Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Camel skrev:Hårda fakta som effekt, vridmoment och bränsleförbrukning går att göra tabeller på. Beroende på vad som prioriteras hamnar man olika i motorval. Men Fartdåres infallsvinkel om andra, mera mjuka, parametrar som förarens humör, mm. är faktiskt inte ovidkommande. Om man inte utnyttjar prestandan i D5 eller T6 räcker ju D4 eller mindre också. Det finns många förare som kör omkring i bilar vars prestanda man aldrig är i närheten av att uttnytta. :roll:

Om ingen prestige finns gällande motorval så är det bästa man kan göra att man provkör varje bilmodell innan köp med det minsta motoralternativet. Om det inte räcker så går man upp ett steg och provar. Till slut hamnar man på "rätt" motor. Men det förutsätter ju att man håller sig i skinnet och inte förförs av en större motors karisma (Obs mjuk parameter). :wink:

En del förare har ju tendens att anpassa sitt körsätt till en större motor. :mrgreen:
En jämförande vridmomentstabell säger ju normalanvändaren ingenting om hur bilen upplevs.
D5an jag körde upplevdes piggare från stillastående. Även i ryckig kökörning var det så.

De enda tabeller som de flesta möjligtvis tittar på är över förbrukning, försäkring och skattekostnader(ibland bilens max dragvikt).
Då är en tabell över bilköparens hushållsekonomin mer relevant... Kanske är något för ingenjörerna på Volvo att titta på?
Användarvisningsbild
av Camel
Fartdåre skrev:/.../En jämförande vridmomentstabell säger ju normalanvändaren ingenting om hur bilen upplevs.
När två bilar har liknande prestanda vid normalkörning som t.ex. D5 och T6 så betyder upplevelsen oftast mer än hårda fakta. Men i fallet med mina två bilar V70II 2,5FT och Focus 1,8 FFV så är jag övertygad om att min personliga upplevelse av dessa två bilar stämmer med hårda fakta... :wink:
Fartdåre skrev:D5an jag körde upplevdes piggare från stillastående. Även i ryckig kökörning var det så.
D5 är starkare på riktigt låga varv (1500 rpm). Men om upplevelsen består i högre farter så är det just bara en upplevelse... :mrgreen:
av Arese
Fartdåre skrev: En jämförande vridmomentstabell säger ju normalanvändaren ingenting om hur bilen upplevs.
Håller inte alls med! Tex när man tittar på grafer/tabeller för senaste D5 AWD resp D4 AWD inses lätt att bilarna kommer att kännas likadana på lägre varv och att sedan D5 kommer att vara mycket piggare när du behöver ordentlig fartökning tex vid en omkörning. Kör man sedan bilen känns D4 som om den står still om du ska köra om en långtradare medans D5 åtminstonde känns rimligt pigg.

Men om man aldrig kör över 3000 varv så borde man kanske nöja sig med en D4 istället för D5.
av Arese
Camel skrev:När två bilar har liknande prestanda vid normalkörning som t.ex. D5 och T6 så betyder upplevelsen oftast mer än hårda fakta.
Detta är ju bara sant om din normalkörning inte innehåller omkörningar med max acceleration :-)
Användarvisningsbild
av Camel
Exakt. Annat blir det om man utnyttjar T6:ans fulla prestanda. Den lirar då i en helt annan division än D5.
För min egen "normalkörning" är en D5 ibland något otillräcklig även jämfört med min 2,5FT... :mrgreen: Och min Focus knappt användbar... ?:-/
Camel skrev:
Fartdåre skrev:/.../En jämförande vridmomentstabell säger ju normalanvändaren ingenting om hur bilen upplevs.
När två bilar har liknande prestanda vid normalkörning som t.ex. D5 och T6 så betyder upplevelsen oftast mer än hårda fakta. Men i fallet med mina två bilar V70II 2,5FT och Focus 1,8 FFV så är jag övertygad om att min personliga upplevelse av dessa två bilar stämmer med hårda fakta... :wink:

Fartdåre skrev:D5an jag körde upplevdes piggare från stillastående. Även i ryckig kökörning var det så.
D5 är starkare på riktigt låga varv (1500 rpm). Men om upplevelsen består i högre farter så är det just bara en upplevelse... :mrgreen:
Precis.... Och om någon då frågar MIG vilken motor som passar bäst säger JAG D5 till XC och T6 till V. Du kan slänga hur många
faktatabeller och argument på mig du vill.

Någon annan tycker kanske att en D3a passar utmärkt.
Arese skrev:
Fartdåre skrev: En jämförande vridmomentstabell säger ju normalanvändaren ingenting om hur bilen upplevs.
Håller inte alls med! Tex när man tittar på grafer/tabeller för senaste D5 AWD resp D4 AWD inses lätt att bilarna kommer att kännas likadana på lägre varv och att sedan D5 kommer att vara mycket piggare när du behöver ordentlig fartökning tex vid en omkörning. Kör man sedan bilen känns D4 som om den står still om du ska köra om en långtradare medans D5 åtminstonde känns rimligt pigg.

Men om man aldrig kör över 3000 varv så borde man kanske nöja sig med en D4 istället för D5.
Och vad säger det dig om vilken motor som PASSAR BÄST? Du pratar högst prestanda.
Som sagt, en subjektiv bedömning.... :wink:
Användarvisningsbild
av Camel
Fartdåre skrev: /.../Tror nog att du skulle bli lite lyckligare med 2.5FT motorn i din Focus.
Det är jag definitivt övertygad om. :D :D Focus finns faktiskt med just Volvomotor 2,5T. :-)-)
Men i samråd med frugan fick det bli en 1,8 FFV...
Fartdåre skrev:Inte så mycket med 1.8an i V70in... :(
1,8 i V70 utan överladdning? Nej tack! :mrgreen: I en V70 ska det vara minst 2,5FT enligt mig. Har provat T6 och jag smilade bakom ratten, men min 2,5FT duger. Dock lirar T6 i en annan division. Har även provat T4 men med flera personer och last blir den markant slöare än utan. Lika stor skillnad märks inte på 2,5FT.
Camel skrev:
Fartdåre skrev: /.../Tror nog att du skulle bli lite lyckligare med 2.5FT motorn i din Focus.
Det är jag definitivt övertygad om. :D :D Focus finns faktiskt med just Volvomotor 2,5T. :-)-)
Men i samråd med frugan fick det bli en 1,8 FFV...
Fartdåre skrev:Inte så mycket med 1.8an i V70in... :(
1,8 i V70 utan överladdning? Nej tack! :mrgreen: I en V70 ska det vara minst 2,5FT enligt mig. Har provat T6 och jag smilade bakom ratten, men min 2,5FT duger. Dock lirar T6 i en annan division. Har även provat T4 men med flera personer och last blir den markant slöare än utan. Lika stor skillnad märks inte på 2,5FT.
Vet att Ford har haft den motorn i Focus. Var nära att köpa en RS. Behövdes ingen tabell för att tala om att den
var skitkul att köra. Om motorn passade bäst vet jag inte förstås, då den var överstark. Att rikta hjulen åt annan riktning
än rakt fram och trampa på gasen kunde man glömma... Blev några långa elvor... :)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10
Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]