AdrianH skrev:Megadeath, är det svårt att byta generatorn själv? Behövdes inte någon mjukvaruuppdatering?
Ringde spontant till den "lokala bilskroten", dem hade den stora generatorn från en 2015 xc60. Han ville ha 2000kr för den.
Intressant!
Undrar om alla garantier kommer att fortsätta att gälla om jag ber bilia byta generatorn åt mig?
1.tag bort oljefilterhållaren,3st torx,skruva ut skruvarna typ 5mm (annars tappar du muttrarna som är instuckna i gjutna spår)+ett stabiliseringsstag, vrid loss hållaren(lägg först papper under hållaren,risk för oljespill)
2.tag bort kontaktdon + den grova kabeln
3.lossa översta generator skruven(10mm sexkant),lossa undre högra skruven(då du tittar på bilen framifrån)lossa vänstra skruven lite lätt,tag en ståltråd genom remmen och säkra upp remmen så den inte tappar kontakten med övriga remhjul.
4.vicka generatorn så du kan kränga av remmen, sträck upp ståltråden om det behövs,tag bort vänstra skruven helt,nu är generatorn lös.
5.nu får man bruka lite milt våld för att kunna dra upp generatorn genom kyltvätskeslangar och annan "bråte"
omvänd ordning för ditsättning,obs dra de undre skruvarna löst, sedan sträcker du remmen med den översta skruven,efter det drar du fast de undre skruvarna.
tar ca 3timmar i lugnt tempo för mig som är hobbymekaniker :lol: