Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
Låter som om det snackas om spridarnas förkopplingsmotstånd här!?
Det sitter på vänster innerskärm och har fem kablar. Man kan mäta resistansen mellan stiftet i mitten och var å ett av dom fyra yttre stiften. Ska vara 5,5 till 6,5 ohm.
av nicklast
Jocke S. skrev:Låter som om det snackas om spridarnas förkopplingsmotstånd här!?
Det sitter på vänster innerskärm och har fem kablar. Man kan mäta resistansen mellan stiftet i mitten och var å ett av dom fyra yttre stiften. Ska vara 5,5 till 6,5 ohm.
å vipps så farsvann ja ut i garaget igen för att söka:)....återkommer
av nicklast
tror ja hitta, motståndet om det är som 4st små batterier i en plåthållare?

ska mäta upp den senare då man ka få hjälp, lite svårt just nu att hitta mäta när bilen bara startar å går i MAX 2-3sekunder..
av VolvoKim
nicklast skrev:tror ja hitta, motståndet om det är som 4st små batterier i en plåthållare?

ska mäta upp den senare då man ka få hjälp, lite svårt just nu att hitta mäta när bilen bara startar å går i MAX 2-3sekunder..
kan så vara
Användarvisningsbild
av Jocke S.
nicklast skrev:tror ja hitta, motståndet om det är som 4st små batterier i en plåthållare?

Resistansen mäter du när motståndet är urkopplat och spänningslöst... :wink:
Användarvisningsbild
av emwtur
det motstånd som det talas om borde vara ett förkopplings motstånd som borde sitta mellan + och tändspolen.
vet dock inte om Volvo har haft denna konstruktion på någon modell.
kortfattat kan man beskriva det som att man för att få bättre gnista sätter dit en tändspole för 9v och sedan ett litet
( lågt värde) motstånd som ser till att spolen får ca 9v när man matar detta med 12 v - för att bilen skall starta lättare så kopplar man in 12v efter motståndet när startmotor snurrar - spänningen sjunker ju ändå när startmotorn går..
Nåväl - lång förklaring ... OM det är problemet så borde motståndet sitta i närheten av tändspolen eller om du följer kabeln från den.
- men som sagt - jag tror inte Volvo har denna konstruktion.

för övrigt - går bilen "längre" om du ger den lite startgas ?
( om inte , kan det indikera tändnings problem - om den gör det så kan det indikera bränsleproblem)
/emwtur
av volvo944gl
skrota fanskapet.. :D värkar inte finnas något annat alltnativ ifall du inte vill ha en väldigt kort o billig bilfärd xD :wink: :lol: :!:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]