Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Korny skrev:
yel_low skrev:Lightforce lyser inte för storleken. haft 4såna där XGT... Xenonkonverterade..
ViBilägare gjorde ett extraljustest med både Hella3000 och LightForce som kombatanter... TESTET

Jag fårstår inte vad du - yel_low menar med "lyser inte för storleken".

Mvh David
Det där testet är från 2006, då var inte lightforce e-godkända. I testet från 2007 så hade lightforce lysen hunnit bli godkända och var då istället för testvinnare ett av de absolut sämsta ljusen! Sen om det löser sig med (olagliga) 100wattare kan jag inte svara på.

Mvh
Anders
Användarvisningsbild
av ER
Brainded skrev:
Korny skrev:
yel_low skrev:Lightforce lyser inte för storleken. haft 4såna där XGT... Xenonkonverterade..
ViBilägare gjorde ett extraljustest med både Hella3000 och LightForce som kombatanter... TESTET

Jag fårstår inte vad du - yel_low menar med "lyser inte för storleken".

Mvh David
Det där testet är från 2006, då var inte lightforce e-godkända. I testet från 2007 så hade lightforce lysen hunnit bli godkända och var då istället för testvinnare ett av de absolut sämsta ljusen! Sen om det löser sig med (olagliga) 100wattare kan jag inte svara på.

Mvh
Anders
Dom få godkända Lightforce har H1:or och inte xenonfotlampan som gör att Lightforce ger acceptabelt ljus.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ER skrev:Finns ingen anledning att försämra säkerheten på vägarna genom att begränsa säkerhetshöjande prylar. Räcker att dom försämrar vägstandarden så manmåste reparera blien oftare pga slarv i underhåll/nybyggen.
Du får åka ner till Bryssel och försöka övertyga EU om att stoppa de nya reglerna som är på väg.

Deras grunduppfattning är väl att bilar i Eu i genomsnitt körs 99% av tiden utan att extraljusen är tända. Antingen är det dagsljus, eller så är det gatubelysing, möte eller mycket trafik att man bara kör på halvljuset i alla fall. Det är väl bara i norrland som man lyckas få en raksträcka för sig själv så man kan hinna slå på helljuset en stund. Och i alla dessa lägen när man inte kör med helljusen tända så sabbar bara extraljusen nya bilars mjuka/fotgängar anpassade fronter.

Vi kan kanske få igenom ett nytt "norrlands undantag" som vi lyckades med när vi fick beålla max 24 m på lastbilar till skillnad mot EUs max 18 m pga alla timmerbilar i norrland.
Användarvisningsbild
av ER
VolvoB20 skrev:
ER skrev:Finns ingen anledning att försämra säkerheten på vägarna genom att begränsa säkerhetshöjande prylar. Räcker att dom försämrar vägstandarden så man måste reparera bilen oftare pga slarv i underhåll/nybyggen.
Du får åka ner till Bryssel och försöka övertyga EU om att stoppa de nya reglerna som är på väg.

Deras grunduppfattning är väl att bilar i Eu i genomsnitt körs 99% av tiden utan att extraljusen är tända. Antingen är det dagsljus, eller så är det gatubelysing, möte eller mycket trafik att man bara kör på halvljuset i alla fall. Det är väl bara i norrland som man lyckas få en raksträcka för sig själv så man kan hinna slå på helljuset en stund. Och i alla dessa lägen när man inte kör med helljusen tända så sabbar bara extraljusen nya bilars mjuka/fotgängar anpassade fronter.

Vi kan kanske få igenom ett nytt "norrlands undantag" som vi lyckades med när vi fick beålla max 24 m på lastbilar till skillnad mot EUs max 18 m pga alla timmerbilar i norrland.
Behöver inte övertyga någon då dom lever inte under våra omständigheter och bara för dom anser att det ej behövs eller "försämrar bla, bla" så innebär det på inget sätt att dom har rätt, precis som våra egna politiker är storstadsråttor som inte vet hur livet utanför stockholm är och hur annorlunda kravena är. Sen så kommer ändå 99% att skita i nya regler som enbart är till för att försämra säkerheten, det är fakta inte förbättra som det förkläs som.
Varför byr sig om EU:s dumheter nu när vi inte gjort det tidigare? Lika dumt är det neråt där stenskottskydd/skyddskåpor på extraljus ej är tillåtna, Rent dravel.
Och eftersom extraljus INTE innebär något negativt för krocksäkerheten ens när dom är släckta så finns ingen anledning att ta bort dom heller då det är en ren säkerhetsdetalj. Många fotgängare har extarljus att tacka för deras liv eller att dom inte blivit påkörda pga deras eget misstag att gå utan reflex eller i mörka kläder.
Finns mycket annat tillåtet dom första hand behöver se över som enbart är styling och inte säkerhetsdetaljer.
Men det ärklart du har väl inte sett hur ett extarljus ser ut efter en frontsmäll, det är allt annat än helt och fint.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ER skrev:
VolvoB20 skrev:
ER skrev:Finns ingen anledning att försämra säkerheten på vägarna genom att begränsa säkerhetshöjande prylar. Räcker att dom försämrar vägstandarden så man måste reparera bilen oftare pga slarv i underhåll/nybyggen.

