Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Såg just att du vill hålla dig till svenskt eller tyskt. Tror annars Honda Accord hade varit intressant. Fin på vägen, bra förarplats, kvalitetskänsla nära tyskarna, driftsäkra.... Ägarna verkar vara mycket nöjda.
Tack för alla tips! Visst är Honda Accord en kanonbil kvalitetsmässigt men på komfortpunkten ryker den tyvärr.

Många tar upp avvägningen image vs komfort. Ärligt talat tror jag att image nästan väger tyngre just nu. Inte 99/1-förhållande, men 60/40 snarare skulle jag tro. Kan jag få en bil som jag blir glad av att åka till jobbet i för att den är rolig att ratta och fin att se på är det värt lite mer än att bara komma fram utvilad.

Men det här med mil! Vad ska man tänka där? Om jag kommer plöja kring 3000-4000mil/år (mycket för mig, inte så mycket för en del andra här det vet jag :)) och vill behålla den kring 5 år blir det ju en stor skillnad. Köper man en med 10 000 mil på mätaren kommer den ju ligga på 25-30k när man säljer den.
Kan det då vara värt att lägga mer pengar idag för att få med med kanske bara 1000-2000 för att kunna sälja den med kanske till och med under 20 000 mil? Vad tror ni om det?
T.ex. denna: http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_S ... 2.htm?aw=1 ser fin ut tycker jag men milen avskräcker rejält. Är det dumt tänkt?
Jag tycker den ser fin ut. Och eftersom du kommer tillbringa mycket tid i den, så är skinnklädseln bra att ha. Milen? Ja, men 10 000 mil är inte så mycket för en D5:a. Du hamnar nog där med dina specifikationer och prisspann.
A80TD skrev:Såg just att du vill hålla dig till svenskt eller tyskt. Tror annars Honda Accord hade varit intressant. Fin på vägen, bra förarplats, kvalitetskänsla nära tyskarna, driftsäkra.... Ägarna verkar vara mycket nöjda.
Honda accord??? Har du kört en Honda accord med automat? Ett skämt till automatlåda och motor( ja jag har kört alla motoralternativ). Inget jag skulle vilja ha på autobahn. Om du ska ha en bil som inte är Volvo S80 i detta fall så ska du kika på en Audi A6 2.0TFSI enligt mig

lycka till
Den där S60'in var fin! :shock: Hade jag haft ekonomin och kanske inte ganska nyligen köpt min 960 ( :oops: :lol:) hade jag nog varit en spekulant på den. Tror att den kommer passa dig som kör mycket om året (då äre bra mä diesel :wink: )
Sen att den är rikligt utrustad med mycket lull-lull gör ju inte saken sämre :twisted:
Och du som vill ha en "image" bil lämplig för en 25-åring ska ju självklart ha en svart bil!
Märker skillnaden på mina, svart vs vit. I den svarta känner man sig ung och busig i den vita känner man sig som en gubbe :lol: 8)

Fullstämplad servicebok vad jag kan se, Då är den väl skött efter konstens regler? :wink:
(Det är väl längre serviceintervall på nyare volvos? ;-// )
Jo... Fast 5"-skärm känns ju inte så hett. Börjar fundera mer och mer på nån kärra med vagnskada kvar i ett år eller två. Helförsäkring är helt galet. Jag är 25 och har aldrig haft någon skada som gått på försäkring, ändå kostar hel över 1300/mån på billigaste bolaget på den kärran :( Det är ju mer än halva värdeminskningen!
Börjar inse nu att mina krav helt enkelt inte rimmar med den kravspec jag hade.
Har någon några bra idéer kring 200-220-ish?

http://www.blocket.se/vastmanland/Volvo ... 0.htm?aw=1 Vad tror ni om denna? Trist med D3 och FWD, men D3:an sägs ju kunna gå snålt och det blir ju desto bättre mtp att det lär bli kring 3k mil/år.

http://www.blocket.se/lund/Volvo_S60_D3 ... 0.htm?aw=1 den var också lik, men med 2k mil extra kontra ett år mindre i ålder.

Trevligast hade ju en D5 AWD varit men det ligger kring 10k mil för de pengarna istället. Beslutsångest beslutsångest...
av Mwi
crumpets skrev:http://www.blocket.se/lund/Volvo_S60_D3 ... 0.htm?aw=1 den var också lik, men med 2k mil extra kontra ett år mindre i ålder.
Tycker det är dyrt för en import Volvo, den är registerad på en privatperson men det är bilfirma som annonserar den. Annonsen inlagd den 16 december men det är högsommar på alla bilder, allt känns fel. För övrigt så finns det inte någon vagnsskadeförsäkring på import Volvo.
Köp en S60 D5 awd där har man en roligare bil på vintern med men den drar väl lite lite mer också men det är det nog värt, är inte kul med d5 manuell nu den passar bättre i Frankrike/Spanien eller i land där det ej är snö is eller blött ej så bra för svenska marknaden. Det är nu man saknar xc60in och den superba awdn. :)
Mwi skrev:
crumpets skrev:http://www.blocket.se/lund/Volvo_S60_D3 ... 0.htm?aw=1 den var också lik, men med 2k mil extra kontra ett år mindre i ålder.
Tycker det är dyrt för en import Volvo, den är registerad på en privatperson men det är bilfirma som annonserar den. Annonsen inlagd den 16 december men det är högsommar på alla bilder, allt känns fel. För övrigt så finns det inte någon vagnsskadeförsäkring på import Volvo.
Oj! Det missade jag ju helt. En sån rör jag inte med tång ens.

simonhalmstad skrev:Köp en S60 D5 awd där har man en roligare bil på vintern med men den drar väl lite lite mer också men det är det nog värt, är inte kul med d5 manuell nu den passar bättre i Frankrike/Spanien eller i land där det ej är snö is eller blött ej så bra för svenska marknaden. Det är nu man saknar xc60in och den superba awdn. :)
Fast om en D5 AWD drar ~2dl mer milen än en D3 FWD blir det ju 9000 spänn om året, det är ju inte en kul kostnad direkt. Frågan är om det är värt det!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]