DaveC70 skrev:ER skrev:
Det är helt tillåtet att "påpeka" att du syns betydligt sämre än andra i denna halvskumma ljussättning vi har idag med gråmulet/ej solsken. Även i motsol syns dom lika bra som med tända bakljus så det är upp till bilägaren att betala(böter/omprogramering av fordonet) för sin okunskap om korrekt belysning.
Vi verkar ha olika åsikter i frågan. Dagsljus behöver väl nödvändigtvis inte betyda just solljus... Det är väl ändå den som i onödan blinkar med helljuset som skall betala sina böter? Med onödan menar jag i detta fall då någon åker med släckta bakljus i dagsljus och uppehåll, i en bil som är godkänd för detta. Omprogrammering kommer inte kunnda göras då man på en helbilsgodkänd bil inte får göra några som helst ändringar, med undansdag av montering av dragkrok osv.
Vi verkar som sagt ha olika åsikter i frågan, dock tror jag vi är ganska överns om den statiska lagtexten. :)
Omprogrammering går utmärkt att göra på frivillig basis, utfärda i värsta fall svenskt direktiv att bilar utan sensor/sensor som är felaktigt inställd vid nästa tillfälle skickas in så att halvljuset åker på automatiskt och DRL enbart en finess som finns men inte används då det finns inget som säger att den behöver användas, bara att fordonet skall ha det och ju mindre den används på fordon utan bakljus ju bättre för oss andra så man upptäcker dessa tidigare och överhuvudtaget i motljus. Inte sett många bilar utom vissa Volvo och BMW som slår om i tid, heller på tok för tidigt halvljus än åt h-vete för sent.
Kan man göra misstaget att tillåta ägare släcka ner sin helbilsgodkända bil, tillåta andra hjul än vad som är "godkänt" så går det utmärkt att ändra parametrar så det stämmer bättre med verkligheten och svenska förhållanden än fiktiva för att spara några mW el på en bil vars belsyning till stor del består av xenon och LED så besparing blir låg till omätbar i förbrukning.
Att påvisa att "du syns dåligt, gör något åt det innan du orsakar något" är aldrig fel för det verkar inte som instruktionsboken används eller ens läses när bilar oavsett tidpunkt på dygnet kör DRL utan bakljus och hur man inte kan se att man har dåligt ljus på vägen och då bör reagera, inte minst om mötande påkallar uppmärksamhet annat än "tjena" blinken. Är ju inte hur du bakom ratten uppfattar det som är det viktiga, det är hur mötande/framför/bakom uppfattar dig som är det viktiga så du syns tydligt i trafiken oavsett tidpunkt/väder/förhållanden och inte bara när du utan anledning bromsar.
Är väl bara jag som då börjar kontrollera vad jag har för fel på min belysning om jag uppmärksammas på detta viset av okända och det är jag tacksam för så man slipper böter pga felaktig belysning.
Per definition är "dagtid" så länge solen är uppe, dock inte senare än kl 2100 sen gammalt, men det betyder INTE att det är ok att leka titt-ut genom att vara mörklagd i baken så fort det börjar skymma för när stereon inverterar belysningen till svart bakgrund/vit text så är det redan för sent att växla till halvljus.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..