Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
llesrof skrev:
joel80 skrev:Dimmigt och skitväder idag... Hälften av lampnötterna har nedsläckta bilar och hälften kör omkring och bländar med både dimljus och halvljus samtidigt.. Och gärna ett dimvakljus igång trots tät trafik också... Suck..
Jag har nog ärligt talat aldrig bländats av ett korrekt inställt dimframljus. Hur gör du för att lyckas med det?
Jag bländas rätt ofta av vanliga halvljus.. Speciellt om det är båt vägbana. Ögonen påverkas av inkommande ljus så att man ser sämre precis efter man mött någon med rätt starka lysen.
När det dessutom är två extra ljuskällor så bländas jag såklart mer än om det bara hade varit halvljus... Brukar lösa det genom att slå på helljusen innan mötet så att jag ser vägen ordentligt.. Då har jag också fyra lysande lampor. Det går tyvärr inte att göra så ofta eftersom det kräver att ingen ska ligga framför mig eller bakom dimljusterroristen.

Dimljus har oftare sämre avskärmning än halvljus, så även om de är riktade mer neråt spiller det oftare starkare åt sidorna och över åt vänster än halvljus.

Att jag bländas mer än vad vissa av er känner kanske beror på ålder eller synfel... Jag har glasögon och det kan kanske vara så att ljusen speglas och bryts mer då? Ibland får man ju värsta stjärneffekterna av vanliga gatlampor... Hm.. (dom bländar dock inte speciellt ofta då dom lyser neråt. :) )
Användarvisningsbild
av joel80
Jag kanske är dålig på att putsa dom.. :roll:
I vilket fall som helst tycker jag ibland det är ansträngande att köra (speciellt långt) i mörker. Man blir småbländad av alla mötande hela tiden, och då är det jävligt störande när någon tycker att den har rätt att köra med lite extra lysen trots att lagen inte tillåter det. Oavsett om vissa inte tycker sig bli bländade bör man inte köra med olaglig ljuskombination.. och gör man det ska man inte bli ilsk eller förvånad om man åker på ett par helljus rakt in i kupén. Jag vill också kunna se vägen.
Användarvisningsbild
av ER
Har inte märkt någon större skillnad från att ha haft glasögon till att korrigera detta synfelet och slippa dessa då man har bättre syn än man någonsin haft tidigare trotts att det var brasklapp på just mörkerseendet att man upplevde det mera ansträngande efter ingreppet. Fattar inte hur svårt det skal vara förstå att man själv bakom ratten ser sämre totalt sett pga det för mycket närljuset som gör att man har blicken för nära bilen och man är en trafikfara som inte håller koll där man normalt sett skall ha den. Detta är ett omedvetet fel man gör pga ljuskoncentationen och inget man kan påverka. Samma fenomen blir med för lågt monterade extraljus/ramp som tar mark för tidigt och dör innan det blir längd på det hela utan bara självbländande pga ljus ner i backen utan längd.
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
joel80 skrev: Oavsett om vissa inte tycker sig bli bländade bör man inte köra med olaglig ljuskombination.. och gör man det ska man inte bli ilsk eller förvånad om man åker på ett par helljus rakt in i kupén. Jag vill också kunna se vägen.
precis :!: dessa olagliga pokemonlyse samt efterkonverterade xenon bländar mig som har perfekt syn och har de igång sina "extralyse" så gör jag också det :-(O)
av llesrof
Synfel och ålder påverkar så klart. När man blir äldre så bländas man lättare. Ni ungdomar kan ju tänka på att ni också blir äldre, även om ni tror att ni är odödliga nu :D Välputsade rutor och glasögon minskar risken. Och så klart, att glasögonen skall ha en styrka som matchar ens synfel. Med åren vänjer man sig vid taskig syn och märker inte hur dålig den egentligen är förens man för på sig ett par nya glasögon. Jag skaffade nya glasögon förra sommaren och det blev rena rama HD-upplevelsen.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
På Honda och Hyundai ( säkert andra märken också) så fungerar faktiskt automatiken om man kör på AUTO, men när man stänger av bilen lyser halvljuset ett tag, det är väl därför folk får panik och vrider ljusreglaget till läge 0, och då lyser endast DRL.. :???:
av llesrof
~Kalle~ skrev:På Honda och Hyundai ( säkert andra märken också) så fungerar faktiskt automatiken om man kör på AUTO, men när man stänger av bilen lyser halvljuset ett tag, det är väl därför folk får panik och vrider ljusreglaget till läge 0, och då lyser endast DRL.. :???:
Lyser ett tag? Slocknar det när man kört en stund eller hur menar du?

Igår mötte jag för övrigt en fullständigt mörklagd Volvo XC60 vid klockan 16:30, alltså när det börjat skymma. Fanns inte en lampjävel på hela bilen som lyste.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Låter som led-belysningen, samma som V70 (och säkert andra modeller) har om du slår till helljuset en snabbis. Bara att det går automatiskt istället.
  • 1
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 57

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?