Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
pellz0r skrev:Nu är det lite offtopic, men det är en mobilapp (Tapatalk) och den har som standard den där signaturen aktiverad. Det går ju dock att inaktivera i inställningarna.
Ja jag vet. Det är en sådan inaktivering jag efterfrågar.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
andersuw skrev:
~Kalle~ skrev:Urbränning av partikelflter var 50:e mil!? Det lät ofta. Men det innebär för en som kör 1500mil/år en extrakostnad i förbrukning på 500kr per år. Plus bränslevärmaren som tar 1dl per mil 6 månader per år för att hålla motorn varm.
Hur räknar du fram siffrorna? Och extrakostnad i jämförelse med vad? Definitivt inte en T3.
~Kalle~ skrev:V60 T3 har skatt på 700kr/år. En D3 har skatt på 1182kr /år.
Här räknar du lite galet. T3 (135 g med manuell låda) har en skatt på 888 kr/år medan D3 (105 g med manuell låda) har en skatt på 1103 kr/år. Så det skiljer ett par hundralappar till förmån för T3 när väl skatten för D3 behöver betalas. I de fem åren före dess blir D3 runt 900 billigare.
~Kalle~ skrev:(MY17) D3 kostar 35.000 mer i inköp jmf T3.
Visst. Som jag påpekade måste man väga de lägre driftskostnaderna för dieseln mot det högre inköpspriset.
Jag räknade lite snabbt att varje renbränning tar ungefär 30 km och då ökar förbrukningen med 4-5 dl per mil. Ca 30 tillfällen per år(1500mil) *1,35 liter per gång = 40 liter diesel per år á 13kr =520 kronor. En bensinmotor har inget filter som måste brännas ur.

Räkna att en dieselvärmare tar 0,6l/h. om du kör 60km/h i snitt så har du där en merförbrukning på 1dl /mil

Uppgifterna om årsskatten tog jag från Volvos hemsida MY17

/Kalle
av andersuw
~Kalle~ skrev:Jag räknade lite snabbt att varje renbränning tar ungefär 30 km och då ökar förbrukningen med 4-5 dl per mil. Ca 30 tillfällen per år(1500mil) *1,35 liter per gång = 40 liter diesel per år á 13kr =520 kronor. En bensinmotor har inget filter som måste brännas ur.
4-5 dl högre förbrukning per mil? Vad får du den siffran ifrån? Jag kan med en gång säga att merförbrukningen vid rengöring av filtret inte ligger i närheten av den siffran. Jag har med hjälp av såväl VoC som momentanförbrukningen i färddatorn hållit noggrann koll på förbrukningen hos min V70 D4 -15 (VEA, automat) under de ca 300 mil jag hittills kört den eftersom jag varit nyfiken på hur mycket den drar under varierande omständigheter. Och hade det plötsligt dragit iväg med 4-5 dl hade jag sett det direkt, särskilt som jag huvudsakligen kört korta sträckor så att effekten av reningen på vissa körningar omöjligen kunnat förbli mer eller mindre dold. Med tanke på variationerna hos de siffror jag sett skulle jag tippa på att det på sin höjd kan handla om en tiondel av den siffra du nämner.
~Kalle~ skrev:Räkna att en dieselvärmare tar 0,6l/h. om du kör 60km/h i snitt så har du där en merförbrukning på 1dl /mil
Ja om du kör värmaren hela tiden. Men det gör jag ju aldrig ens vintertid. Vid de vintertemperaturer som oftast råder där jag bor, det vill säga runt nollan, brukar jag förvärma ca en kvart innan jag åker hemifrån, precis på samma sätt som jag gjort med min T5:a med bensinvärmare. Med T5:an brukar jag stänga av värmaren så snart jag startar. Med D4:an låter jag den vara på en fem minuter till eller så för att motor och kupé skall nå rätt temperatur lite snabbare. Men det blir ju bara en bråkdel av körningstiden även vid relativt korta körningar och mycket kallstarter vintertid.
~Kalle~ skrev:Uppgifterna om årsskatten tog jag från Volvos hemsida MY17
Nja, det finns vad jag kan se inga uppgifter om detta för MY -17 på Volvos hemsida, i alla fall inte här:

