskt radiotillverkarna förlorar slaget och dör ut. Det som kommer finnas kvar är väl några anonyma tillverkare som gör lite elektronik som sitter bakom biltillverkaren panel.

På V50n jag körde hade man ju tex flyttat in en del klima paramterar i radiodisplayen, Byter man ut radion så dör väl kliman i.o.m detta. Det är ju som att man skulle styra värmepumpen hemma via TVn, byter man TV får man frysa häcken av sig.

Det i sig är ju en bombsäker grej som gör att man aldrig kommer att kunna byta ut en radio i dessa bilar (V50/S80N osv) om det tex skulle komma nya digitala radiosändingar exempelvis.

Volvo är ju inte först ut med dessa tokerier, japsen började ju med detta för länge sedan. En kompis tog ut originalradion ur sin honda och hela bilen dog, det var samma radiomottagare till stereo och fjärrlås och startspärr.

Mazda kör stereo-klima-färddator i samma display. Här kan du aldrig byta radio, och volvo har nu hängt på samma spår.
Användarvisningsbild
av CarMan
man har INTE lagt in klimat info i radio displayen!
man har låtir radion visa sin into in bilens informations display. denna enhet kan du inte ta bort från bilen. CD spelaren ligger innan för.

det är inga okända märken som ligger bakom volvos aparater. Alpine har väll länge gjort slutstegen Dynaudio gör ju nu meda dom värsta högtalarna. tror Mitsubichi elektroniks har gjort en del cd spelare m.m. man andvänder ialla fall bra grejor, ingen litet skrutt företag
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:man har INTE lagt in klimat info i radio displayen!
man har låtir radion visa sin into in bilens informations display. denna enhet kan du inte ta bort från bilen. CD spelaren ligger innan för.

det är inga okända märken som ligger bakom volvos aparater. Alpine har väll länge gjort slutstegen Dynaudio gör ju nu meda dom värsta högtalarna. tror Mitsubichi elektroniks har gjort en del cd spelare m.m. man andvänder ialla fall bra grejor, ingen litet skrutt företag

Ha, ha, det var ju det jag sade, "nya" volvo har ju hakat på det totalt idiotiska trenden från Japsen och man lagt in all info i samma display radio, klima, bilinställningar osv om du sedan kallar den info-, radio- eller bil-display är ju skit samma.

Super-snyggt tycker jag, MEN....

Som du säger kan man inte tabort denna enhet någonsin vilket ger ett 100% evighetsskydd så att man aldrig någonsin kommer att kunna byta eller uppgradera tex radion om vi skulle gå över till exempel till digitalradio i Sverige som som vi gjort med TV.

Och visst fasiken kommer tillverkarnas varumärken att glida in i okändheten, vem fasiken kommer att veta om det är phillips eller alpinegrejer som finns bakom panelen.

Jag är 100% övertygad om och har fullt förtroende för att Volvos designers hade kunna skapa precis lika smakfull design, bara lite annorlunda så att man kunna uppgradera stereon i framtiden om det kommer nya system.

Bild
Användarvisningsbild
av CarMan
om nu en radiotilvarkare vill göra en stereo, så är det ju lätt. platsen finns ju. allt man behöver göra är att montera en egen dispalay & knappar, eventuelt fjärkontroll.

det var ju längesedan knapparna var mkaniska o behövde sitta på aparaten.
displayen kan ju sitta vartsomhelst, den är ju tunn & barhöver bara en kabel.
så om man vill ha en ful lösning så kan man ju köpa en om nån bara tilverkar en.

men varför inte köra med volvos egna, den klarar ju det mästa MP3 WMA osovidare.... (jag pratar om den på bilden)

jg blir bara förvånad över att du blir iriterad på biltilverkarna, när det är radiotilverkarna du ska bli iriterad på
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:om nu en radiotilvarkare vill göra en stereo, så är det ju lätt. platsen finns ju. allt man behöver göra är att montera en egen dispalay & knappar, eventuelt fjärkontroll.

