Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HenrikM
perhall skrev:Jag tror inte att D3 är den bästa av motorer att trimma. RICA har ett trim och bilen ger då 177 hk, dvs. +14. De flesta bilar får +30-80 hk. Tex föregångaren, MY10 2,4D med 175 hk får +65 hk. D3 (FWD) har ju liten turbo och är designad för mycket effekt vid låga varv. En optimering kan inte ändra D3-motorns grundkaraktär så mycket... annars skulle ju BSR, som redan för 8 månader sen ca nästan tog in en D3 för att försöka optimera den, eller RICA fått ut mer effekt.

PH
Har haft ett mycket intressant samtal med en kille jag känner som tidigare arbetat på Volvos utvecklingsavdelning, bla varit med och utvecklat den nya D5 motorn. Hoppas ni orkar läsa för det blir lite text :)

Det nya Bosch styrsystemet som sitter i de nya Volvo motorerna är extremt svårt att manipulera. Även om man lyckas delvis får man bara smärre förändringar, tex RICA har inte lyckats knäcka alla parametrar och därför fått ut ett så dåligt effektuttag med sin tuning, handlar inte alls om hållbarhet eller liten turbo. BSR har säkert lyckats knäcka en del parametrar men inte lyckats nå ända in i hjärtat av styrningen, därav väntar man tills det är helt klart och lämnar då säkerligen ett bra trim som man brukar göra, de hade säkert kunnat släppa sin PPC till D3 för längesedan men då bara fått "skit" resultat som RICA. Att ODB som är en av de största och mest seriösa aktörerna i Europa, som vi nu också har fått till Sverige, lyckats få ut + 30 Hk och + 70 Nm är inte så konstigt. De arbetar tillsammans med många motortillverkare och har väll på det sättet fått tag på uppg. som våra svenska gossar har stora problem med, eller är det bara så att de tyska ingenjörerna är mer kompetenta.

Polestar spelar i en egen division med kontakten till Volvo, garantipaket och hela den biten. Men lyckas ODB få seriösa aktörer i Sverige som säljer deras produkter och att de håller en god service samt en vettig prisnivå så är det ett livsfarligt hot gentemot tex RICA och BSR. Har svenskarna inte heller kompetensen till att få fram vettiga produkter i tid eller överhuvudtaget till de nya storsäljande motorerna så blir ju inte direkt livet lättare för dem.

Att D3 motorn har 163 Hk har inget att göra med att det inte går att få ut mer hästkrafter, är endast en skatteteknisk fråga då gränsen går där i Europa för hur man beskattar bilarna. Att plocka ut närmare 200 Hk är inga problem och ligger en bra bit innanför tolleransnivåerna vad gäller hållfasthet på material och annat. 470 Nm är inte heler något bekymmer, är samma som Polestar plockar ut i 2.4D och D5 och det är precis samma växellåda i bilarna.

Vad gäller att trimmet skulle försvinna vid service med ODB så är risken inte så jättestor, är inte ofta man går in på djupet och ändrar i motorstyrningen vid en vanlig service. Men skulle så vara fallet så är det inga bekymmer, man laddar ju ner originalprogrammet på samma sätt som med BSR så skulle det vara några bekymmer är det bara att ladda in trimfilen igen. Har ingen betydelse om de gjort förändringar i programvaran, trimfilen är låst till chassinumret och inte till den gamla programvaran.

Puh vad mycket text det blev men hoppas att det kan vara intressant läsning! :)
av perhall
Mycket intressant läsning!
Då hade jag fel, jag var ju tvungen att tro något när det går så dåligt för BSR och Rica.
Dock kanske D5 2,4 pallar 470Nm bättre än vad D3 2,0 gör... även om det är samma låda. Och liten turbo begränsar väl i någon mån effektuttaget...
Hoppas OBD kommer hit då!
Men motorkaraktär - det verkar ju inte som att något existerande problem kan rätta till det som enligt mig är det stora problemet med DRIVe - att den är död under 1300-1500 r/m.
PH
av Steff 99
Trevligt att det kom lite "fakta" om detta och inte en massa tyckande och troende som de flesta trådar om detta ämne tenderar att rinna ut i.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
HenrikM skrev:[ Att plocka ut närmare 200 Hk är inga problem och ligger en bra bit innanför tolleransnivåerna vad gäller hållfasthet på material och annat. 470 Nm är inte heler något bekymmer, är samma som Polestar plockar ut i 2.4D och D5 och det är precis samma växellåda i bilarna.
Nu är det något som inte stämmer, jag undrar vad ?:-/ ?:-/ ?:-/ Varför i hela friden svarar då Volvo att man har tvingats sänka dragvikten på D3 2.0 bilarna till 1600 kg medans D5ans 2,4 drar 2100 kg i min bil pga att framförallt motorn och delvis drivlinan med given utväxling ligger så nära gränserna för vad grejjerna håller för i D3 2.0. Det är ju faktiskt så att D3 2.0 ligger ett halv ton lägre än D3/D5 2.4 i dragvikt.

