~Kalle~ skrev:Jag räknade lite snabbt att varje renbränning tar ungefär 30 km och då ökar förbrukningen med 4-5 dl per mil. Ca 30 tillfällen per år(1500mil) *1,35 liter per gång = 40 liter diesel per år á 13kr =520 kronor. En bensinmotor har inget filter som måste brännas ur.
4-5 dl högre förbrukning per mil? Vad får du den siffran ifrån? Jag kan med en gång säga att merförbrukningen vid rengöring av filtret inte ligger i närheten av den siffran. Jag har med hjälp av såväl VoC som momentanförbrukningen i färddatorn hållit noggrann koll på förbrukningen hos min V70 D4 -15 (VEA, automat) under de ca 300 mil jag hittills kört den eftersom jag varit nyfiken på hur mycket den drar under varierande omständigheter. Och hade det plötsligt dragit iväg med 4-5 dl hade jag sett det direkt, särskilt som jag huvudsakligen kört korta sträckor så att effekten av reningen på vissa körningar omöjligen kunnat förbli mer eller mindre dold. Med tanke på variationerna hos de siffror jag sett skulle jag tippa på att det på sin höjd kan handla om en tiondel av den siffra du nämner.
~Kalle~ skrev:Räkna att en dieselvärmare tar 0,6l/h. om du kör 60km/h i snitt så har du där en merförbrukning på 1dl /mil
Ja om du kör värmaren hela tiden. Men det gör jag ju aldrig ens vintertid. Vid de vintertemperaturer som oftast råder där jag bor, det vill säga runt nollan, brukar jag förvärma ca en kvart innan jag åker hemifrån, precis på samma sätt som jag gjort med min T5:a med bensinvärmare. Med T5:an brukar jag stänga av värmaren så snart jag startar. Med D4:an låter jag den vara på en fem minuter till eller så för att motor och kupé skall nå rätt temperatur lite snabbare. Men det blir ju bara en bråkdel av körningstiden även vid relativt korta körningar och mycket kallstarter vintertid.
~Kalle~ skrev:Uppgifterna om årsskatten tog jag från Volvos hemsida MY17
Nja, det finns vad jag kan se inga uppgifter om detta för MY -17 på Volvos hemsida, i alla fall inte här:
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... s/v60/2017
Där finns uppgifter t.o.m. MY -15 men de siffrorna stämmer inte längre eftersom skattesatsen ändrats och motorerna nu inte är desamma som de var då. Vill du ha rätt siffror måste du titta på CO2-värdena för rätt årsmodell och sedan beräkna skatten med hjälp av dem, t.ex. via den här kalkylatorn:
https://rakna.net/berakna/fordonsskatt/