SvenB skrev:Petke skrev: Jag sätter gärna farthållaren på största avstånd till framförvarande bil, så jag har lite extra marginal och hinner reagera ifall inte autobromsen skulle göra det. Men tydligen är det många som tycker att det är för stort avstånd jag håller då, för flera gånger försökte sig bmw/audi ägare sig på att köra om i högerfilen :-(O)
Hur stort avstånd håller du då, eftersom bilar vill köra om dig i högerfilen?. Och hur stora luckor finns det i högerfilen för dig att köra in i och släppa förbi dom :?:
Använder han Volvos aktiva farthållare ska längsta avståndet vara ca 2.5sek bakom. D.v.s ca 70m om man kör i 100km/h..
Om det är en kösituation och han vill köra om den framför när den är klar med sin omkörning av bilar till höger ska man inte behöva flytta sig bara för att man håller ett vettigt avstånd.
Beror ju såklart på situation.. men i relativt tät trafik då det är bilar i båda filerna så ser jag inte att jag ska behöva byta fram o tillbaka mellan dem bara för att nån hetsare vill "tjäna" en plats i kön.
Det är ju oftast i sånna trafiklägen sånna situationer uppstår. T.ex när flera bilar kommer ikapp en lastbil, och de bilar som håller på att köra om kanske bara kör i 100km/h på 110-väg, då blir det en kö i vänsterkörfältet av de som vill köra om lastbilen och de bilar som precis kör om i lägre hastighet.
Om folk då hetsar om i högerkörfältet ser jag det som väldigt fräckt.. den smiter före alla andra och låter alla som lagt sig i kön ligga där ännu längre innan dom kan få upp farten igen.
(Det man kan störa sig på är att de som kör sakta "först i kön" ofta har en ovana att byta fil till vänsterfilen väldigt tidigt.. :) )
PTV skrev:Återigen.Bromsljuset används ALDRIG till att signalera till annan trafik att de ligger för nära utan endast när man ska sakta ner sitt fordon eller stanna.Verkar vara många nuförtiden som slutar skolan med ett streck över hela betyget.LOL. :D
Var har du fått för dig det? Som andra här sagt så finns det ingen sån lag.
När det gäller att tända bromsljusen för att man får ett rövplåster i baken tolkar jag det endast som olagligt om man på ett farligt sätt bromsar, alltså om man bromsar hårt. Så får man inte göra, däremot bör man sakta in så att man ökar sin egen säkerhet. Om man gör det med ett svart tryck på bromsen eller genom att bara släppa gasen måste vara ens eget beslut.
Ibland då jag legat på farthållare och inte velat sakta in trots nån stresspelle har jag tänt mina varningsblinkers. Det har funkar ibland... det kanske är ett sätt att signalera till någon utan att få honom att ta det så personligt och bli sårad... för jävlar vad lätt det verkar vara att såra känslorna på just en sån förare.