Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Du kan göra ett enkelt test för att känna ifall termostaten fungerar som den ska. Starta motorn när den är kall gå ur bilen och känn på den övre kylarslangen är termostaten hel så ska det dröja ett tag innan den blir varm då termostaten öppnar. Blir den varm ganska fort efter att du startat motorn och värmen byggs upp succesivt i slangen så har du en termostat som läcker.

Du kan även ut och köra en liten sväng så att tempmätaren börjar att gå upp lite låt den inte gå upp för mycket för då öppnar termostaten, stanna och känn på slangen om den är varm. Men börja med det första som jag skrev dvs låt bilen stå och gå på tomgång medans du känner lite då och då på kylarslangen.

Så gjorde jag när jag konstaterade att min termostat var skrot ett byte fixade problemet att motorn gick för kall och även den övre kylarslangen blir bara varm först nu när termostaten har öppnat.
av monarped111
okej. kablarna från vattentempgivaren som sitter vid termostaten går alltså till boxen.
o måste sen gå vidare till mätaren i bilen då ?
läste lite fel där. ja läste ,har du ac-ingång.
men såg sen att det stod har du acn igång, ja den är på.
har beställt nya kablar 6st o en andra ny termostat.
hoppas,tror detta med att den inte går upp i temp har me huggen att göra, i o med att den bara hugger i låga farter,då ja tror att den får för möe soppa.för på landsvägen hugger den ju inte.
om de inte e nått med styrboxen.
sitter det en eller två boxar i den där lådan.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
monarped111 skrev:men kan de va tändkablarna,när den bara hugger i lägre hastigheter,borde ju hugga i högre hastigheter som 80-120 km också.

Jag tror det är mer belastnings-beroende snarare än hastighet... Misständningar visar sig mest vid lägre varv när motorn går tyngre, eller om det är väldigt fuktigt ute.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Testa att köra med AC off och se ifall fläkten går igång då också eller om den väntar tills motorn är ordentligt varm :)
av MickeM
Hej.

Jag tycker att detta är ett klockrent rent av skol-exempel på överslag i tändkabelhalsarna.

"Ryck vid belastning på lägre varv, främst vid varm motor".

Byt du tändkabkarna snarast du får hem dom, och motorn kommer sen att spinna som en nöjd och tjock kissemis.

Det är aldrig fel att byta termostaten om motortempen inte är klockren, men det kan du vänta till helgen med.

Alternativt gör du "tejptestet" genast.
av monarped111
ska köra me ac off o se om den går upp i temp fortare.
kokte termostaten i en gryta med en temp i nu , o den öppnade vid 92 grader.
ja tänkte mer på om de kan va så att motorn e varm som den ska o termosat o tempgivare funkar som de ska.
men att tempgivaren skickar in rätt i styrboxen.
men att styrboxen skickar ut fel värde till tempmätaren och då även till kodläsaren på obd 2.
o om de då kan ha nått samband att den då tror att den e kall o trucker in mer bränsle än vad den ska ha, o därmed hugger.
för den hugger ju inte när den e kall heller.
ska åka te en på tors som har Volvos diagnosläsare, o se om den ger nån felkod.
för min delphi gör de ju inte.
o om de skulle va tändkablarna,borde den inte hugga även när den e kall då o på låga varv o när den belastas
Användarvisningsbild
av Lucif3r
monarped111 skrev:o om de skulle va tändkablarna,borde den inte hugga även när den e kall då o på låga varv o när den belastas

Nä... När mina tänddelar var kassa så röck den enbart efter den var ordentligt varm. Aldrig kall.

Edit: tänkte inte på det innan, men du har ju FENIX styrsystem... Så för att läsa ut felkoder på den bygger man en egen blink-läsare med 3 kablar, en tryckknapp, och en diod med tillhörande motstånd.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
monarped111 skrev:ska köra me ac off o se om den går upp i temp fortare.
kokte termostaten i en gryta med en temp i nu , o den öppnade vid 92 grader.
ja tänkte mer på om de kan va så att motorn e varm som den ska o termosat o tempgivare funkar som de ska.
men att tempgivaren skickar in rätt i styrboxen.
men att styrboxen skickar ut fel värde till tempmätaren och då även till kodläsaren på obd 2.
o om de då kan ha nått samband att den då tror att den e kall o trucker in mer bränsle än vad den ska ha, o därmed hugger.
för den hugger ju inte när den e kall heller.
ska åka te en på tors som har Volvos diagnosläsare, o se om den ger nån felkod.
för min delphi gör de ju inte.
o om de skulle va tändkablarna,borde den inte hugga även när den e kall då o på låga varv o när den belastas
Tycker att du borde märka av mer ryck när den är kall om det skulle vara överslag. Det går oftast att se på tändkabeln om det är överslag dom brukar bli svarta och brända på det stället.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]