det var ju längesedan knapparna var mkaniska o behövde sitta på aparaten.
displayen kan ju sitta vartsomhelst, den är ju tunn & barhöver bara en kabel.
Man snälla CarMan varför är ditt förtroende helt kört i botten för att volvos tekniker och designer kan göra något som är både snyggt OCH utbyggbart. Jag tror det kan fixa de i nafs.
CarMan skrev:så om man vill ha en ful lösning så kan man ju köpa en om nån bara tilverkar en.
Varför vill du att allt ska vara så satans fult bara för att man bygger ut det :?:

Om man låter volvos designers att använda sin kreativitet i 5 minuter så kan de ju tex låta interfacet till "rattknappar" och "info-display" vara öppet så att radiotillverkarna kan integrerar sin produkter.

Vips har du något som är snyggt, sobert, säkert, funktionellt och framtidssäkert.
CarMan skrev:men varför inte köra med volvos egna, den klarar ju det mästa MP3 WMA osovidare.... (jag pratar om den på bilden)
Mp3 har ju varit igång sedan 1997, nu har man fått vänta i 10 år tills volvo äntligen stödjer det. Kommer vi att få vänta 10 år till innan man stödjer AAC, DVB-T, UMTS osv?
CarMan skrev:jg blir bara förvånad över att du blir iriterad på biltilverkarna, när det är radiotilverkarna du ska bli iriterad på
"Tt takes two to tango" Om bara biltillverkarna har lite öppna interface så kommer radiotillverkarna att ta fram massor med bra produkter. Tänk om det hade varit standard signaler/kontakter till TVn i V70s RTi så hade det varit busenket att koppla in en DVT-T mottagare nu när analognätet släcks. Tillverkarna ska ju inte behöva "cracka" sig in bakvägen som man gjort nu.
Användarvisningsbild
av CarMan
fast vi kan ju inte näsdra på det om redan varit, så att dra upp att man inte har MP3 i gammla v70 tilexempel är ju helt onödigt.

jag tror du missar hur integrerad audioanläggningen rent tekniskt är i en mordern bil. teckniken har ju gått frammåt!
jag har fortfarende inte känt att jag behöver byta min stereo i min bil. fattar inte varför man villl byta ut orginalet.
köper du en bil idag så klarar den u allt det där du vill att den ska klara
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:fast vi kan ju inte näsdra på det om redan varit, så att dra upp att man inte har MP3 i gammla v70 tilexempel är ju helt onödigt
Här kommer en rapport från verkligheten "V70 både produceras och säljs faktiskt fortfarande av Volvo" kika in "http://www.volvocars.se/models/v70/" så ska du se. Men kanske du tycker att det är en stenåldersprodukt som borde säljstoppas och skrotas bort från vägarna omedelbart.

Hör och häpna, det finns faktiskt folk som tror att de V70 som säljs idag 2007kommer att rulla bortåt 10 år på vårt vägnät, det trodde du inte! Det innebär att dessa ägare enligt dig inte behöver lyssna på Mp3 innen 2017. Men vafan det är ju bara senila, lomhörda pensionärer som kör volvo :lol:

CarMan skrev: jag tror du missar hur integrerad audioanläggningen rent tekniskt är i en mordern bil. teckniken har ju gått frammåt!
jag har fortfarende inte känt att jag behöver byta min stereo i min bil. fattar inte varför man villl byta ut orginalet.
köper du en bil idag så klarar den u allt det där du vill att den ska klara
Jo det har jag verkligen missat, att "tekniken går frammåt alltså." Väntar fortfarade AAC, USB, SD eller varför inte BT 2.0 med A2DP,AVRCP så jag kan lyssna trådlöst digital på de 4000 låtar som jag har med mig i fickan idag när jag sätter mig i bilen. Men år 2018 så kanske...... fast jag kan gå och köpa en sådan bilstereo idag för några tusingar i affärern. Men det var ju det där med Volvo och penisionärer...

Missförstå mig rätt nu, jag menar INTE att volvo ska slita häcken av med att bygga allt detta, nej, genom att ha ett öppet dokumenterat interface så kan någon anna slita med det så kan Volvo konentrera sig på att bygga världens bästa bil istället.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid