Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

15 mil nu, bilen gått som en dröm.

MEN, nu lyser lamdalampan igen. Dock går bilen bra.
Felkoder LH:
1-1-3 Lamdareglering vid övre gräns (för mager)
2-3-2 Adaptiv lamdareglering tomgång, vid övre eller undre gräns
2-2-1 Adaptiv lamdareglering dellast, vid övre gräns (för mager)
(efter nollning och omstart försvann 2-2-1 och blev 2-3-1)
Inga felkoder på tändning.

Bilen går magert nu alltså. Vilket ju även besiktningens mätning sade.
Nollas de kommer de tillbaka direkt efter start.
Undrar om det räcker med att byta olja och filter, kablar och stift?

Bilen går normalt, svajar inte på tomgången längre heller.

Usch, jag gillar inte de felkoderna, för det kan ju vara fel på typ vad som helst nästan :P
rd350 skrev:Jag hade först bytt olja och filter, sen hade jag kollat upp lambdasonden ordentligt, eventuellt plockat av den och sett så den inte är helt igensotad. Luftläckage har du väl redan kollat?
Ja luftläckage är kollat.

Får väl bli att göra så. Återkommer :)
Hemulen skrev:Inga roliga felkoder,mycket att kolla upp.Kanske mäta bensintrycket eftersom den verkar gå magert. ??:-/
Ja det är ju en idé, fast jag har för mig dom brukar bli otroligt slöa om man har fel bränsletryck ??:-/
Ska gå igenom ALLT kopplat till insuget igen, så ingen mer vacuumslang är dålig. Tror jag har nya grenrörspackningar liggande någonstans har jag för mig, som jag köpte sist jag hade problem med de felkoderna.

Får spreja lite med en burk startgas. Bilen går perfekt nu i övrigt, pigg, stark och går jämt.
Såg du skrev att felkoder sattes direkt,frågan är då menar du att du startar bilen och direkt stänger av tro. För mig systemet funkar så att första ca 20-30 sekunderna går systemet på förinställda värden sedan blir lambdasonden uppvärmd och börjar jobba.Kanske kolla så sonden jordar ordentligt,kanske ohm-mäta mellan sondens hölje och avgas sedan mellan avgas och en bra jordpunkt. Kan ju även mäta referenssignalen från bränsleboxen,0,5 volt ska det vara. Naturligtvis även mäta så att det finns spänning till förvärmningen av sonden. :D
Hemulen skrev:Såg du skrev att felkoder sattes direkt,frågan är då menar du att du startar bilen och direkt stänger av tro. För mig systemet funkar så att första ca 20-30 sekunderna går systemet på förinställda värden sedan blir lambdasonden uppvärmd och börjar jobba.Kanske kolla så sonden jordar ordentligt,kanske ohm-mäta mellan sondens hölje och avgas sedan mellan avgas och en bra jordpunkt. Kan ju även mäta referenssignalen från bränsleboxen,0,5 volt ska det vara. Naturligtvis även mäta så att det finns spänning till förvärmningen av sonden. :D
Nä lampan tänds så fort bilen startat :) Vet att den inte reglerar förrän efter 20 sekunder, så därför vart det ju skumt :)

Kan ja mäta signalen från boxen i kontakten till sonden? :) Resistansmäta mellan sondens hölje och jord ska jag göra :)

Annars ska det väll tolkas så att sonden registrerat fel värden, och inte att det är dålig kontakt till själva sonden? :)
Du har ju kontaktstycket ungefär under tändspolen,två tillsammans i kontaktstycke till förvärmningen,sedan en ensam med typ spadkontakt med gummituta=signalkabeln.Sära på den och sätt den positiva ledaren från mätinstrumentet på sladden som går till bränsleboxen och den negativa ledaren från ditt mätinstrument till batteriets minuspol,på med tändningen och 0,5 volt ska finnas. (Sladdar med krokodilklämmor är bra att ha). Du kan även ohm-mäta förvärmningen,då delar du det dubbla kontaktstycket och mäter mot lambdasonden,ca 3 ohm vid kall sond ca 14 vid varm sond. Även mäta så att sonden får spänning så den kan värmas upp,då mäter du det på det motsvarande kontaktstycket till förvärmningen du lossade innan. Kan stå anslutning ett där rosa eller grön ledare sätter du din positiva mätsladd,negativa till batteriets minus. Starta motorn och batterispänning ska finnas där. Sedan kan du sätta ihop kontaktstycket och spadkontakten och dra tillbaks gummitutan och sätta den positiva sladden från ditt mätinstrument där,negativa till batteriets minus,starta motorn och kolla om spänningen pendlar från ca 0.1 volt till 0,9 volt, du kan även simulera en liten luftläcka och se om sonden ändrar sig snabbt. :D
rd350 skrev:Har du ingen annan lambdasond att prova med? Allting kan gå sönder än om det är ganska nya grejor...
Nej jag har ju inte det... Den gamla satt så hårt att den fick tas med rörtång + 2 meter järnrör, och ser ut därefter...

Ska göra som du skev Hemulen :)

Har haft samma problem en gång innan på bilen. Den gången kopplade jag in boxen i en annan 740 som inte gick som den skulle (för att kolla om det va boxfel i den) och tillbaka i min, sen funkade det ??:-/
Men den 740 är såld (och kanske skrotad) så den operationen går inte göra om ;)

En tanke är även hur bilen står n&[…]

Volvo car UX

Nu har även jag fått denna uppdatering […]

Varför blev det en spricka eller trasig toppl[…]

Spännande och bra färg-kombo! Amb[…]