- tor 17 feb 2011, 11:21
#500495
Det nya Bosch styrsystemet som sitter i de nya Volvo motorerna är extremt svårt att manipulera. Även om man lyckas delvis får man bara smärre förändringar, tex RICA har inte lyckats knäcka alla parametrar och därför fått ut ett så dåligt effektuttag med sin tuning, handlar inte alls om hållbarhet eller liten turbo. BSR har säkert lyckats knäcka en del parametrar men inte lyckats nå ända in i hjärtat av styrningen, därav väntar man tills det är helt klart och lämnar då säkerligen ett bra trim som man brukar göra, de hade säkert kunnat släppa sin PPC till D3 för längesedan men då bara fått "skit" resultat som RICA. Att ODB som är en av de största och mest seriösa aktörerna i Europa, som vi nu också har fått till Sverige, lyckats få ut + 30 Hk och + 70 Nm är inte så konstigt. De arbetar tillsammans med många motortillverkare och har väll på det sättet fått tag på uppg. som våra svenska gossar har stora problem med, eller är det bara så att de tyska ingenjörerna är mer kompetenta.
Polestar spelar i en egen division med kontakten till Volvo, garantipaket och hela den biten. Men lyckas ODB få seriösa aktörer i Sverige som säljer deras produkter och att de håller en god service samt en vettig prisnivå så är det ett livsfarligt hot gentemot tex RICA och BSR. Har svenskarna inte heller kompetensen till att få fram vettiga produkter i tid eller överhuvudtaget till de nya storsäljande motorerna så blir ju inte direkt livet lättare för dem.
Att D3 motorn har 163 Hk har inget att göra med att det inte går att få ut mer hästkrafter, är endast en skatteteknisk fråga då gränsen går där i Europa för hur man beskattar bilarna. Att plocka ut närmare 200 Hk är inga problem och ligger en bra bit innanför tolleransnivåerna vad gäller hållfasthet på material och annat. 470 Nm är inte heler något bekymmer, är samma som Polestar plockar ut i 2.4D och D5 och det är precis samma växellåda i bilarna.
Vad gäller att trimmet skulle försvinna vid service med ODB så är risken inte så jättestor, är inte ofta man går in på djupet och ändrar i motorstyrningen vid en vanlig service. Men skulle så vara fallet så är det inga bekymmer, man laddar ju ner originalprogrammet på samma sätt som med BSR så skulle det vara några bekymmer är det bara att ladda in trimfilen igen. Har ingen betydelse om de gjort förändringar i programvaran, trimfilen är låst till chassinumret och inte till den gamla programvaran.
Puh vad mycket text det blev men hoppas att det kan vara intressant läsning! :)
perhall skrev:Jag tror inte att D3 är den bästa av motorer att trimma. RICA har ett trim och bilen ger då 177 hk, dvs. +14. De flesta bilar får +30-80 hk. Tex föregångaren, MY10 2,4D med 175 hk får +65 hk. D3 (FWD) har ju liten turbo och är designad för mycket effekt vid låga varv. En optimering kan inte ändra D3-motorns grundkaraktär så mycket... annars skulle ju BSR, som redan för 8 månader sen ca nästan tog in en D3 för att försöka optimera den, eller RICA fått ut mer effekt.Har haft ett mycket intressant samtal med en kille jag känner som tidigare arbetat på Volvos utvecklingsavdelning, bla varit med och utvecklat den nya D5 motorn. Hoppas ni orkar läsa för det blir lite text :)
PH
Det nya Bosch styrsystemet som sitter i de nya Volvo motorerna är extremt svårt att manipulera. Även om man lyckas delvis får man bara smärre förändringar, tex RICA har inte lyckats knäcka alla parametrar och därför fått ut ett så dåligt effektuttag med sin tuning, handlar inte alls om hållbarhet eller liten turbo. BSR har säkert lyckats knäcka en del parametrar men inte lyckats nå ända in i hjärtat av styrningen, därav väntar man tills det är helt klart och lämnar då säkerligen ett bra trim som man brukar göra, de hade säkert kunnat släppa sin PPC till D3 för längesedan men då bara fått "skit" resultat som RICA. Att ODB som är en av de största och mest seriösa aktörerna i Europa, som vi nu också har fått till Sverige, lyckats få ut + 30 Hk och + 70 Nm är inte så konstigt. De arbetar tillsammans med många motortillverkare och har väll på det sättet fått tag på uppg. som våra svenska gossar har stora problem med, eller är det bara så att de tyska ingenjörerna är mer kompetenta.
Polestar spelar i en egen division med kontakten till Volvo, garantipaket och hela den biten. Men lyckas ODB få seriösa aktörer i Sverige som säljer deras produkter och att de håller en god service samt en vettig prisnivå så är det ett livsfarligt hot gentemot tex RICA och BSR. Har svenskarna inte heller kompetensen till att få fram vettiga produkter i tid eller överhuvudtaget till de nya storsäljande motorerna så blir ju inte direkt livet lättare för dem.
Att D3 motorn har 163 Hk har inget att göra med att det inte går att få ut mer hästkrafter, är endast en skatteteknisk fråga då gränsen går där i Europa för hur man beskattar bilarna. Att plocka ut närmare 200 Hk är inga problem och ligger en bra bit innanför tolleransnivåerna vad gäller hållfasthet på material och annat. 470 Nm är inte heler något bekymmer, är samma som Polestar plockar ut i 2.4D och D5 och det är precis samma växellåda i bilarna.
Vad gäller att trimmet skulle försvinna vid service med ODB så är risken inte så jättestor, är inte ofta man går in på djupet och ändrar i motorstyrningen vid en vanlig service. Men skulle så vara fallet så är det inga bekymmer, man laddar ju ner originalprogrammet på samma sätt som med BSR så skulle det vara några bekymmer är det bara att ladda in trimfilen igen. Har ingen betydelse om de gjort förändringar i programvaran, trimfilen är låst till chassinumret och inte till den gamla programvaran.
Puh vad mycket text det blev men hoppas att det kan vara intressant läsning! :)