...

Moderator: Moderatorer

av agh39
Underlätta alltid för den bakomvarande att köra om så blir det bra.
Det är alltid nummer två i "kön" som är orsaken till densamma, kommer du ikapp en bil som kör långsammare än du så ska du alltid köra om eller hålla ordentligt avstånd till framförvarande om du inte vågar.
Användarvisningsbild
av Perra83
Visst ska man släppa förbi bakomvarande bil. Ibland när det är mörkt och snöigt får bilen bakom vackert ligga där. Är det dålig sikt vill inte jag offra min bil om det skulle ligga en död grävling eller ett lastbilsdäck längs kanten.
Användarvisningsbild
av joel80
SvenB skrev:
Petke skrev: Jag sätter gärna farthållaren på största avstånd till framförvarande bil, så jag har lite extra marginal och hinner reagera ifall inte autobromsen skulle göra det. Men tydligen är det många som tycker att det är för stort avstånd jag håller då, för flera gånger försökte sig bmw/audi ägare sig på att köra om i högerfilen :-(O)
Hur stort avstånd håller du då, eftersom bilar vill köra om dig i högerfilen?. Och hur stora luckor finns det i högerfilen för dig att köra in i och släppa förbi dom :?:
Använder han Volvos aktiva farthållare ska längsta avståndet vara ca 2.5sek bakom. D.v.s ca 70m om man kör i 100km/h..
Om det är en kösituation och han vill köra om den framför när den är klar med sin omkörning av bilar till höger ska man inte behöva flytta sig bara för att man håller ett vettigt avstånd.
Beror ju såklart på situation.. men i relativt tät trafik då det är bilar i båda filerna så ser jag inte att jag ska behöva byta fram o tillbaka mellan dem bara för att nån hetsare vill "tjäna" en plats i kön.
Det är ju oftast i sånna trafiklägen sånna situationer uppstår. T.ex när flera bilar kommer ikapp en lastbil, och de bilar som håller på att köra om kanske bara kör i 100km/h på 110-väg, då blir det en kö i vänsterkörfältet av de som vill köra om lastbilen och de bilar som precis kör om i lägre hastighet.
Om folk då hetsar om i högerkörfältet ser jag det som väldigt fräckt.. den smiter före alla andra och låter alla som lagt sig i kön ligga där ännu längre innan dom kan få upp farten igen.
(Det man kan störa sig på är att de som kör sakta "först i kön" ofta har en ovana att byta fil till vänsterfilen väldigt tidigt.. :) )

PTV skrev:Återigen.Bromsljuset används ALDRIG till att signalera till annan trafik att de ligger för nära utan endast när man ska sakta ner sitt fordon eller stanna.Verkar vara många nuförtiden som slutar skolan med ett streck över hela betyget.LOL. :D
Var har du fått för dig det? Som andra här sagt så finns det ingen sån lag.
När det gäller att tända bromsljusen för att man får ett rövplåster i baken tolkar jag det endast som olagligt om man på ett farligt sätt bromsar, alltså om man bromsar hårt. Så får man inte göra, däremot bör man sakta in så att man ökar sin egen säkerhet. Om man gör det med ett svart tryck på bromsen eller genom att bara släppa gasen måste vara ens eget beslut.

Ibland då jag legat på farthållare och inte velat sakta in trots nån stresspelle har jag tänt mina varningsblinkers. Det har funkar ibland... det kanske är ett sätt att signalera till någon utan att få honom att ta det så personligt och bli sårad... för jävlar vad lätt det verkar vara att såra känslorna på just en sån förare.
Användarvisningsbild
av Robbi
Jag testade idag med ett rövplåster som la sig en meter bakom mig och stressade. Jag låg i 110 på 100 väg. Jag bromsade lätt ner till 100 och jäklar vilket avstånd jag fick med en gång. Sen när det blev fritt öste han förbi i 140 och tutade, varav jag tutade tillbaks. Riktigt kul, fast helst hade jag velat ta ett snack med fanskapet.
Användarvisningsbild
av perin
agh39 skrev:Underlätta alltid för den bakomvarande att köra om så blir det bra.
Det är alltid nummer två i "kön" som är orsaken till densamma, kommer du ikapp en bil som kör långsammare än du så ska du alltid köra om eller hålla ordentligt avstånd till framförvarande om du inte vågar.
Håller med dig. Sedan finns det alltid någon idiot som stjäl mitt säkerhetsavstånd till bilen framför, s.k. säkerhetsavståndstjuvar. De är lika stora trafikfaror som sniffare. :evil:
Användarvisningsbild
av sthlm
Det hela är enkelt, flytta era trögrövar när jag kommer i 200 i min nytvättade V70.
Vad är det för white trash som ligger och såsar i "min fil" som jag lagt mer skattekronor än dig på (vänsterfilen)?
Surt att lägga min chaufförs sista krafter på att vrida ratten några grader till höger för att komma om trögrövarna på fel sida.

Folk är skitstövlar i trafiken, lev med det.
av llesrof
sthlm skrev:
Folk är skitstövlar i trafiken, lev med det.
Folk är skitstövlar överallt. Jag vill inte leva med det. Gör vi inte vad vi kan för att motarbeta och försvåra för skitstövlarna så vinner skitstövlarna. Och det är oacceptabelt.
Användarvisningsbild
av Robbi
Folk är skitstövlar och man bör tänka på sig och köra som att det inte går att lita på någon. Jag har hela tiden pratat om högerfilen. I vänsterfilen får man flytta sig eller anpassa hastigheten. Har kört mycket på autobahn och vet hur det går där ifall man ligger i vänster och trycker. Högerfilen däremot får plåsterjävlarna anpassa sig eller flytta till vänster.
Användarvisningsbild
av joel80
llesrof skrev: Folk är skitstövlar överallt. Jag vill inte leva med det. Gör vi inte vad vi kan för att motarbeta och försvåra för skitstövlarna så vinner skitstövlarna. Och det är oacceptabelt.
:-)-)
+1

Barnsligt... men bäst är när man lyckas få ett samspel med någon annan i trafiken och på ett eller annat sätt försvårar för en skitstövel i närheten. :twisted:
Typ om man lite effektivt lyckas stänga en köfuskare eller nått sånt. :D
Användarvisningsbild
av Robbi
Ska försöka se med lite nya ögon idag när jag ska bila ner till Halmstad över helgen. Den motorvägen (Göteborg-Halmstad) är rolig ur ett stollperspektiv.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 18
Ulyd motor Xc90 d5 2007

Den verkar inte gå på alla cylindrar, […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW[…]

XC60 2026 pureläge