Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matzz
Jag kollade på min d4 awd classic 2017 , det sitter en 180A generator , det ska ju även vara den , den större sitter i vea modellerna, min funkar ok tycker jag ratten har dock inte samma värme runt om , det är varmast vid knappsatserna .
av ak84
Matzz skrev:Jag kollade på min d4 awd classic 2017 , det sitter en 180A generator , det ska ju även vara den , den större sitter i vea modellerna, min funkar ok tycker jag ratten har dock inte samma värme runt om , det är varmast vid knappsatserna .
Har du manuell eller automat? Läste någonstans att i manuell sitter det 180A och i automat 210A.
av AdrianH
Derank, visst gör det, jag har blandade känslor över det hela. Med tanke på att detta är min första Volvo så känns det sådär.

Jag vet inte om det går att lita på den där rejmes sidan, står tex att awd har 8 stegad automat ( man kan ju alltid önska)
av Matzz
Ok där ser man lite olika uppgifter , kanske nån mer kan kolla vad som sitter i era d4 awd , som sagt jag har en 180A generator men tycker det värmer på bra. Stoppa ner mobilen och ta ett kort på baksidan på generatorn så ser man lätt vad som sitter där :)
av svedan
Stolsvärme: Förra vintern upplevde jag att det var varmare på passagerarsidan än förarsidan (hustrun körde hem efter en helafton). Hon upplevde samma sak, 3:an på förarsidan och max 2:an på passagerarsidan. På service gick meken in på "datorn" och justerade upp värmen! Det funkade. (bilen måste ju kalibreras vad som är kallt och varmt?) Fast nu denna vinter upplever jag fortfarande förarsidan som lite ljummen. Så ska in igen. Dock är jag övertygad att en termostat justerar ner när stolen blir lite genomvarm.
Rattvärmen på året runt(läge auto) och tror även där att den justeras ner efter en stund.
AdrianH skrev:Megadeath, är det svårt att byta generatorn själv? Behövdes inte någon mjukvaruuppdatering?

Ringde spontant till den "lokala bilskroten", dem hade den stora generatorn från en 2015 xc60. Han ville ha 2000kr för den.
Intressant!

Undrar om alla garantier kommer att fortsätta att gälla om jag ber bilia byta generatorn åt mig?
1.tag bort oljefilterhållaren,3st torx,skruva ut skruvarna typ 5mm (annars tappar du muttrarna som är instuckna i gjutna spår)+ett stabiliseringsstag, vrid loss hållaren(lägg först papper under hållaren,risk för oljespill)
2.tag bort kontaktdon + den grova kabeln
3.lossa översta generator skruven(10mm sexkant),lossa undre högra skruven(då du tittar på bilen framifrån)lossa vänstra skruven lite lätt,tag en ståltråd genom remmen och säkra upp remmen så den inte tappar kontakten med övriga remhjul.
4.vicka generatorn så du kan kränga av remmen, sträck upp ståltråden om det behövs,tag bort vänstra skruven helt,nu är generatorn lös.
5.nu får man bruka lite milt våld för att kunna dra upp generatorn genom kyltvätskeslangar och annan "bråte"

omvänd ordning för ditsättning,obs dra de undre skruvarna löst, sedan sträcker du remmen med den översta skruven,efter det drar du fast de undre skruvarna.
tar ca 3timmar i lugnt tempo för mig som är hobbymekaniker :lol:
Senast redigerad av 1 megadeath, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
blev nyfiken själv på vilken generator som sitter i min XC, men såg bara ett artnr:31419556 och det blev man inte klokare av.

Ahh, hittade nu, det är tydligen 180amp så då styper ju >Volvos ide med att den skulle vara för klen.

XC60 D4 AWD Auto och allt är på hela tiden både fram och bak, och ratt osv och det blir varmt
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?