Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det lät inget märkbart från lådan när detta inträffade på nytt. Ingen smäll eller liknande vilket ju då är lite skumt, och kan ju vara så att något har satt sig pga smuts precis som du säger. Förstår jag dig rätt så har du lyckats lösa liknande genom att spola den och då lyckas få den att få i växlarna igen.

Priset för nytt ventilpaket på ca 14000 kr är det inklusive arbete? Nej det är väl säkert bara för delarna eller? Har jag förstått det rätt så kan de byta detta utan att ta ut lådan och därför är arbetskostnaden lite lägre jämfört med att montera ut hela lådan? Det är ändå ok jämfört med att köpa en utbytes/renoverad låda för 24000 kr inkl frakt och sedan arbetskostnad och olja på det med en totalkostnad av säkert upp mot 40000 kr. Frågan är om det bara är en chanstagning och så står man där fortfarande med en trasig låda efteråt trots nytt ventilpaket för ganska mycket pengar.

Ja man vet ärligt talat inte riktigt vad nästa steg är. Ska man ta den till Volvo för ny felsökning eller satsa på något annat direkt? :shock:
Byt bara olja kan du göra själv i OkQ8 gör det själv. Bara öppna pluggen töm fyll på exakt 3,5 liter. Kör runt lite titta hur oljan ser ut. Byt igen efter några mil. 3-4 såna byten sen är oljan fin.

Brukar dom hoppa igång igen.

Har en polare som köper upp automat bilar som inte går dom flesta får han igång genom att göra så här.
Hej Andis,

Frågan är bara hur jag kör runt i några mil med bilen då det inte går att få i någon växel alls? :???: Bilen rör sig inte en millimeter nämligen. Tidigare hände detta ibland men nu vägrar den få i någon växel :evil: Kanske går det att bogsera den till en OKQ8 GDS hall och prova att byta olja en gång men det är tveksamt att jag kan köra därifrån sen. Alternativt bogsera den till Volvo och tvinga mekanikern att spola den.

Ett förslag/tips jag fått är att det kan vara vinkelväxeln (och den berömda hylsan) eller drivaxeln som har gått. Därför driver den inget längre. Är det så spelar det ju tyvärr ingen roll hur mycket olja man provar att byta för då har väl splinesen slitits sönder om jag förstått det rätt. Vet ej om man ska se det positivt eller ej men är det detta så är det trots allt billigare än att renovera eller byta växellåda.
Erik9194 skrev:Hej Andis,

Frågan är bara hur jag kör runt i några mil med bilen då det inte går att få i någon växel alls? :???: Bilen rör sig inte en millimeter nämligen. Tidigare hände detta ibland men nu vägrar den få i någon växel :evil: Kanske går det att bogsera den till en OKQ8 GDS hall och prova att byta olja en gång men det är tveksamt att jag kan köra därifrån sen. Alternativt bogsera den till Volvo och tvinga mekanikern att spola den.

Ett förslag/tips jag fått är att det kan vara vinkelväxeln (och den berömda hylsan) eller drivaxeln som har gått. Därför driver den inget längre. Är det så spelar det ju tyvärr ingen roll hur mycket olja man provar att byta för då har väl splinesen slitits sönder om jag förstått det rätt. Vet ej om man ska se det positivt eller ej men är det detta så är det trots allt billigare än att renovera eller byta växellåda.
Hylsa och vinkelväxel hanterar väl endast krafter vidare bakåt till bakhjulen, så de bör inte påverka framhjulsdriften.
Men har du ingen möjlighet att hissa upp bilen lite alt. köra upp på liten ramp (jag brukar köra upp på några betongplattor) så du kan krypa under och komma åt att tömma, sedan när du fyllt på, starta och låta motorn gå och växla igenom alla lägen...flera ggr, låta motorn stå igång kanske 5-10min i P, sen i N, sen växla igenom igen, låta stå ett tag igen, och upprepa det hela. Sedan tömma ut och fylla på lite igen, osv. Troligen så pumpar ju den nya oljan runt ganska väl i lådan bara genom att motorn är igång och du kör igenom lägena då och då.. du har ju inget alternativ att "köra runt"
Låter ju som att en solenoid eller ventil fastnat i ett läge och kanske, kanske kan den lossna av att ny fräsch olja spolar runt. Värt ett försök!
Vill minnas att jag sett/läst om oljetillsatser man kan hälla i aut.lådor just för att få bort avlagringar, lossa kärvande delar etc. Googla på detta, tror STP har något, kanske Redline eller Swedol? Stort lycka till!
Jo när man tänker efter så låter det logiskt att hylsan och vinkelväxeln är relaterade till kraften via kardanaxeln bakåt så något borde hända med framhjulen oavsett hel eller defekt hylsa/vinkelväxel.

Har varit och provat nu ikväll igen och fortfarande inget som händer oavsett vald växel. Efter en stund på tomgång och att valt igenom alla tänkbara lägen så kollade jag oljan igen. Denna gången såg den mindre trevlig ut och luktade verkligen bränd ingen tvekan om saken. Kan den bli bränd på så kort tid/körning? Verkar märkligt men faktum är att den nu är väldigt mörk och luktar bränd. Perkele!

Kanske kan bilderna ge en fingervisning om vad jag menar.
http://img26.imageshack.us/img26/194/2a ... kbild1.jpg
http://img854.imageshack.us/img854/5894 ... kbild2.jpg

Är det för sent måntro när oljan nu är bränd eller fortfarande värt en chans att byta olja några gånger? 12 liter olja kommer ju trots allt gå på en bit över 1000 kr:( Lite pengar i sammanhanget givetvis men är det helt meningslöst nu så är det ju bortkastade pengar.

