- tor 08 mar 2012, 09:01
#626360
Alla förbränningsmotorer har en pulserande gång/varvtal. Varje gång en cylinder tänder så får ju motorn en "kick" och vartalet ökar något momentant. Ju mera gas/varvtal och ju lägre varv, desto mer märks det.
Variationerna tas upp av fjädrarna i lamellcentrum som man kan se här

Pulserna av varje tändning måste också tas upp av remmen/spännaren till ac/generator . Spännaren/remmen ger alltså ett plågat ljud ifrån sig varje gång motorn tänder (20 ggr/sek) om man har massor med gas vid tex 1000 rp, Över 2000 rpm kommer pulserna så tätt att ljudet försvinner.
Hjälpte det något ?
mikaoj skrev:Nyfiken.Här kommer ett försök att förklara....
hur låter ljudet?
Alla förbränningsmotorer har en pulserande gång/varvtal. Varje gång en cylinder tänder så får ju motorn en "kick" och vartalet ökar något momentant. Ju mera gas/varvtal och ju lägre varv, desto mer märks det.
Variationerna tas upp av fjädrarna i lamellcentrum som man kan se här

Pulserna av varje tändning måste också tas upp av remmen/spännaren till ac/generator . Spännaren/remmen ger alltså ett plågat ljud ifrån sig varje gång motorn tänder (20 ggr/sek) om man har massor med gas vid tex 1000 rp, Över 2000 rpm kommer pulserna så tätt att ljudet försvinner.
Hjälpte det något ?
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.