Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
vrålvolvon skrev:??:-/ ??:-/
Red Dragon skrev:Jag skulle nog rekommendera dig att byta ut skivorna mot nya. Se dock till att mäta upp de nya skivorna innan montering.
Det kan även vara så att skivorna skevar mera när de är varma. Biltema har fått hem den nya sortens
sportskivor med bättre kvalite' Pris 995:- (hålborrade & slitzade)
Alltså jag är ju inte gjord av pengar, jag har ju nyss köpt nya skivor. Jag tycker det vore konstigt om dom vore skeva redan efter 1,5 veckas körning ??:-/ Då tycker ju jag att Biltema ska ge mig ett par nya skivor, jag tänker inte gå och köpa ett par nya om jag inte får pengarna tillbaka... men kan det verkligen inte bero på att beläggena ska slitas in efter dom nya skivorna? eller att man byter belägg och då blir det bra? jag vill ju inte köpa nya belägg häller förän jag vet säkert om det blir bra eller inte då.

Tacksam för fler svar/Nicklas.
Först av allt talade jag om att skivorna kan bli skeva av att man inte gör rent, du spänner dom sneda i centrumet och sen värmer upp dom, det är ingen höjdare.. Sådana fel täcker ingen garanti. Det kallas handhavandefel. Det krävs extrem renlighet vid skivmontering och det sa jag till om. Sen det här med bromsklossar. INGEN då menar jag INGEN som är vid sina sinnens fulla bruk flyttar över begagnade klossar till nya skivor. Detta eftersom klossarna är mjuka när dom är nya och dom härdas så småningom av värmen. Att dom är mjuka är för dom ska slita in sej mot skivan snabbt. Att dom härdar är för att dom ska hålla länge.
Här kommer du med härdade belägg som har skadad yta efter en gammal skiva, stoppar dom mot en ny skiva och undrar om det kan göra skillnad att montera nya belägg?
Köp gärna ett par bra ingångna skor och se hur dina fötter mår i dom? Samma ide.. och det fungerar lika bra.. :-)-)
Användarvisningsbild
av camaro69
Jag har inte en tanke på att vara elak:

Men detta är ett klassiskt exempel på att snålheten bedrar visheten.
Det går inte att vara snålvarg i vissa lägen.

Samt att renlighet och noggrannhet är basic.

I nuläget får du väl leva med vibrationerna eller göra en ny investering i skivor och klossar.
Nu kan du jobbet utantill. :wink:
Men tråkigt att det behövde kosta dyra lärpengar.
av Red Dragon
Som jag nämnde tidigare: Byt/reklamera de skeva skivorna. Skivorna blir ej raka igen utav att du byter beläggen.
Om du reklamerar skivorna så kostar det ingenting.
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Red Dragon skrev:Som jag nämnde tidigare: Byt/reklamera de skeva skivorna. Skivorna blir ej raka igen utav att du byter beläggen.
Om du reklamerar skivorna så kostar det ingenting.
okj tack det var det jag ville veta :D

MVH/Nicklas.
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Hej!

Hur mkt spel får det igentligen vara på en bromsskiva? jag mätte med en indikator då skivorna satt fastmonterade på bilen och då snurrade jag skivan samtidigt som jag kollade på indikatorklockan och det var ca 4 hundradelar på den ena och ca 5 hundradelar på den andra. Jag mätte längst ut på skivorna från både insidan och utsidan.

kan någon svara på det här?

MVH/Nicklas.
av *pettson*
vrålvolvon skrev:Hej!

Hur mkt spel får det igentligen vara på en bromsskiva? jag mätte med en indikator då skivorna satt fastmonterade på bilen och då snurrade jag skivan samtidigt som jag kollade på indikatorklockan och det var ca 4 hundradelar på den ena och ca 5 hundradelar på den andra. Jag mätte längst ut på skivorna från både insidan och utsidan.

MVH/Nicklas.
0.04mm fram och 0.08mm bak.. om du har 0,04 eller 0.05.. det är försumbart..
Har du testat med att skifta däcken mellan fram och bak? så du kan utesluta däck och fälgar..
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
*pettson* skrev:
vrålvolvon skrev:Hej!

MVH/Nicklas.
0.04mm fram och 0.08mm bak.. om du har 0,04 eller 0.05.. det är försumbart..
Har du testat med att skifta däcken mellan fram och bak? så du kan utesluta däck och fälgar..
okj då är jag alltså inom gränsvärdena då. nej jag har inte skiftat några hjul men eftersom det blev precis efter jag bytt bromsskivor och enbart vid inbromsning så var då bromsskivorna det första jag tänkte på. men jag kan ju testa att skifta hjulena, men det skulle ju vara konstigt om det var så :???: Det känns när man bromsar vid väldigt låg hastighet precis då bilen håller på att stanna att det som voblar i fram som om det vore nått som inte sitter rakt eller är löst... och vad jag har hört så ska detta fenomen betyda skeva bromsskivor, då bilen uppförsig så. :???: kan det vara nått hjulllager då som håller på att bli dåligt?

MVH/Nicklas.
av Red Dragon
Oppss...vobblar det precis innan bilen stannar? det tyder EJ på skeva bromsskivor. Är nog snarare något
som är löst eller utslitet i framvagnen. Så om du kör i 70-100 km/h och bromsar så känns det inget konstigt då?
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Red Dragon skrev:Oppss...vobblar det precis innan bilen stannar? det tyder EJ på skeva bromsskivor. Är nog snarare något
som är löst eller utslitet i framvagnen. Så om du kör i 70-100 km/h och bromsar så känns det inget konstigt då?
Hej!

Det känns ännu värre då man kör över 80km/h och trycker på bromspedalen... men det känns ju i vilken hastighet man än kör i fast det känns mindre när man kör saktigare. När man kör så sakta så att bilen nästan stanar så känner man att det voblar, som att skivorna skulle vara skeva. det behövs ju inte mycket för att känna en skevhet. Men när man kör i 80km/h å fortare så känns det mest i ratten att det skakar och hugger som att inte bromsbeläggena tar över hela sitt område. Det kan man jämföra med metallsvarvning, ju högre varvtal desto mindre såg man att det att det voblade men när man går ner i varv så kan man se att det vobblar fast i själva verket så är det kanske inte så snet utan det kanske bara är frågan om några eller någon hundradels millimeter. Då tog man en gummihammare och slog på metallstycket men det funkar nog inte på en bromsskiva :D

men har jag inte skeva skivor då? det är då det jag trott hela tiden iaf

Mvh/Nicklas.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90