Behöver inte övertyga någon då dom lever inte under våra omständigheter och bara för dom anser att det ej behövs eller "försämrar bla, bla" så innebär det på inget sätt att dom har rätt, precis som våra egna politiker är storstadsråttor som inte vet hur livet utanför stockholm är och hur annorlunda kravena är. Sen så kommer ändå 99% att skita i nya regler som enbart är till för att försämra säkerheten, det är fakta inte förbättra som det förkläs som. .
Nu hänger du inte med riktigt i svängarna, du behöver inte övertyga mig om att det är bra med extraljus, jag tycker redan det är bra, har alltid kört med extraljus själv. Men det är inte jag som stiftar lagarna i bryssel (tyvärr) :mrgreen: Så om du vill att vi ska ha extraljus i framtiden får du övertyga någon i Bryssel om att inte förbjuda dem.
ER skrev: Varför byr sig om EU:s dumheter nu när vi inte gjort det tidigare?
Därför att det är så jobbigt att behöva montera av ljusen varje år vid besikning eller får böter i varje poliskontroll för lysena om den nya lagen går igenom. Bättre då att försöka stoppa lagen.
ER skrev: Men det ärklart du har väl inte sett hur ett extarljus ser ut efter en frontsmäll, det är allt annat än helt och fint.
Det där få du förklara närmare, om man har kört på en fotgängare i en duktig "frontsmäll" med ett par Bosch Big Knick i en kraftig aluminiumbåge är nog både fotgängare och lampor allt annat än "helt och fint".
Användarvisningsbild
av ER
VolvoB2 skrev:Därför att det är så jobbigt att behöva montera av ljusen varje år vid besikning eller får böter i varje poliskontroll för lysena om den nya lagen går igenom. Bättre då att försöka stoppa lagen.
Givetvis är det bätter att stoppa fjanteriet dom försöker med, men tyvärr sitter det inkompetena idioter där nere från länder som inte har mörker värt namnet och som hellre ser till att fuska till sig bidrag i alla dess former till sitt eget land framför att använda sunda förnuftet eller att inse att deras land behöver betala till EU också, inte bara kassera in bidrag.
VolvoB20 skrev: Det där få du förklara närmare, om man har kört på en fotgängare i en duktig "frontsmäll" med ett par Bosch Big Knick i en kraftig aluminiumbåge är nog både fotgängare och lampor allt annat än "helt och fint".
Nyare konstruktioner i moderna material som tex plast med plastglas går sönder före en fotgängare och är som en buffert/deformationszon innan riktiga smällen kommer, en äldre big knick är ju dock precis som äldre bilar betydligt sämre på det mesta, en Big Knick kan ju jämföras med en MB190 där rambena är rena spettena vid en sammanstötning. Sen är det ju så att med bra ljus så slipper man hamna i den situationen att överraskas av en fotgängare på en mörk landsväg i mörka kläder utan reflex, eller än värre en älg eller rådjur. Sen köper jag på inget sätt att skadorna skulle bli värre pga extraljus, det ser jag som ett svepskäl för något annat vi aldrig kommer få veta om, sen är jag övertygad om att du slipper böter pga extraljus för SÅ korkade är inte våra poliser.
1. Elvatusen - Prisvärt?
2. Erfarenhet - Hella Comet 200FF
3. Ang - Förbjuda bågar och extraljus

1 ->

11.000 kr är mycket pengar. Men design kostar. Sår det i de allra flesta fall. Tycker det såg riktigt fint ut på bilden. GIllar inte standardfästena från Volvo annars...de ser lite sunkiga ut. Dock tror jag inte att detta är något som vanliga människor tänker på över huvudtaget. Vad jag förstått så brukar man räkna med ungefär en tusenlapp per ljus i monteringskostnad. En kamrat som monterade tre stycken hella 3003 fick betala cirka 5.000 kronor för allt på en auktoriserad verkstad. Man kan tycka att kostnaden blir sjuk, då själva ljusen i sig är riktigt billiga...du köper ju dessa från 500 spänn ungefär styck...bågen är ju svårt att komma runt, men tror både Qpax och Volvo har samma pris ut mot kund. Mitt tips är - om Du vill snåla - att Du låter Volvo montera bågen, samt dra kablarna till ljusen och installera programvaran och knappen. Sen monterar skruvar Du dit ljusen själv.

