Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Låter lysande :) är inte just ljuset jag är ute efter, men har lite tvångstankar om plastiga ljuden när man typ lägger den i manuellt läge etc. Dörrhandtagen kan jag köpa att det är belyst, det är inte alltid självklart i en mörk bil var man finner handtagen. Får se om man hittar nåt då.
Användarvisningsbild
av DaveC70
ER skrev:
Detta är som sagt transportstyrelsens tolkning av ECE reglementet och det är en korrekt ur våran synvinkel tolkning att bakljusen inte behöver vara tända med DRL, men FÅR vara det så allt annat än tända bakljus blir felaktig DRL-konfiguration då säkerheten alltid har tolkningsföreträde, dvs bakljus alltid på, DRL av när halvljus går på.
https://kundo.se/org/transportstyrelsen ... d-for-bil/

V50/original DRL på tex en V70/XC 08-13 istället för dimljus är en helt korrekt kombination med bakljus då dessa bilar med "eftermonterad" DRL skall ha bakljusen tända då den ej är typgodkända med DRL och släckta bakljus men får ha eftermonterad DRL om den är E-märkt och som i fallet med V50 DRL uppfyller kravet på varselljus och det ej är krav på dimljus framåt på en bil. Skickas man då på ombesiktning har den som beordrad detta gjort fel då bilen i fråga har varselljus och använda dessa med bakljus är helt och fullt lagligt. Har man tänkt för mycket och har släckta bakljus på dessa bilar det är DÅ man åker på böter, dvs man får ej ha "eftermonterad" DRL på dessa så som vissa tolkar det med i övrigt mörklagd bil då den ej är godkänd för det.
Ledsen, men du kan inte kalla DRL-funktionen utan bakljus som felaktig oavsett om det handlar om försämrad säkerhet eller ej. Att blinka på folk som kör med DRL i mörker köper jag helt och fullt (jag gör detsamma), men det jag syftade på innan var att det inte är OK att åka o blinka på folk för att de åker utan bakljus, med korrekt DRL-funktion, under dagsljus...

Det jag menade innan med ombesiktning var givetvis det som du skriver - man får såklart ha DRL-lampor istället för dimljus. Dock ej tillåtet att köra dessa bilar utan bakljus.
Samma sak åt andra hållet - en bil som konstruerats med DRL-funktion utan bakljus får inte ändras så att bakljusen lyser vid DRL-funktion, bilen är godkänd som den är och får således inte ändras. Skulle kunna bli tal om föreläggande om registreringsbesiktning i detta fall...
Användarvisningsbild
av DaveC70
xerent skrev:
JE Jr skrev:Växelspaken med blankt på sidan kom typ MY2010 på momentum eller summum, så finbs den inte på nån skrot så går den att köps ny.
For the record, här är min MY09-spak :D
Spoiler »
Vackert! En så ska jag också ha, dock en svart... :)
Användarvisningsbild
av ER
DaveC70 skrev:
ER skrev:
Detta är som sagt transportstyrelsens tolkning av ECE reglementet och det är en korrekt ur våran synvinkel tolkning att bakljusen inte behöver vara tända med DRL, men FÅR vara det så allt annat än tända bakljus blir felaktig DRL-konfiguration då säkerheten alltid har tolkningsföreträde, dvs bakljus alltid på, DRL av när halvljus går på.
https://kundo.se/org/transportstyrelsen ... d-for-bil/

V50/original DRL på tex en V70/XC 08-13 istället för dimljus är en helt korrekt kombination med bakljus då dessa bilar med "eftermonterad" DRL skall ha bakljusen tända då den ej är typgodkända med DRL och släckta bakljus men får ha eftermonterad DRL om den är E-märkt och som i fallet med V50 DRL uppfyller kravet på varselljus och det ej är krav på dimljus framåt på en bil. Skickas man då på ombesiktning har den som beordrad detta gjort fel då bilen i fråga har varselljus och använda dessa med bakljus är helt och fullt lagligt. Har man tänkt för mycket och har släckta bakljus på dessa bilar det är DÅ man åker på böter, dvs man får ej ha "eftermonterad" DRL på dessa så som vissa tolkar det med i övrigt mörklagd bil då den ej är godkänd för det.
Ledsen, men du kan inte kalla DRL-funktionen utan bakljus som felaktig oavsett om det handlar om försämrad säkerhet eller ej. Att blinka på folk som kör med DRL i mörker köper jag helt och fullt (jag gör detsamma), men det jag syftade på innan var att det inte är OK att åka o blinka på folk för att de åker utan bakljus, med korrekt DRL-funktion, under dagsljus...

Det jag menade innan med ombesiktning var givetvis det som du skriver - man får såklart ha DRL-lampor istället för dimljus. Dock ej tillåtet att köra dessa bilar utan bakljus.
Samma sak åt andra hållet - en bil som konstruerats med DRL-funktion utan bakljus får inte ändras så att bakljusen lyser vid DRL-funktion, bilen är godkänd som den är och får således inte ändras. Skulle kunna bli tal om föreläggande om registreringsbesiktning i detta fall...
Det är helt tillåtet att "påpeka" att du syns betydligt sämre än andra i denna halvskumma ljussättning vi har idag med gråmulet/ej solsken. Även i motsol syns dom lika bra som med tända bakljus så det är upp till bilägaren att betala(böter/omprogramering av fordonet) för sin okunskap om korrekt belysning.
Användarvisningsbild
av joel80
Om det regnar eller är dimmig blinkar jag på de som har släckta bakljus.. inte bara när det är mörkt.
Sen tycker jag att i grådassigt väder även om det inte regnar bör man ha dem tända.. men i dom lägena blinkar jag inte, då bara irriterar jag mig i min ensamhet. :D
Användarvisningsbild
av DaveC70
ER skrev: Det är helt tillåtet att "påpeka" att du syns betydligt sämre än andra i denna halvskumma ljussättning vi har idag med gråmulet/ej solsken. Även i motsol syns dom lika bra som med tända bakljus så det är upp till bilägaren att betala(böter/omprogramering av fordonet) för sin okunskap om korrekt belysning.
Vi verkar ha olika åsikter i frågan. Dagsljus behöver väl nödvändigtvis inte betyda just solljus... Det är väl ändå den som i onödan blinkar med helljuset som skall betala sina böter? Med onödan menar jag i detta fall då någon åker med släckta bakljus i dagsljus och uppehåll, i en bil som är godkänd för detta. Omprogrammering kommer inte kunnda göras då man på en helbilsgodkänd bil inte får göra några som helst ändringar, med undansdag av montering av dragkrok osv.

