- tor 23 aug 2012, 12:45
#674628
D5an jag körde upplevdes piggare från stillastående. Även i ryckig kökörning var det så.
De enda tabeller som de flesta möjligtvis tittar på är över förbrukning, försäkring och skattekostnader(ibland bilens max dragvikt).
Då är en tabell över bilköparens hushållsekonomin mer relevant... Kanske är något för ingenjörerna på Volvo att titta på?
Camel skrev:Hårda fakta som effekt, vridmoment och bränsleförbrukning går att göra tabeller på. Beroende på vad som prioriteras hamnar man olika i motorval. Men Fartdåres infallsvinkel om andra, mera mjuka, parametrar som förarens humör, mm. är faktiskt inte ovidkommande. Om man inte utnyttjar prestandan i D5 eller T6 räcker ju D4 eller mindre också. Det finns många förare som kör omkring i bilar vars prestanda man aldrig är i närheten av att uttnytta. :roll:En jämförande vridmomentstabell säger ju normalanvändaren ingenting om hur bilen upplevs.
Om ingen prestige finns gällande motorval så är det bästa man kan göra att man provkör varje bilmodell innan köp med det minsta motoralternativet. Om det inte räcker så går man upp ett steg och provar. Till slut hamnar man på "rätt" motor. Men det förutsätter ju att man håller sig i skinnet och inte förförs av en större motors karisma (Obs mjuk parameter).
En del förare har ju tendens att anpassa sitt körsätt till en större motor. :mrgreen:
D5an jag körde upplevdes piggare från stillastående. Även i ryckig kökörning var det så.
De enda tabeller som de flesta möjligtvis tittar på är över förbrukning, försäkring och skattekostnader(ibland bilens max dragvikt).
Då är en tabell över bilköparens hushållsekonomin mer relevant... Kanske är något för ingenjörerna på Volvo att titta på?
Dura lex, sed lex
http://www.garaget.org/fartdare
http://www.garaget.org/fartdare