Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
mikaoj skrev:Nyfiken.

hur låter ljudet?
Här kommer ett försök att förklara....

Alla förbränningsmotorer har en pulserande gång/varvtal. Varje gång en cylinder tänder så får ju motorn en "kick" och vartalet ökar något momentant. Ju mera gas/varvtal och ju lägre varv, desto mer märks det.

Variationerna tas upp av fjädrarna i lamellcentrum som man kan se här
Bild

Pulserna av varje tändning måste också tas upp av remmen/spännaren till ac/generator . Spännaren/remmen ger alltså ett plågat ljud ifrån sig varje gång motorn tänder (20 ggr/sek) om man har massor med gas vid tex 1000 rp, Över 2000 rpm kommer pulserna så tätt att ljudet försvinner.

Hjälpte det något ?
Användarvisningsbild
av Brainy
Meken har åkt med i bilen nu och konstaterade liksom jag att det lät som remhjul. Han säger att det troligen är spännaren men att det finns en liten risk att det är generatorn. Får väl se på fredag vad dom kommer fram till :)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Hur är det med generatorn på nya bilar, är det frihjullslager på dessa? (Det var det på en generator till en 850 diesel som jag har liggandes i garaget)
Användarvisningsbild
av roadside
Variosboy skrev:Hur är det med generatorn på nya bilar, är det frihjullslager på dessa? (Det var det på en generator till en 850 diesel som jag har liggandes i garaget)
På min 2.0Flaxi så sitter det då frihjul på generatorn.
av mossbo
Jag är 100 säker på att dessa remspännare har vart gissel i många år, hade en ny 850GLT-92, och är nog rätt säker på att remspännaren var å spökade redan då.....även 2001 V70N blev bytt på kampanj tror jag minnas.
Men bara för att lugna er; Min 2,0TDI Passat 4M -07 som jag gjorde misstag att göra ett mellanspel med sket sig; remmen gick av och slog sönder kam remmen som gjorde jobbet fullgott om man säger så....10.000mil å 1,5 år var det på den.
Användarvisningsbild
av Brainy
Nu har jag fått ny remspännare igen, men ljudet är tyvärr fortfarande kvar.

Nästa teori är tydligen något lager i generatorn som dom ska kolla upp om det går att byta ut löst.
av Omek
Brainy skrev:Nu har jag fått ny remspännare igen, men ljudet är tyvärr fortfarande kvar.

Nästa teori är tydligen något lager i generatorn som dom ska kolla upp om det går att byta ut löst.
Tror jag inte. Men jag kan ha fel.

Varför bytte man rempännaren om den var ok?
Användarvisningsbild
av Brainy
Så vad tror du? Finns inte så mycket kvar kring remmarna.

För att den misstänktes. Den glappade också ytterst lite, inte så pass mycket att jag inte monterat den med det glappet ny, men när det fanns missljud så...
av Omek
Brainy skrev:Så vad tror du? Finns inte så mycket kvar kring remmarna.

För att den misstänktes. Den glappade också ytterst lite, inte så pass mycket att jag inte monterat den med det glappet ny, men när det fanns missljud så...
Kompressorn har dom redan bytt?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.