- lör 14 nov 2015, 23:53
När det dessutom är två extra ljuskällor så bländas jag såklart mer än om det bara hade varit halvljus... Brukar lösa det genom att slå på helljusen innan mötet så att jag ser vägen ordentligt.. Då har jag också fyra lysande lampor. Det går tyvärr inte att göra så ofta eftersom det kräver att ingen ska ligga framför mig eller bakom dimljusterroristen.
Dimljus har oftare sämre avskärmning än halvljus, så även om de är riktade mer neråt spiller det oftare starkare åt sidorna och över åt vänster än halvljus.
Att jag bländas mer än vad vissa av er känner kanske beror på ålder eller synfel... Jag har glasögon och det kan kanske vara så att ljusen speglas och bryts mer då? Ibland får man ju värsta stjärneffekterna av vanliga gatlampor... Hm.. (dom bländar dock inte speciellt ofta då dom lyser neråt. :) )
llesrof skrev:Jag bländas rätt ofta av vanliga halvljus.. Speciellt om det är båt vägbana. Ögonen påverkas av inkommande ljus så att man ser sämre precis efter man mött någon med rätt starka lysen.joel80 skrev:Dimmigt och skitväder idag... Hälften av lampnötterna har nedsläckta bilar och hälften kör omkring och bländar med både dimljus och halvljus samtidigt.. Och gärna ett dimvakljus igång trots tät trafik också... Suck..Jag har nog ärligt talat aldrig bländats av ett korrekt inställt dimframljus. Hur gör du för att lyckas med det?
När det dessutom är två extra ljuskällor så bländas jag såklart mer än om det bara hade varit halvljus... Brukar lösa det genom att slå på helljusen innan mötet så att jag ser vägen ordentligt.. Då har jag också fyra lysande lampor. Det går tyvärr inte att göra så ofta eftersom det kräver att ingen ska ligga framför mig eller bakom dimljusterroristen.
Dimljus har oftare sämre avskärmning än halvljus, så även om de är riktade mer neråt spiller det oftare starkare åt sidorna och över åt vänster än halvljus.
Att jag bländas mer än vad vissa av er känner kanske beror på ålder eller synfel... Jag har glasögon och det kan kanske vara så att ljusen speglas och bryts mer då? Ibland får man ju värsta stjärneffekterna av vanliga gatlampor... Hm.. (dom bländar dock inte speciellt ofta då dom lyser neråt. :) )
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13