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... s/v60/2017

Där finns uppgifter t.o.m. MY -15 men de siffrorna stämmer inte längre eftersom skattesatsen ändrats och motorerna nu inte är desamma som de var då. Vill du ha rätt siffror måste du titta på CO2-värdena för rätt årsmodell och sedan beräkna skatten med hjälp av dem, t.ex. via den här kalkylatorn:

https://rakna.net/berakna/fordonsskatt/
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
andersuw skrev:
~Kalle~ skrev:Jag räknade lite snabbt att varje renbränning tar ungefär 30 km och då ökar förbrukningen med 4-5 dl per mil. Ca 30 tillfällen per år(1500mil) *1,35 liter per gång = 40 liter diesel per år á 13kr =520 kronor. En bensinmotor har inget filter som måste brännas ur.
4-5 dl högre förbrukning per mil? Vad får du den siffran ifrån? Jag kan med en gång säga att merförbrukningen vid rengöring av filtret inte ligger i närheten av den siffran. Jag har med hjälp av såväl VoC som momentanförbrukningen i färddatorn hållit noggrann koll på förbrukningen hos min V70 D4 -15 (VEA, automat) under de ca 300 mil jag hittills kört den eftersom jag varit nyfiken på hur mycket den drar under varierande omständigheter. Och hade det plötsligt dragit iväg med 4-5 dl hade jag sett det direkt, särskilt som jag huvudsakligen kört korta sträckor så att effekten av reningen på vissa körningar omöjligen kunnat förbli mer eller mindre dold. Med tanke på variationerna hos de siffror jag sett skulle jag tippa på att det på sin höjd kan handla om en tiondel av den siffra du nämner.
I min bil så ökar den från 0.55-0.60 till 0.9-1.0 när den bränner ur partikelfiltret i ca 90km/h senast igår :wink: Staplarna i färdstatistiken blir nästan dubbelt så höga.
~Kalle~ skrev:Räkna att en dieselvärmare tar 0,6l/h. om du kör 60km/h i snitt så har du där en merförbrukning på 1dl /mil
andersuw skrev:Ja om du kör värmaren hela tiden. Men det gör jag ju aldrig ens vintertid. Vid de vintertemperaturer som oftast råder där jag bor, det vill säga runt nollan, brukar jag förvärma ca en kvart innan jag åker hemifrån, precis på samma sätt som jag gjort med min T5:a med bensinvärmare. Med T5:an brukar jag stänga av värmaren så snart jag startar. Med D4:an låter jag den vara på en fem minuter till eller så för att motor och kupé skall nå rätt temperatur lite snabbare. Men det blir ju bara en bråkdel av körningstiden även vid relativt korta körningar och mycket kallstarter vintertid.
Sverige är ett avlångt land, men min erfarenhet är att dieseln aldrig (eller efter flera mil) kommer upp i arbetstemp utan dieselvärmare vid landsvägskörning i 10-15 minus.
Vid 0 grader kör jag aldrig värmaren vid körning då den ändå kommer upp i temp.
~Kalle~ skrev:Uppgifterna om årsskatten tog jag från Volvos hemsida MY17
andersuw skrev:Nja, det finns vad jag kan se inga uppgifter om detta för MY -17 på Volvos hemsida, i alla fall inte här:

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... s/v60/2017

Där finns uppgifter t.o.m. MY -15 men de siffrorna stämmer inte längre eftersom skattesatsen ändrats och motorerna nu inte är desamma som de var då. Vill du ha rätt siffror måste du titta på CO2-värdena för rätt årsmodell och sedan beräkna skatten med hjälp av dem, t.ex. via den här kalkylatorn:

https://rakna.net/berakna/fordonsskatt/
Ja det stämmer att jag gjorde en felbedöming vad gäller skatten :oops: , dina uppgifter i inlägg högre upp stämmer överens med MY17 :)

