Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag har motsatt uppfattning. Mina volvobilar har haft dyrbara reparationer direkt efter 2 år och 5000 mil och volvo har inte lämnat ett öre i goodwill
av Droopy
crumpets skrev:
Sharkbait skrev: Kan du förklara var och hur Leafs resonerar som ett barn?
http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/sa ... tgifterna/
Alla vuxna som inte följer detta är helt enkelt inte vuxna på riktigt, för då tar man inte ansvar för sig själv på riktigt. Klarar man inte av att reparera oförutsedda händelser, säg t.ex. att lådan gått sönder pga att TS klantat sig, kört in i en kant eller vad som helst. Den ekonomiska skadan hade varit densamma. Kan man inte på stående fot(mer eller mindre) betala samtliga saker som pajar i ens hem som man behöver dagligen bör man köpa billigare saker eller dyrare försäkringar. Att lämna sin ekonomi åt slumpen "x SKA inte gå sönder" är barnsligt beteende och vittnar om att man inte har pejl på orsak och verkan ännu. Förstår inte hur detta inte kan vara självklart för varje människa i körkortsålder. Det var det första jag tog hänsyn till när jag letade bil.

Tror inte det fins många som köper en ny bil och räknar med att lägga 50k efter 3år, det var iaf inte därför jag köpte ny bil. Och jag skulle aldrig heller lägga 50k på reparation av min nuvarande V70 -12 någonsin. Nu kör jag jag bara ca 1200mil/år så jag kommer ju ha försäkring som täcker minst 4år till och då är bilen 8år och då är det definitivt dags för en ny iaf, så jag kommer ju aldrig hamna i TS sits men iaf.
av Droopy
VolvoB20 skrev:Jag har motsatt uppfattning. Mina volvobilar har haft dyrbara reparationer direkt efter 2 år och 5000 mil och volvo har inte lämnat ett öre i goodwill

Märkligt då du har 3års reklamationsrätt och du har väl en försäkring som ochså går in ( iofs med en självrisk att betala ), vad har det varit för haverier om man får fråga?
crumpets skrev:
Sharkbait skrev: Kan du förklara var och hur Leafs resonerar som ett barn?
http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/sa ... tgifterna/
Alla vuxna som inte följer detta är helt enkelt inte vuxna på riktigt, för då tar man inte ansvar för sig själv på riktigt. Klarar man inte av att reparera oförutsedda händelser, säg t.ex. att lådan gått sönder pga att TS klantat sig, kört in i en kant eller vad som helst. Den ekonomiska skadan hade varit densamma. Kan man inte på stående fot(mer eller mindre) betala samtliga saker som pajar i ens hem som man behöver dagligen bör man köpa billigare saker eller dyrare försäkringar. Att lämna sin ekonomi åt slumpen "x SKA inte gå sönder" är barnsligt beteende och vittnar om att man inte har pejl på orsak och verkan ännu. Förstår inte hur detta inte kan vara självklart för varje människa i körkortsålder. Det var det första jag tog hänsyn till när jag letade bil.

Varför inte hålla dig till TS situation?

3 år gammal V70.
Har gjort service efter intervallerna.
Gått 13000 mil.

Helt plötsligt rasar växellådan.

TS har försäkring upp till och med 12000mil.

Ditt svar var :

1. Man skall ha buffert för tex byte av växellåda.

2. TS har köpt billig försäkring.

3. Få det som goodwill annars är det en "läropeng".

I din "vuxna" värld så skall man ha buffert och dyra försäkringar. I din "vuxna" värld verkar tillverkaren slippa undan allt ansvar!

Tillbaka till grundproblemet!
Köper man en bil som är 10-15 år gammal och har gått 30k+ då kan man kalkylera med att stora och dyra reparationer kan hända. Jag anser att en så pass "ny" bil som är 3 år gammal, gått 13000mil och servad efter alla intervaller så skall växellådan hålla längre än så. Även Volvo håller med mig eftersom de har tagit på sig att byta ut växellådan kostnadsfritt.
av perhall
MartinS skrev:Snyggt jobbat av Volvo, för en gångs skull...
Grattis TS!!!

MartinS: Volvo är fortfarande mycket mer generösa än tyska och franska biltillverkare...
av perhall
VolvoB20 skrev:Jag har motsatt uppfattning. Mina volvobilar har haft dyrbara reparationer direkt efter 2 år och 5000 mil och volvo har inte lämnat ett öre i goodwill
Företagsbil, I guess. Skapar ju sällan protester från kunden när saker inte går på garanti. Ett av flera skäl att ge lägre nybilspris till företag..
av Mats76
Mixe skrev:NYHET!!

Volvo tar växellådan på goodwill! Fick just besked! All heder åt dem, och all heder åt Upplands Motor, som krigade för oss trots att de inte ens hade sålt bilen. Det är en enorm lättnad för familjen- för att inte tala om en rejäl boost för varumärket för mig och alla andra. Istället för att låta oss kippa efter luft mellan stolarna är de schyssta och gör oss skadeslösa. Jag är riktigt riktigt glatt förvånad.
Mixe, svara gärna på frågan vad det är för motor och växellåda på din bil... det verkar vara flera som är intresserade av att veta det.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:
Företagsbil, I guess. Skapar ju sällan protester från kunden när saker inte går på garanti. Ett av flera skäl att ge lägre nybilspris till företag..
Centrallås, Drixaxlar, Haldex, Dämpare, Virvelspjällsmotor, Ac-pump, Remspännare, Värmare, Bortåt 50,000 kr totalt kanske. Verkar som mycket är designat att exakt hålla 24 månader, 5000 mil till garantitiden går ut.

Och nog har jag försökt få goodwill, Det är ju jag som betalar i slutänden.

Är väl bara jag som är ovan, Åkte japanare innan och där gick ju aldrig något sönder.
av Droopy
Och jag som tyckte att jag hade en skitbil, din kärra måste ju vara någon form av rekord i pissig kvalite om alt det gått sönder på 5000mil, hua. Den summan la jag inte ens ner på min 850 på 9år och 11000mil...service inräknat
av perhall
Min kollega hade på en likadan bil som B20 har ca 60 000 utöver service på några månader när bilen var 2,5 år, inte alls slitdelar utan kardan, hjullager m m. Den hade dock gått 11 000 mil...
Generellt gäller nog att bensin, manuell, 2WD sparar pengar i många ändar jämfört med diesel, aut, AWD.... och verkar inte va nån nämnvärd skillnad i förbrukning längre heller (om man som sagt jämför en manuell 2WD bensinare...)
PH
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]