crumpets skrev:Sharkbait skrev:
Kan du förklara var och hur Leafs resonerar som ett barn?
http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/sa ... tgifterna/
Alla vuxna som inte följer detta är helt enkelt inte vuxna på riktigt, för då tar man inte ansvar för sig själv på riktigt. Klarar man inte av att reparera oförutsedda händelser, säg t.ex. att lådan gått sönder pga att TS klantat sig, kört in i en kant eller vad som helst. Den ekonomiska skadan hade varit densamma. Kan man inte på stående fot(mer eller mindre) betala samtliga saker som pajar i ens hem som man behöver dagligen bör man köpa billigare saker eller dyrare försäkringar. Att lämna sin ekonomi åt slumpen "x SKA inte gå sönder" är barnsligt beteende och vittnar om att man inte har pejl på orsak och verkan ännu. Förstår inte hur detta inte kan vara självklart för varje människa i körkortsålder. Det var det första jag tog hänsyn till när jag letade bil.
Varför inte hålla dig till TS situation?
3 år gammal V70.
Har gjort service efter intervallerna.
Gått 13000 mil.
Helt plötsligt rasar växellådan.
TS har försäkring upp till och med 12000mil.
Ditt svar var :
1. Man skall ha buffert för tex byte av växellåda.
2. TS har köpt billig försäkring.
3. Få det som goodwill annars är det en "läropeng".
I din "vuxna" värld så skall man ha buffert och dyra försäkringar. I din "vuxna" värld verkar tillverkaren slippa undan allt ansvar!
Tillbaka till
grundproblemet!
Köper man en bil som är 10-15 år gammal och har gått 30k+ då kan man kalkylera med att stora och dyra reparationer kan hända. Jag anser att en så pass "ny" bil som är 3 år gammal, gått 13000mil och servad efter alla intervaller så skall växellådan hålla längre än så. Även Volvo håller med mig eftersom de har tagit på sig att byta ut växellådan kostnadsfritt.