Vi verkar som sagt ha olika åsikter i frågan, dock tror jag vi är ganska överns om den statiska lagtexten. :)
Användarvisningsbild
av DaveC70
joel80 skrev:Om det regnar eller är dimmig blinkar jag på de som har släckta bakljus.. inte bara när det är mörkt.
Sen tycker jag att i grådassigt väder även om det inte regnar bör man ha dem tända.. men i dom lägena blinkar jag inte, då bara irriterar jag mig i min ensamhet. :D
Sammalunda här! :)
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Här omkring tror jag att 70% av bilarna jag sett som kör i miljöer där halvljus krävs verkar vara ägda av kommunen, således kommun anställda. Dom kanske borde utbilda sina anställda i hur bilen fungerar.
Användarvisningsbild
av ER
DaveC70 skrev:
ER skrev: Det är helt tillåtet att "påpeka" att du syns betydligt sämre än andra i denna halvskumma ljussättning vi har idag med gråmulet/ej solsken. Även i motsol syns dom lika bra som med tända bakljus så det är upp till bilägaren att betala(böter/omprogramering av fordonet) för sin okunskap om korrekt belysning.
Vi verkar ha olika åsikter i frågan. Dagsljus behöver väl nödvändigtvis inte betyda just solljus... Det är väl ändå den som i onödan blinkar med helljuset som skall betala sina böter? Med onödan menar jag i detta fall då någon åker med släckta bakljus i dagsljus och uppehåll, i en bil som är godkänd för detta. Omprogrammering kommer inte kunnda göras då man på en helbilsgodkänd bil inte får göra några som helst ändringar, med undansdag av montering av dragkrok osv.

Vi verkar som sagt ha olika åsikter i frågan, dock tror jag vi är ganska överns om den statiska lagtexten. :)
Omprogrammering går utmärkt att göra på frivillig basis, utfärda i värsta fall svenskt direktiv att bilar utan sensor/sensor som är felaktigt inställd vid nästa tillfälle skickas in så att halvljuset åker på automatiskt och DRL enbart en finess som finns men inte används då det finns inget som säger att den behöver användas, bara att fordonet skall ha det och ju mindre den används på fordon utan bakljus ju bättre för oss andra så man upptäcker dessa tidigare och överhuvudtaget i motljus. Inte sett många bilar utom vissa Volvo och BMW som slår om i tid, heller på tok för tidigt halvljus än åt h-vete för sent.
Kan man göra misstaget att tillåta ägare släcka ner sin helbilsgodkända bil, tillåta andra hjul än vad som är "godkänt" så går det utmärkt att ändra parametrar så det stämmer bättre med verkligheten och svenska förhållanden än fiktiva för att spara några mW el på en bil vars belsyning till stor del består av xenon och LED så besparing blir låg till omätbar i förbrukning.

Att påvisa att "du syns dåligt, gör något åt det innan du orsakar något" är aldrig fel för det verkar inte som instruktionsboken används eller ens läses när bilar oavsett tidpunkt på dygnet kör DRL utan bakljus och hur man inte kan se att man har dåligt ljus på vägen och då bör reagera, inte minst om mötande påkallar uppmärksamhet annat än "tjena" blinken. Är ju inte hur du bakom ratten uppfattar det som är det viktiga, det är hur mötande/framför/bakom uppfattar dig som är det viktiga så du syns tydligt i trafiken oavsett tidpunkt/väder/förhållanden och inte bara när du utan anledning bromsar.
Är väl bara jag som då börjar kontrollera vad jag har för fel på min belysning om jag uppmärksammas på detta viset av okända och det är jag tacksam för så man slipper böter pga felaktig belysning.

Per definition är "dagtid" så länge solen är uppe, dock inte senare än kl 2100 sen gammalt, men det betyder INTE att det är ok att leka titt-ut genom att vara mörklagd i baken så fort det börjar skymma för när stereon inverterar belysningen till svart bakgrund/vit text så är det redan för sent att växla till halvljus.
Användarvisningsbild
av DaveC70
ER skrev: Omprogrammering går utmärkt att göra på frivillig basis, utfärda i värsta fall svenskt direktiv att bilar utan sensor/sensor som är felaktigt inställd vid nästa tillfälle skickas in så att halvljuset åker på automatiskt och DRL enbart en finess som finns men inte används då det finns inget som säger att den behöver användas
Som sagt, vi har olika åsikt i frågan och det känns som om vi inte kommer så där jättemycket längre i sak. Dock; vem ska "i värsta fall" utfärda ett svenskt direktiv som skulle stå högre än EU:s dito? Just det... Enkelt i i teorin och i ens egna åsikter, ömöjligt i praktiken. Vi sitter i knäet på Bryssel.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Jag fick information om att intervall oljebytet p&[…]

Styrservo V70 2010

Det finns en tryckgivare på servon som g&ari[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har […]

Ser att du har en 2021, och då har du bara &[…]