Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Berätta hur det går.
Intressant med bikarbonat- och vinäger/salt-metoderna.. Kanske får rota runt i skafferiet och se vad som finns där :party:
Javisst, så gör ju firmor som renoverar t.ex. gasspjäll. Spraya på silverfärg :-) Skyddar ju faktiskt mot fortsatt oxidation och döljer fulheten på samma gång.
Jag är sugen på att prova Hammerite spray-hammarlack på bromsok mm. Finns både i klassisk "hamrad" finish och "smooth". Borde väl vara rätt tålig?
Insuget lär väl inte bli jättevarmt om man inte bor i Arizona?
Annars har väl Biltema diverse sprayfärg som är avsedd för motorn..
Användarvisningsbild
av Erik Å
Tjusigt, blev ju som nytt :-)
Motorn är ihopplockad igen. Jag funderar över om jag feldiagnoserat grundproblemet. Jag har inte bytt tätning på vevaxeln eller oljepumpspackningarna eller nåt. Jag har bara rengjort och monterat igen, denna gång har jag sett till alla slangklämmor sitter ordentligt.

Jag har nu tittat på sidan av motorn och bestämde mig att jag nu inte ska börja på med detta, för det enda jag ser här är gammal smuts från tidigare då jag köpte bilen, det har inte blivit värre sen dess. Så jag började tvivla på att jag har ett läckage här.

Sedan tappade jag oljan ur bilen och det kom ju en massa olja ändå, säkert 5 liter, så det verkar inte ha varit så lite olja i bilen trots allt.

Men jag bytte olja och sen körde jag bilen en 50km på en handelsresa och jag ser inget läckage under bilen ännu. Jag kommer hålla koll på detta förstås.
Om vevhusventilationen skulle frysa så trycks vevhusgaser och/eller olja ut någon annanstans.. Där motståndet är minst så att säga :-)
Var det kallt då detta inträffade?
Just tillbaka från en resa till Helsingfors, men jo det var några minusgrader kanske mellan -5 eller -10 grader, inget speciellt för årstiden dock.

Andra saker jag noterade var jag hade inte installerat en o-ring där slangen från oljefällan kopplar ihop till insuget, så det kan ha resulterat i läckage / inte lika bra sug i vevhusventilationen tror jag. Sitter en ny o-ring där nu också. Så det har varit flera punkter som gjort att vevhusventilationen kanske inte funkat till hundra.
Kört en vecka till och inga problem ännu i alla fall. Kollar under motorn efter läckage men ser inget.

Några saker jag märkt:

- Det kommer ett repeterande ljud när bilen står parkerad, jag har lokaliserat det till den sekundära luftpumpen, den bara låter chk-chk-chk-chk som om den försöker starta kanske, men inte lyckas. Jag får nog börja se på att stänga av den permanent.

-Märker spolarpumpen hänger löst under tanken, den ska sitta fast i nånting men plasten har gått sönder. Jag antar detta är pumpen som går till framrutorna.
  • 1
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 49
Volvo 940 maxxecu mini bygge

Tänker du göra en ny kabelhärva ell[…]

Ja jag kommer ju iallafall ha ut pinnarna varje d&[…]

Löste sig detta för TS genom att byta br[…]

Om det ska va en v40 och 100mil i veckan så […]