Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
Den jag hade läste de aldrig. Slutade med bilbyte, inte helt ovanligt vad det verkar. Volvo borde kunna lösa. Hoppas det är så enkelt som ny programvara.
av OskarL
Tänkte lite på den där återkallelsen av VEA-bilar, som beror på EGR-problemen.

Symptomen av EGR-problemen är garanterat inte begränsade till att insuget blir för varmt och kan smälta och/eller brinna, utan det kan garanterat leda till flera relaterade problem, men dessa följdfel vill troligtvis inte Volvo erkänna/bekosta? Många kunder har ju redan fått bekosta dessa reparationer (pga utgången garanti). Kanske kan de få tillbaka pengarna för dessa reparationer nu, i och med återkallelsen/erkännandet från Volvo?
Förutom de mer direkta konsekvenserna av det felkonstruerade EGR-systemet/kylningen (ryckig gång, igensotade insug, TMAP-sensorer, EGR-ventiler och EGR-kylare) så bör även igensotade/otäta ventiler och topplock vara resultat av EGR-problemen. Kanske till och med spruckna cylinderfoder, som verkar kunna uppstå på VEA-motorerna, kan härledas till detta - då EGR-problemen ju leder till högre temperatur i motorn.

En annan allvarlig konsekvens av problemet är att NOx-utsläppen blir för höga på dessa bilar, pga det bristfälliga/igensotade EGR-systemet - men detta faktum är nog inget man vill tala högt om i dessa tider... Då är det nog mer accepterat att hänvisa till brandrisk/säkerhetsrisk vid återkallelsen...
Användarvisningsbild
av sirmiky
Jag fick återkallelse på min, men vet inte vad dom ska göra/byta 🤔 jag bytte själv topplockspackningen på min för ca 2 mån sedan i tron på att de var sprucket block. Tur som jag har så vart de bara packningen.
av 246
Ger nytt liv till tråden:)
Läst alla inlägg, men är det ingen med VEA D3 som blivit drabbad av EGR och alla de andra felen som till största allmänhet verkar beröra VEA D4???
Skulle D3 ha en annan konstruktion då?

Sedan skulle det vara intressant vilka VEA D4:or har dessa problem idag? Felen har varit kända sedan länge, men har alla bilar blivit åtgärdade?
Den stora frågan är om man vågar köpa en D4 ö.h.t

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]