Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1183259
joel80 skrev:Att man inför förbud mot saker man kommit på är väldigt skadliga är ju inte så konstigt. Att det påverkar massa människor är synd, men det tråkigaste är ju att man inte kommit på att det är skadligt innan det börjas säljas i stora mängder och att tillverkarna sen mörkat hur mkt skadliga ämnen som släpps ut. :/
Bortsett från VAG har ju inte biltillverkarna mörkat någonting. Och VAGs lurendrejeri är ju på väg att åtgärdas. Alltså är det lite befängt att som Daniel Helldén (mp) försöka lägga skulden på biltillverkarna. Felet ligger hos de politiker och förvaltningstjänstemän som bestämt reglerna för godkännande i enlighet med NEDC-cykeln utan att i tillräcklig utsträckning fråga sig om det provet är tillräckligt krävande och heltäckande. Alternativt har vissa politiker och tjänstemän hela tiden vetat att bilarna inte klarar gränsvärdena vid verklig körning utan att med tillräcklig emfas göra detta tillräckligt känt för en bredare publik. Till en del handlar det också om att man inte beaktat de långsiktiga konsekvenserna av en övergång från bensin till diesel som bränsle för en stor del av bilparken. Den övergången hade man ju kunnat motverka via skattereglerna.
#1183376
andersuw skrev:
joel80 skrev:Att man inför förbud mot saker man kommit på är väldigt skadliga är ju inte så konstigt. Att det påverkar massa människor är synd, men det tråkigaste är ju att man inte kommit på att det är skadligt innan det börjas säljas i stora mängder och att tillverkarna sen mörkat hur mkt skadliga ämnen som släpps ut. :/
Bortsett från VAG har ju inte biltillverkarna mörkat någonting. Och VAGs lurendrejeri är ju på väg att åtgärdas. Alltså är det lite befängt att som Daniel Helldén (mp) försöka lägga skulden på biltillverkarna. Felet ligger hos de politiker och förvaltningstjänstemän som bestämt reglerna för godkännande i enlighet med NEDC-cykeln utan att i tillräcklig utsträckning fråga sig om det provet är tillräckligt krävande och heltäckande. Alternativt har vissa politiker och tjänstemän hela tiden vetat att bilarna inte klarar gränsvärdena vid verklig körning utan att med tillräcklig emfas göra detta tillräckligt känt för en bredare publik. Till en del handlar det också om att man inte beaktat de långsiktiga konsekvenserna av en övergång från bensin till diesel som bränsle för en stor del av bilparken. Den övergången hade man ju kunnat motverka via skattereglerna.
Inte mörkat på samma sätt kanske.. Men det var ju mängder av tillvekare som man undersökte (även volvo) som optimerat utsläppen vid körcykeln så att det sen i verklig körning egentligen släppte ut upp till 25-40ggr mer NoX.
http://www.expressen.se/motor/dieselska ... stas-igen/
http://bloggar.expressen.se/berggren/20 ... tidsfraga/
http://www.aftonbladet.se/bil/article20623182.ab
http://www.di.se/artiklar/2015/11/11/vo ... skandalen/
http://www.atl.nu/teknik/volvo-dras-in- ... skandalen/

Men NEDC-testcykel har ju varit fel från början den också. :(
Vad SVT gjorde i sinb jämförelse var att dom tog NDECs utsläppsiffror per km och slog ut på antalet ton utsläpp i rapporten. Dom tog alltså NDEC-siffrorna, och räknade endast utsläpp ut avgasröret. Det ger ju självklart helt felaktiga jämförenseltal och de år eller "varv runt jorden" dom snackar om är alltså helt felaktigt.
#1183377
Jallemet skrev:Det rör på sig.
https://www.svd.se/volvo-cars-elektrifi ... sina-bilar
Ja det var trevligt. Man kan väl hoppas att priset från "enkel hybrid" till laddhybrid blir så pass litet så att flest väljer minst det.
Väldigt nyfiken över hur dom kommer göra prissättningen för pure-alternativen!
#1183378
andersuw skrev:
joel80 skrev:Att man inför förbud mot saker man kommit på är väldigt skadliga är ju inte så konstigt. Att det påverkar massa människor är synd, men det tråkigaste är ju att man inte kommit på att det är skadligt innan det börjas säljas i stora mängder och att tillverkarna sen mörkat hur mkt skadliga ämnen som släpps ut. :/
Bortsett från VAG har ju inte biltillverkarna mörkat någonting. Och VAGs lurendrejeri är ju på väg att åtgärdas. Alltså är det lite befängt att som Daniel Helldén (mp) försöka lägga skulden på biltillverkarna. Felet ligger hos de politiker och förvaltningstjänstemän som bestämt reglerna för godkännande i enlighet med NEDC-cykeln utan att i tillräcklig utsträckning fråga sig om det provet är tillräckligt krävande och heltäckande. Alternativt har vissa politiker och tjänstemän hela tiden vetat att bilarna inte klarar gränsvärdena vid verklig körning utan att med tillräcklig emfas göra detta tillräckligt känt för en bredare publik. Till en del handlar det också om att man inte beaktat de långsiktiga konsekvenserna av en övergång från bensin till diesel som bränsle för en stor del av bilparken. Den övergången hade man ju kunnat motverka via skattereglerna.
+1 på den.
#1183387
Lätthybrid med 48-voltssystem

Förutom laddhybriderna utvecklar Volvo ett lätthybridsystem som inte kommer kunna driva bilen på enbart eldrift några längre sträckor, men som ändå ska stötta förbränningsmotorn och sänka förbrukningen.

Lätthybridsystemet ska kunna monteras både på bensin- och dieselmotorer och består av en elmotor på 10 kW (14 hästkrafter) och ett litiumjonbatteri på 0,25 kWh. Senare kan systemet komma i en starkare version med 15 kW (20 hästkrafter).

Lätthybridsystemet kommer 2019.


Är nog tur att det sitter en förbränningsmotor ochså, för det är den bilen kommer rulla på 99% av tiden.

Det hät är ju ungeför som när man sänkte förmånsväördet på etanoldrivna fordon 2007/2008 alla tjänstemäm köpte 2,0F och körde den på bensin för att komma billigare undan.....

Nä, Volvo, gör om gör rätt
#1183392
Men det lär väl de bra ut på papperet i vanlig ordning. Och med den enklaste varianten klarar man väl miljökraven och folk kan fortsätta åka bensin och diesel.
#1183394
Derank skrev:Men det lär väl de bra ut på papperet i vanlig ordning. Och med den enklaste varianten klarar man väl miljökraven och folk kan fortsätta åka bensin och diesel.
Ja, dom där minimotorerna känns ju inte ens som ett halvhjärtat försök.

Dom är väl hyffsat osäkra på miljöpolitiken, finns ju ingen garanti med försäljning åt något håll.

Kommer Venezuela att åka elbil 2020...
#1183398
Miminotorerna är ju ett "minsta möjliga". Jag gläds åt att alla kommande Volvo kommer gå att välja både med hybrid och ren eldrift. Det är ett stort steg av en biltillverkare! Speciellt av en som bara för några år sen hade en ledning som helt ratade eldrift!
  • 1
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 61
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]