Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
*pettson* skrev:Så två svar ifrån hela forumets alla läsare är det som blir? Förvisso har det ju gått kort tid, men det är frågor som många många flera än två haft åsikter om ute i frågedelen, därför trodde jag att det skulle bli mer röster hörda ganska omgående.
Jag vet inte riktigt hur jag skall svara bara, men kan skönja en irritation i ditt inlägg över att folk ibland inte orkar leta upp de enklaste svaren....en som jag ibland delar.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Guligan
Två kategorier av "bråk" som kan uppstå här på forumet:

1. Jag har noterat att det snabbt kan bli dålig stämning i trådar som startas av nya användare. Speciellt de som har problem med bilen och googlar sig in på jagrullar.se. De förväntar sig förmodligen ett vänligt, korrekt och informativt svar på en ganska taffligt ställd fråga.

2. Taskig personkemi (?) mellan gamla användare gör att tråden urartar när de debatterar och "stämningen" sänks.

Användarna i första gruppen slutar i många fall att använda jagrullar efter man fått svar på sin fråga eller om problemet lösts på annat sätt. Kolla i användarregistret hur många det är som har typ 1-2 inlägg och därefter inte loggat in sedan dess. Pettson m.fl. >> lägg inte energi på att bli irriterad över en användare med den profilen. Personen i fråga kommer troligtvis ändå inte att delta i, och utveckla forumet framöver.

Användarna i andra gruppen: Forumsrävar som inte klarar vanlig hyfs och netikett, skärpning!

Jag tycker överlag att det är väldigt mycket fokus i forumet på bilar det är problem med. Men det går ju knappast att styra vad för slags trådar folk startar så det är väl bara att gilla läget. 8)
av *pettson*
Eftersom nu som sagt innehavet av en grundhandbok är mycket låg vad jag kan förstå, så kanske det kan vara en ide ändå att prata med t.ex. AB LAFRI som säljer just verkstadshandböcker av en viss typ. Då menar jag inte haynes böcker som finns hos en annan partner, utan två gällande 850 som är ett par snäpp bättre på enkel icke teknisk svenska som gör livet lättare för amatörmekanikern, dom innehåller inte bara info utan förklaringar varför saker är som dom är, dom rätar ut en hel del frågetecken för nybörjaren, allt får ett logiskt sammanhang. Dom finns även till andra modeller som finns på detta forum.
Se till att ta in dom som samarbetspartner? Se till att få bra priser på böckerna (även om dom inte är speciellt dyra med tanke på pedagogiken i dom). Se till att promota så folk inhandlar lite grundböcker så att dom små vardagsfrågorna direkt får ett svar hemma? Få folk att läsa nåt litet själva? Frågan hur man byter en glödlampa i ett lyse, är inte det nåt man bör kunna lösa som bilägare genom att antingen använda bilens egen handbok eller en verkstaddito? Det är inte så att jag försöker få ned antalet frågor utan jag tror snarare antalet kommer att öka när intresset ökar för att lösa saker själv, det är en skön känsla att lösa nåt, det ger oftast mersmak. Frågorna som kommer efter intresseökning är troligen av en annan typ, dom är inte längre förvirrade gissningar som ska bekräftas där frågeställarna blir irriterade när inte svaret är en pedagogisk exakt pekning, där frågeställaren kan fixa allt i ett handgrepp utan att ha en aning om hur och varför, det lär inte vara av typen: min kompis svågers väns kusins granne sa att..... Eller av typen där svaret är att man skiter i vilket bara man får bilder och text på hur det exakt ska utföras. Det lär vara av typen att man först kan precisera felsymptomen. Kanske har man listat ut en del till? Allt för att intresse finns och för att information finns.
Men det kanske är jag som har för höga drömmar, på nåt sätt tror jag inombords att många har INTRESSE för att dom finns här. Det Intresset bör belönas.

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]

ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]