/Kalle
av dissonans
Hur vea-dieslarna är på vintern vet jag inte än men hittills är jag totalt förvånad över hur galet fort de kommer upp i temperatur. Ingen av mina tidigare bilar kommer i närheten. Enligt information har de spjäll (singular eller plural har jag inte kommit fram till) för att minimera uppvärmningstiden. Boooorde hjälpa även på vinterlandsväg..
av andersuw
~Kalle~ skrev:I min bil så ökar den från 0.55-0.60 till 0.9-1.0 när den bränner ur partikelfiltret i ca 90km/h senast igår :wink: Staplarna i färdstatistiken blir nästan dubbelt så höga.
Ouch! Tur att min motor inte är som din. ;-)

Nästa vecka blir det riktig långkörning för min del, den första med "nya" bilen. Ca 250 mil står på programmet så det lär ju bli minst fyra rengöringscykler att kika på. Skall försöka komma ihåg att hålla noggrann koll via momentanförbrukning och färdstatistik.

Men mot bakgrund av vad jag sett hittills kan jag som sagt inte tänka mig att merförbrukningen på min ligger i närheten av dina siffror. En halv dl mer än normalt är kanske inget man reagerar på och en hel dl kanske man kan förklara bort också. Men när det blir mer än så börjar man dra öronen åt sig och det är inget jag funnit anledning att göra så här långt.
~Kalle~ skrev:Sverige är ett avlångt land, men min erfarenhet är att dieseln aldrig (eller efter flera mil) kommer upp i arbetstemp utan dieselvärmare vid landsvägskörning i 10-15 minus.
Ja det stämmer med mina intryck så här långt. När temperaturen går under -10 eller så börjar det bli dags att låta värmaren gå permanent. Jag ser var du bor så jag förstår att det händer oftare för din del än för min. ;-)
~Kalle~ skrev:Vid 0 grader kör jag aldrig värmaren vid körning då den ändå kommer upp i temp.
Det gör den förstås. Men den tar ju avsevärt längre tid än med en bensinbil. Eftersom jag mest kör kortkörningar vintertid riskerar jag att köra med halvljummen motor mest hela tiden om jag inte låter värmaren hjälpa till med uppvärmningen i början av körningen.
av andersuw
dissonans skrev:Hur vea-dieslarna är på vintern vet jag inte än men hittills är jag totalt förvånad över hur galet fort de kommer upp i temperatur. Ingen av mina tidigare bilar kommer i närheten. Enligt information har de spjäll (singular eller plural har jag inte kommit fram till) för att minimera uppvärmningstiden. Boooorde hjälpa även på vinterlandsväg..
Här hänger jag inte med riktigt. Jag ser att du kör två T5:or och en T6:a men ser inte till någon VEA-diesel. Och även om du har en kan du väl inte på allvar mena att den värmer upp fortare eller ens lika fort som dina bensinare? Jag har bara marginell erfarenhet (en och annan hyrbil) av någon annan diesel än den VEA jag nyligen skaffat mig. Kan därför inte säga hur den står sig i jämförelse med andra dieslar när det gäller uppvärmningstiden. Men visst sjutton tar den klart längre tid på sig att bli varm än de bensinare jag sedan många år varit van vid.

Beträffande tekniken ser jag i VIDA att ECM stänger av EGR-kylningen tills motorn blivit varm och minimerar kylvätskans cirkulation genom att bara tillåta flöde mellan topplock/oljekylare och värmeväxlaren i kupén tills motorn blivit tillräckligt varm.
av III
Jag roade mig med att pröva med och utan extravärmaren förra vintern. Utan extravärmaren tar det väldigt lång tid för d4:an att bli varm, med värmaren går det riktigt fort. Nedåt tio minus orkar den inte hålla motortempen i utförsbackarna utan extravärmaren. Den klarade dock hålla kupén varm men tror inte det var så mycket mera, lita kallare hade nog värmaren behövts även för det.
Användarvisningsbild
av joel80
När det gällde regenereringen följde jag den väldigt noga första typ 3000 milen med min V70. Hade runt 200 mil mellan och det gick upp med 2-3dl/mil i 4-5 mil.

Mitt körmönster var dock snällare mot filtret. Minst 2st 16-milarrsor i veckan.. Ofta 4st.. Mer än hälften av milen var längre resor.
Så exakt vad den drar, hur länge och hur ofta, verkar bero på körsätt och andra omständigheter.

En tråd om det här... Med det mesta av infon i första påsten som jag fyllde på allt eftersom:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=99045
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]