Volvo diskvalificerar ju ut sig från hela husvagnsdragar-marknaden med sina D3 2.0:or med den policyn och och de uttalandena. Galet att göra så om det inte finns några fakta bakom det agenrandet.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Bra med fakta, men det är ju inget som är nytt egentligen.
Tex:
- Att spärrarna i systemen på nya bilar gör det svårt att trimma har diskuterats många gånger förr!
- Att effekten beror på regler i övriga Europa har också pratats om.
- Att Polstar bara är varumärket för Volvos egna trimprogramvaror är fastslaget många gånger om..

Sen det här med trimningsgraden, när man pratar om vad som är möjligt å inte så kan man ju inte utgå från vad motorn klarar.
Ofta kan ju drivlinan vara bekymret. Hur det är i D3:s fall har jag inte en susning om..

Vad det gäller trimning och service så är det säkert i de flesta fall inget problem, MEN när det blir problem så finns det ju många exempel på folk som blir bollade mellan trimfirman och verkstaden, så vad man får för sina kronor och ören kan ju vara mer värt än bara Nm och Hk..

När det gäller ODB så är det väl så att Sverige -som alltid- är en rätt fjuttig marknad med många olika lagar och relger som kan göra det grötigt för företag att etablera sig här! Både på gott och ont förstås...
av Lövet
Det här påståendet att bilar beskattas efter 120 kW (163hk) den skulle jag gärna vilja veta i vilka länder den gäller numera? (är nyfiken) För såvitt jag förstått så skattar nästan hela Europa numera efter CO2 utsläpp.

Samma sak med den påstådda 2 litersbegränsningen i Italien som många pratar om (visserligen inte i denna tråd). Den försvann för massor av år sedan.
av Biltoken
Helt rätt med beskattningen i CO2 som gäller i många länder i Europa idag. De har inte som Sverige (120g) endast en "miljöbilsgräns" utan flera trappliknande gränser. En gäns ligger t ex på 140 -159 g CO2. Där hamnar t ex S60/V60/V70/XC60 D3 2.0 man. I många länder gäller den gränsen också internt på företagen för företagsbilar dvs max 159g CO2.
Därför är D3 motorn med styrningen till 163 hk extremt viktig framförallt utanför Sverige.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:Det här påståendet att bilar beskattas efter 120 kW (163hk) den skulle jag gärna vilja veta i vilka länder den gäller numera? (är nyfiken) För såvitt jag förstått så skattar nästan hela Europa numera efter CO2 utsläpp.

Samma sak med den påstådda 2 litersbegränsningen i Italien som många pratar om (visserligen inte i denna tråd). Den försvann för massor av år sedan.
Snabb sök ger att man straffar bilar över 163 hk i tex Belgien, Bulgarien, Ungern.

Och i Norge kostar det väl 80.000 extra om du går över 120 kw och tar en D5 istället
av Lövet
I Norge är jag nästan säker på att det beror på CO2 utsläppet inte cylindervolymen. Men å andra sidan älskar de ju att beskatta bilar där så det finns säkert cylindervolym som anledning också.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:I Norge är jag nästan säker på att det beror på CO2 utsläppet inte cylindervolymen. Men å andra sidan älskar de ju att beskatta bilar där så det finns säkert cylindervolym som anledning också.

D3 2.4 och D5 2,4 har ju samma CO2 men kostar visst 80000 extra

Formeln är CO2 * Effekt * Motorvolym

Så du bör ha liten motor med få hk
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 15

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