Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Volvos gasbilskonvertering är, och ser ut som, ett skämt. Samma raffinemang som ett gengasaggregat på huven.
Användarvisningsbild
av SvenB
Fluffen skrev:Nu får du ge dig. :roll: Nu snackas det om dieselbilar i den här tråden och då kan du ju inte släpa in volvos gasbil i diskussionen för det var inte det tråden handlade om...
Har du så svårt för att SAAB har lyckats lite bättre än volvo?
Nej största skillnaden är att SAAB:en är en diesel, Volvon är en miljöbil. Om än lite klumpigt konverterad. :lol:
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
Brainy skrev: Är ni säkra på att de 10 som göteborgs energi "får" är rena el-bilar?
Ja enligt Volvo Life är det Volvo C 30 Electric.
Senast redigerad av 2 SvenB, redigerad totalt 0 gång.
av Lövet
KKR skrev:Nej största skillnaden är att SAAB:en är en diesel, Volvon är en miljöbil. Om än lite klumpigt konverterad.
En miljöbil är en miljöbil oavsett hur den har nått målet. Det finns inga i dagsläget "Extrafina Miljöbilar" Oavsett om det står Volvo på bakluckan.

Noterar också att Passat lanserar 7 motorer med sin nya modell, varav 5 är miljöbilar ända upp till 170hk!

Vad håller Volvo på med? Jo stoppar i pyttemotorer, tar bort fyrhjulsdrift på XC60 o XC90(!), använder halva bagageutrymmet till gastankar, etanolkonverterar en femma från Hylands dagar. De måste hända något i Göteborg snart, det lilla försprång de fick med V50 DRIVe är borta nu.
Användarvisningsbild
av SvenB
andreas_lofgren skrev: De måste hända något i Göteborg snart, det lilla försprång de fick med V50 DRIVe är borta nu.
Har ingen annan uppfattning. Om de inte hittar på något snart får de väl gå till VAG och köpa motorer, det har hänt förut. Apropå "Extrafina miljöbilar", får se om de lyckas komma med något nu när "Supermiljöbilspremien" införs
av Lövet
För att få den premien krävs (om jag förstått det rätt) i stort sett ren eldrift. Dyrt.
Användarvisningsbild
av poseidon
Ja, kommer det inget i runt 150 diesel hk i V70:s storlek kommer VAG vinna många kunder. Superben kommer med etanol, skulle inte förvåna mig om den kommer med gas sanrt oxå.
Användarvisningsbild
av Brainy
KKR skrev:
Brainy skrev: Är ni säkra på att de 10 som göteborgs energi "får" är rena el-bilar?
Ja enligt Volvo Life är det Volvo C 30 Electric.
Aha, när det gäller Vattenfall så är de jag känner till V70 IIor.
Så då finns det uppenbarligen olika varianter.

/Anders
av Lövet
Intressant inslag i Volvos gasbilsflotta som aldrig blev verklighet: http://www.kvd.se/index.php?page=/objek ... 25hk).html
av viktore
andreas_lofgren skrev:
Vad håller Volvo på med? Jo stoppar i pyttemotorer, tar bort fyrhjulsdrift på XC60 o XC90(!), använder halva bagageutrymmet till gastankar, etanolkonverterar en femma från Hylands dagar. De måste hända något i Göteborg snart, det lilla försprång de fick med V50 DRIVe är borta nu.
Alla är förmodligen ense om att V70/S80 DRIVe inte är Volvos mest lyckade giv, men är det miljöbilshysteri så är det. Man var ett tag klassledande med dessa stora miljöbilar, även om de var undermotoriserade - och tro det eller ej, det finns faktiskt folk som köper bilarna också, 109hk till trots.

När det gäller V50 DRIVe så kan du väl förklara hur du menar? Jag antar att du uppmärksammat att V50 DRIVe numera släpper ut 99g/km.
SAAB 9-3 ttid i all ära, men i SC utförande så är den inte miljöklassad, ens med 130hk.

Finns det någon bil som klår V50 DRIVe så ser jag framemot att bli upplyst om denna. I annat fall är det nog läge för dig att revidera det argumentet.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12

[squote=koolizz post_id=1622649 time=1766146780 u[…]

Brukar haka av minuspolen om jag är osäk[…]

Volvo 850 som ej startar

Har du testat om bilen startar i nödprogramme[…]

Frågade om på min -18 S60,gammla karos[…]