2 -> Har tyvärr ingen personlig erfarenhet av Hella Comet 200FF, men en kamrat som har dessa är mycket nöjd. Särskilt imponerande är ljusbilden i förhållande till den lilla storleken. Vad jag förstår så blir skillnaden mot ett par rejäla bjässar inte särskilt stor. Så absolut...slå till på Hella Comet 200FF - och polisen kan ju inte heller ha fel :-)

3 -> Det har länge förekommit rykten ang. Qpax och att dessa är olagliga eller bekymmersamma...dessa rykten har jag ofta noterat hos Volvo-verkstäder...."ok, vi kan montera, men vi lovar inte att Du kommer igenom besiktningen" etc. Det är lite märkligt. Har diskuterat med Qpax ang. detta och de har givit ett trovärdigt svar på frågan. Bågarna är helt godkända. Allt annat är struntprat. Noterar här i tråden att några hänvisar till eventuella lagförändringar...om detta vill jag säga följande a) för det första kommer det inte påverka den som köper bågen idag. Tex så får du ha vilka extraljus du vill, om du monterat dem före 2005. År 2005 blev det en ny lag, och det innebar att man måste ha godkända ljus. Bilar med ej godkända ljus men som monterats tidigare än lagen trädde i kraft undantas från reglerna. Så kommer givetvis det även bli i framtiden om det nu skulle bli några nya lagar på området. b) För det andra... innan vi spinner iväg för mycket på huruvida de är galna i Bryssel eller inte så efterlyser jag att skribenterna försöker få tag i lite konkret fakta...länkar, remisser, eller vad som helst som kan ge några belägg för dessa påståenden om eventuella nya lagar kring extraljus och bågar.
erc skrev:En snabb googlesökning på ämnet gällande kommande förbud/regleringar av frontbågar gav exempelvis denna referens: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=416785
Tack för ett snabbt svar. Intressant artikel (dock över tre år gammal, 2005-05-19) som tar upp ett lagförslag om att förbjuda hårda frontbågar av stålrör på nya bilar. Gissar att det är därifrån ryktet har uppstått? Artikeln beskriver det hela som att förslaget kommer att implementeras i hela EU inom 1,5 till 2 år. Dvs, om artikeln är korrekt förbjöds hårda frontbågar av stålrör redan för 1,5 till två år sedan. Vidare kan man läsa att förslaget skulle innebära krocktest för framtida bågar och utsmyckning.

Det är intressant även att läsa att gamla bilar inte berörs. Vilket förstärker hypotesen ovan att den som köper idag klarar sig för eventuella framtida lagändringar.

"Lagen blir framåtsyftande för nya bilar och berör inte med automatik de frontbågar som redan sitter på existerande bilar. Men EU lämnar öppet för varje land att införa generella förbud mot alla frontbågar som inte lever upp till de nya säkerhetskraven."

Nåväl för att komma till sak. Jag har sökt upp lagen som åsyftades i artikeln ovan. Den är redan implementerad och så här står det (VVFS 2006:83):

"Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/66/EG av den 26 oktober 2005 om användningen av frontskydd på motor-fordon och om ändring av rådets direktiv 70/156/EEG (EUT L 112, 30.4.2004, s. 18, Celex 32005L0066).

65 § Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/66/EG av den 26 oktober 2005 om användningen av frontskydd på mo-torfordon och om ändring av rådets direktiv 70/156/EEG (EUT L 112, 30.4.2004, s. 18, Celex 32005L0066).
Kommissionens beslut 2006/368/EG av den 20 mars 2006 om detaljerade tekniska bestämmelser för genomföran-det av de provningar som anges i Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/66/EG om användning av frontskydd på motorfordon (EUT L 140, 29.5.2006, s. 33-59, CELEX 32006D0368).

Övergripande krav
26 § Personbil och lastbil får inte förses med frontskydd i andra fall än som sägs i 27 – 30 §§.
VVFS 2006:83

Allmänt råd
Anordning som utgör fäste för extraljus och som monteras på personbilar och lastbilar bör inte anses utgöra frontskydd. Fästanordning som även utgör visst skydd, vanligtvis bestående av ett rör bockat runt extraljusen, bör heller inte anses utgöra front-skydd, om anordningen är mittmonterad och har en bredd <50 % av fordonsfrontens bredd och inte når över främre kanten på motorhuven eller motsvarande höjd på fordon med annan typ av front.
27 § Personbil med totalvikt av högst 3 500 kg får vara för-sedd med frontskydd om
1. skyddet är typgodkänt och installerat enligt direktiv 2005/66/EG och avsett för fordonstypen, eller
2. fordonet tagits i bruk före den 25 maj 2007 och det är typgodkänt enligt direktiv 74/483/EEG eller ECE-reglemente 26 och vid typgodkännandet var försett med frontskydd.
28 § Lastbil med en totalvikt av högst 3 500 kg får vara försedd med frontskydd om
1. skyddet är typgodkänt och installerat enligt direktiv 2005/66/EG och avsett för fordonstypen, eller
2. fordonet tagits i bruk före den 25 maj 2007 och det är typgodkänt enligt direktiv 92/114/EEG eller ECE-reglemente 61 och vid typgodkännandet var försett med frontskydd."

Sammanfattningsvis då....

Som skribenten E.R så riktigt här ovan redan påpekat är Qpax-bågar alltså godkända enligt VVFS 2006:83. Denna lag är alltså högst sannolikt resultatet av lagändringen som diskuterats här ovan i tråden samt i den bifogade artikeln från Dagens Nyhter från mitten av år 2005. Eftersom Qpax-bågar undantages från den nya lagen om förbud, samt blivit godkända enligt samma lag, finns det bara en sak kvar att säga:

Ut och handla bågar, nu! :-P

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]