Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

taxi skrev:Kan väl lika gärna mäta på batteriets poler, eller för den delen, i cigguttaget? Men man lär ha en lite bättre multimeter än Biltemas billigaste, jag inbillar mig att en analog vore bäst?
Kan kolla om jag kan koppla in oscilloskopet och sätta det i lämplig upplösning och svep.
En fråga som jag har efter lite forskande på nätet.

Låt säga att jag skulle kunna mäta upp att både kam - och vevaxelgivare skickar sina pulser. Då jag inte kan se dessa tillsammans i tid så borde jag inte kunna se om jag har ett potentiellt synkproblem.

Min fråga nu då. Kan man vid ett kopplingssatsbyte råka göra att man ändrat en kugge eller två så att man inte får sin synk mellan kam och vevaxelgivaren?
av *pettson*
Bra video. Nej startmotorn är inte problemet. Däremot den totala avsaknaden av kompression? Eller iallafall väldigt låg sådan.
Startmotorn har ju inget motstånd ?
Det går inte att få fel i synkningen genom att byta koppling.
*pettson* skrev:Bra video. Nej startmotorn är inte problemet. Däremot den totala avsaknaden av kompression? Eller iallafall väldigt låg sådan.
Startmotorn har ju inget motstånd ?
Det går inte att få fel i synkningen genom att byta koppling.
Tack pettson
Ska åka till skroten idag och köpa ett par kamaxelgivare.
Tycker det är skumt bara att den går så himla bra då den väl startat.

Då den är trögstartad så får den ingen signal till tändplattan.

Det jag inte förstår är vad som är skillnaden i konstruktionen som gör att den startar direkt då man rullar igång den och inte med startmotorn.
Glapp i tändlåset? Utstyrning till tändningen kan försvinna (ibland) när nyckeln ligger i startmotorläget. Då blir det (ibland) svårt att starta med startmotorn, men det går direkt att rulla igång, för då är nyckeln i gångläget. Kontakplattan kanske ska kontrolleras/bytas?
av *pettson*
Lugna dej med köp. Jag ska förklara varför.

Den startar om du rullar den. Ganska solklart startmotorn som tar för mycket ström. Men.. på videon flimrar inte ljusen nånting alls. Då borde startmotorn vara okej istället.
Däremot går startmotorn fort och totalt obehindrat. Det hörs inte att den jobbar mot nåt alls.
Det tyder på låg kompression. Men då borde inte bilen starta av att du rullar den, om du inte rullar den ganska fort. Sen borde den inte vilja gå på låga varv. Men det har du inget sagt om.

Det enda du gjort är att ta ned lådan. Det som kan hända då är just att starten dummar sej. Samt då att man kan klämma av kablar. Men eftersom bilen startar när du rullar, ja då kan ingen givare fattas. Inga givarkablar är av.

Tändlåset förutsätter jag fungerar. Men kontaktplattan till låset kan vara värt att kika på. Låter dock långsökt att det händer vid ett växellådsjobb. Men shit happens förvisso. Jag skulle sätta den som sista mätpunkt.

Kvar är, tror jag iallafall att fixa till startmotorn. Allt funkar i bilen förutom med den aktiverad oavsett vad jag funderar över. Då är det bara den kvar. Men gör en ny mätning. Mät på batteriplus på starten, medan du försöker starta. Vilken spänning får du därnere? Det är på den punkten det räknas. Ingen annanstans.

Jag förutsätter att jordkabeln är monterad på plats igen.
Himla skit att jag inte läste ditt svar först innan jag drog iväg idag.
En skön sak bara. På alla webbsidor där jag anger mitt reg nummer så ska jag ha kamaxelgivare 0232101030
Men när jag skruvade loss så sitter det 0232101023
Bild

Det skiljer ju lite i både höjd och utseende då det är ett urfräst hål i den nya.
Bild

Och i motorn så ser det ju ut som att den inte ska sitta där då det inte finns något motsvarande till hålrummet i sensorn.
Bild

Är det vanligt att man inte kan lita på det som borde sitta i?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Recharge frågor

Har kollat led Volvo nu och enligt dom ger motor 2[…]

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]

Hade inne en Mercedes på jobbet bubbla och l[…]