Jag skulle med hjälp av en kompis kunna få upp framdelen på pallbockar och då borde man väl kunna komma åt och tömma den och fylla på lite? Jag måste då fråga hur man tömmer och fyller på ny.

-Tömmer jag den med hjälp av en plugg som är enkel att se och komma åt underifrån? Det är ju knappast så att man kan se vart den sitter i instruktionsboken.
-Fyller jag på ny olja med hjälp av en slang och tratt i hålet för den gula oljestickan? Det är ju knappt att man kommer åt stickan så att komma åt en plugg i ovankant känns nästan som en omöjlighet :oops: Vara noga med att fylla på max 3,5 liter sedan mäta noga på stickan innan man startar bilen.

Ska jag tömma allt efter en gång eller bara en del? Tömma all olja, fylla på med ny 3,5 liter olja. Köra den på tomgång 5-10 minuter och sedan prova olika växellägen, låta den på tomgång ett tag till. Tömma all olja igen, fylla på med ny 3,5 liter olja och nytt försök på tomgång osv?

Hittade efter lite googlande denna oljetillsats från Wynn. Vet ej om det bara är bullshit men längre ned tycks någon kund ha fått ordning på sin XC70 med bl a slirningar.
http://www.wynnsbutiken.com/automatvaxe ... ment/260-0
Tyvärr är det snart jul och många helgdagar så det känns tveksamt att den hinner komma med posten om några dagar så lite taskig tajming men den kanske finns på Mekonomen om man har tur. Tillsatsen gör väl bäst nytta av att kunna köra med mycket växlingar ett tag och sedan efter några hundra mil byta oljan igen något som jag inte kan göra då bilen står still på en parkering just nu.

Inte heller är man speciellt imponerad av Volvo-mekanikern som bara 10 mil före detta inträffade tyckte oljan såg bra ut. "-Inte helt ny ut men ok!". Lätt att vara efterklok men jag skulle nog tvingat honom att spola lådan trots allt så hade kanske detta aldrig inträffat :oops:
Snälla snälla vad är problemet.

Antingen ofrar man 1000 kr eller så ofrar man 14-40 tkr

Mitt vall är enkelt.

Det här är inget ovanligt fel

Xc90 är ju så hög att du kan krypa under och öppna pluggen.

Kom igen nu. Ring något polare eller ta hem en mekaniker som gör det hemma. Lått den gå sen på tomgång. Då går oljan runt. Dra spaken fram och tillbaka lått den stå med drive i en stund. Längsta jag varit med om för att få i drive var 15 minuter. På en låda full med skit.

Reseta datorn också.

Din låda är inte den första lådan som jag hört göra så här. Vet en aom köpte en sån nästan gratis och fick igång lådan med 2 oljebyten. Går fortfarande efter 4 år.
Hylsan kan du utesluta, den har absolut inget att göra med drivningen till framhjulen, då drivaxeln till höger framhjul går igenom hylsan i mitten och in i växellådan.

Kan aldrig tänka mig att din låda kommer att börja driva igen efter oljebyte i växellådan, skulle var helt otroligt i sådana fall. Men prova kan man ju alltid göra.

Och när man byter olja skall man ta bort den översta slangen på oljekylaren och stoppa i en annan i kylaren, så att man spolar systemet när bilen står på tomgång i p-läge. Skulle inte rekommendera att byta olja på det viset som skrivs ovanför.
Senast redigerad av 1 Tim, redigerad totalt 0 gånger.
Andis skrev:Snälla snälla vad är problemet.

Antingen ofrar man 1000 kr eller så ofrar man 14-40 tkr

Mitt vall är enkelt.

Det här är inget ovanligt fel

Xc90 är ju så hög att du kan krypa under och öppna pluggen.

Kom igen nu. Ring något polare eller ta hem en mekaniker som gör det hemma. Lått den gå sen på tomgång. Då går oljan runt. Dra spaken fram och tillbaka lått den stå med drive i en stund. Längsta jag varit med om för att få i drive var 15 minuter. På en låda full med skit.

Reseta datorn också.

Din låda är inte den första lådan som jag hört göra så här. Vet en aom köpte en sån nästan gratis och fick igång lådan med 2 oljebyten. Går fortfarande efter 4 år.
Det var inte meningen att låta snål :cry: utan pga okunskap. Kanske skulle det aldrig gå att få igång den om oljan nu var bränd och så svart därför frågade jag. Finns det goda möjligheter så är pengarna en självklarhet att lägga ut på lite olja. Menar du att man är urbota dum om man inte provar att byta olja i den och på så sätt kanske kan få liv i den för någon tusenlapp så givetvis är jag den första att hoppa upp och jubla och prova.

En växellåde-renoverare i närheten har efter beskriven symptom dömt ut den som rasad och kunde ordna en ny låda för 25500 kr inklusive frakt och så har jag hittat en verkstad som kan montera i den för 6000 kr så totalt pratar vi om saftiga 31500 kr. Han ville alltså inte ens prova att renovera den utan ersätta med en annan låda. Letar man på bildelsbasen så kan man få tag i en begagnad låda som gått ca 10 000 mil för 14000 kr och då landar man på ca 20 000 kr. Vet ej vad som är det vettigaste alternativet om man måste byta lådan?

Det är jäkligt synd att du bor så långt bort annars hade jag betalat dig marknadsmässiga 1500 kr/h för att prova få igång lådan :D

Så jag gör ett vanligt byte av oljan, dvs ut med allt och i med 3,5 liter, och provar genom att låta den gå på tomgång och spaken i olika lägen? Inte svårare än så alltså? Funkar inte det efter 15-20 minuter så ett nytt byte på samma vis och på det igen? Förmodar att det är så du har gjort? Behöver inte koppla om returen osv så som man gör när man spolar?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]