Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om folk kan tänka sig tänka i nya banor och googla lite så säger jag bara en sak till om detta: Rätt monterad så kan en 100 kronors applikation till Iphone visa mer korrekta siffror än vissa svindyra mätutrustningar. :-)-) Just Racelogic är väl dock väl ansett!

Sen tror jag det går att få till mer rättvisande tider om man växlar själv, D-läget i automaten suger. :wink: Kanske något för tidningarna att fundera på också. Tror visst att folk kan slå officiella tider och tidningars, förutom Sport Auto då som brukar vara tvivelaktigt vassa ibland...

Som S80 V8 AWD kan jag lova slår den officiella siffran rejält.

Ontopic, ju mer jag kör med XC60'n desto mer imponerad blir jag! Med RICA så är den jäkligt vass upp till 80 km/h, men gud vad jag tycker SUV karossen sänker accet över 130 km/h... ;-// Min 530D utklassar den i farter över 130 men upp till cirka 80 är det riktigt jämnt!

:-O)
Konstigt att inte Volvo klarar att få bästa möjliga acc ur sina egna bilar i så fall. Och inga oberoende media heller :wink:

Volvo kanske får köpa ett gäng Iphones så kapar de några sekunder till hundra.... :D

Hur skiljer sig dina manuella växlingar från drive-läget på varje växel? För att kapa en sekund till hundra måste ju medeleffekten öka dramatiskt!

MVH
Arese
Arese skrev:Konstigt att inte Volvo klarar att få bästa möjliga acc ur sina egna bilar i så fall. Och inga oberoende media heller :wink:

Volvo kanske får köpa ett gäng Iphones så kapar de några sekunder till hundra.... :D

Hur skiljer sig dina manuella växlingar från drive-läget på varje växel? För att kapa en sekund till hundra måste ju medeleffekten öka dramatiskt!

MVH
Arese
Hahahahaha... ja visst är det konstigt!
Det kan verkligen inte finnas nån bil som kan slå officiella tider! Och det här med internet och forum och youtube det ger överhuvudtaget inte någon substans till nått. IPhone? Vad är det? :wink:

Har du överhuvudtaget tänkt på att Volvos automatlådor växlar långsamt och inte optimerat för max acceleration utan snarare låg förbrukning och komfort?

Säger du att det är omöjligt att göra 6.9 sek med 245 hk och AWD så ska jag köpa en Racelogic, dokumentera allt och så kan vi lägga ner hela tråden sen. :idea:
Hehe, ta det inte så hårt! Intresserat meningsutbyte och diskussion piggar väl upp. Det jag tycker är spännande är att världens snabbaste Volvos finns på detta forum :D

Hur växlar du för att nå dessa monstertider som krossar T6:an med 70 hk mer?

MVH
Arese

ps. Alla svar skrivs på iPhone 8)
Arese skrev:Hehe, ta det inte så hårt! Intresserat meningsutbyte och diskussion piggar väl upp. Det jag tycker är spännande är att världens snabbaste Volvos finns på detta forum :D

Hur växlar du för att nå dessa monstertider som krossar T6:an med 70 hk mer?

MVH
Arese

ps. Alla svar skrivs på iPhone 8)
Hehe, bra då är vi på samma nivå, klart vi ska ha meningsutbyten och diskussioner! :-)-)
Jag växlar så att varvet ligger mellan 3800 och en bra bit över 4000 faktiskt...
XC90_Executive skrev:För att nämna en skillnad på D vs. manuella läget så kan man varva till rödmarkeringen på det manuella läget. I D växlar den upp vid 4400-4500.

Här är en filmsnutt på XC60 D5 awd Polestar
Tack för videon! Väldigt lik min RICA trimmade XC60 i D-läget! Kan inte nån mer testa med manuella växlingar, tycker motorn blir klart rivigare och varvar upp snabbare med manuellt läge!? Är vridskyddet som RICA lagt in annorlunda eller borta i manuellt läge?

Sen vet jag inte varför jag får bättre acctider om jag låter motorn varva förbi varvtalet där motorn når peakeffekt kring 4000 rpm... ? Jag växlar alltså en bra bit över 4000 rpm.
Kanske funkar inte drive-läget så bra efter trim? På min frus orginal D5 2011 tillför det knappast något att växla manuellt. Fast jag tycker nog ändå att 6,9 verkar lite "för" bra. De tester av tex Q5 3,0 TDI 240 hk och GLK 224hk har legat kring 7,5 resp 8 SEK....

MVH
Arese
supersonic skrev:
XC90_Executive skrev:För att nämna en skillnad på D vs. manuella läget så kan man varva till rödmarkeringen på det manuella läget. I D växlar den upp vid 4400-4500.

Här är en filmsnutt på XC60 D5 awd Polestar
Tack för videon! Väldigt lik min RICA trimmade XC60 i D-läget! Kan inte nån mer testa med manuella växlingar, tycker motorn blir klart rivigare och varvar upp snabbare med manuellt läge!? Är vridskyddet som RICA lagt in annorlunda eller borta i manuellt läge?

Sen vet jag inte varför jag får bättre acctider om jag låter motorn varva förbi varvtalet där motorn når peakeffekt kring 4000 rpm... ? Jag växlar alltså en bra bit över 4000 rpm.
Du ska växla en bit efter maxeffekt för att maximera medeleffekten. Kanske ser effektkurvan annorlunda ut efter trim?
Vibrationer bakvagn vid inbromsning.

Byt hjul mellan fram och bak? När du bromsar […]

Startar ej, V90 D4 -17

Symtom? Det vill säga - går startmotorn[…]

Jag hade liknande problem, men bara vänster s[…]

Vad är den värd?

Finns nog en särskild sida på forumet f[…]