erc skrev:En snabb googlesökning på ämnet gällande kommande förbud/regleringar av frontbågar gav exempelvis denna referens: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=416785
Tack för ett snabbt svar. Intressant artikel (dock över tre år gammal, 2005-05-19) som tar upp ett lagförslag om att förbjuda hårda frontbågar av stålrör på nya bilar. Gissar att det är därifrån ryktet har uppstått? Artikeln beskriver det hela som att förslaget kommer att implementeras i hela EU inom 1,5 till 2 år. Dvs, om artikeln är korrekt förbjöds hårda frontbågar av stålrör redan för 1,5 till två år sedan. Vidare kan man läsa att förslaget skulle innebära krocktest för framtida bågar och utsmyckning.
Det är intressant även att läsa att gamla bilar inte berörs. Vilket förstärker hypotesen ovan att den som köper idag klarar sig för eventuella framtida lagändringar.
"Lagen blir framåtsyftande för nya bilar och berör inte med automatik de frontbågar som redan sitter på existerande bilar. Men EU lämnar öppet för varje land att införa generella förbud mot alla frontbågar som inte lever upp till de nya säkerhetskraven."
Nåväl för att komma till sak. Jag har sökt upp lagen som åsyftades i artikeln ovan. Den är redan implementerad och så här står det (VVFS 2006:83):
"Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/66/EG av den 26 oktober 2005 om användningen av frontskydd på motor-fordon och om ändring av rådets direktiv 70/156/EEG (EUT L 112, 30.4.2004, s. 18, Celex 32005L0066).
65 § Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/66/EG av den 26 oktober 2005 om användningen av frontskydd på mo-torfordon och om ändring av rådets direktiv 70/156/EEG (EUT L 112, 30.4.2004, s. 18, Celex 32005L0066).
Kommissionens beslut 2006/368/EG av den 20 mars 2006 om detaljerade tekniska bestämmelser för genomföran-det av de provningar som anges i Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/66/EG om användning av frontskydd på motorfordon (EUT L 140, 29.5.2006, s. 33-59, CELEX 32006D0368).
Övergripande krav
26 § Personbil och lastbil får inte förses med frontskydd i andra fall än som sägs i 27 – 30 §§.
VVFS 2006:83
Allmänt råd
Anordning som utgör fäste för extraljus och som monteras på personbilar och lastbilar bör inte anses utgöra frontskydd. Fästanordning som även utgör visst skydd, vanligtvis bestående av ett rör bockat runt extraljusen, bör heller inte anses utgöra front-skydd, om anordningen är mittmonterad och har en bredd <50 % av fordonsfrontens bredd och inte når över främre kanten på motorhuven eller motsvarande höjd på fordon med annan typ av front.
27 § Personbil med totalvikt av högst 3 500 kg får vara för-sedd med frontskydd om
1. skyddet är typgodkänt och installerat enligt direktiv 2005/66/EG och avsett för fordonstypen, eller
2. fordonet tagits i bruk före den 25 maj 2007 och det är typgodkänt enligt direktiv 74/483/EEG eller ECE-reglemente 26 och vid typgodkännandet var försett med frontskydd.
28 § Lastbil med en totalvikt av högst 3 500 kg får vara försedd med frontskydd om
1. skyddet är typgodkänt och installerat enligt direktiv 2005/66/EG och avsett för fordonstypen, eller
2. fordonet tagits i bruk före den 25 maj 2007 och det är typgodkänt enligt direktiv 92/114/EEG eller ECE-reglemente 61 och vid typgodkännandet var försett med frontskydd."
Sammanfattningsvis då....
Som skribenten E.R så riktigt här ovan redan påpekat är Qpax-bågar alltså godkända enligt VVFS 2006:83. Denna lag är alltså högst sannolikt resultatet av lagändringen som diskuterats här ovan i tråden samt i den bifogade artikeln från Dagens Nyhter från mitten av år 2005. Eftersom Qpax-bågar undantages från den nya lagen om förbud, samt blivit godkända enligt samma lag, finns det bara en sak kvar att säga:
Ut och handla bågar, nu! :-P