Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av A80TD
Fick hjälp med en koll. 040320 hade den gått drygt 11100 mil. Jag köpte den i juli -05 men den hade nog stått där någon månad också.
Användarvisningsbild
av CarMan
A80TD skrev:Fick hjälp med en koll. 040320 hade den gått drygt 11100 mil. Jag köpte den i juli -05 men den hade nog stått där någon månad också.
då verkar ju allt stämma, 5000 mil/år är gasnak vanligt på tyska bilar
Användarvisningsbild
av A80TD
CarMan skrev:
A80TD skrev:Fick hjälp med en koll. 040320 hade den gått drygt 11100 mil. Jag köpte den i juli -05 men den hade nog stått där någon månad också.
då verkar ju allt stämma, 5000 mil/år är gasnak vanligt på tyska bilar
Ja, den verkar ha varit i trafik i ca 3.5 år innan jag köpte den. Slutet på nov-01 till våren -05.
av Knasen
mm bara det att cem tar dim´s mätarställning...............,å ett cem går inte att använda begagnat
Så sant så, att CEM:en tar DIM mätarställning, och jämför med den med den interna mätarställning i CEM:en , stämmer inte den så sätts felkod CEM 4A00 (Jämförelse fel, total mätsträcka)

Om jag har tillgång Pinkoden till Cem:en så kan jag fullständigt radera allihopa och progga om den om jag har rätt utrustning och då pratar vi inte om Vida el. Vadis.
av Dykaren
Så rekomendationen om man ska köpa en importerad bil är alltså att ta bilens chassinr? Kan man alltså kolla alla garantireprationer med det? Var hör man av sig med det? Jag är på jakt efter en D5:a och har även kollat en del på importbilar. Har hittat en firma som lämnar fulla garantier på mil osv så skulle det sen visa sig att den är skruvad så är det ju deras problem så att säga. Dom lämnar även 1 års Euro garanti på alla deras bilar. Garantin gäller 12 månader och kan förlängas tills bilen har blivit 10 år gammal eller rullat 17 000 mil.

Garantin omfattar:
- Motor
- Växellåda
- Motorelektronik
- Bakaxel

Verkar ju seriöst iaf? Köper jag en bil där så kommer jag se till att ha ett ordentligt kvitto och köpeintyg där dom på papper intygar att mil osv stämmer. Kommer ägna tid till att verkligen spåra bilen bakåt i tiden.

Finns det någon här som kan hjälpa till att kolla upp bilar med hjälp av chassinr?
Användarvisningsbild
av CarMan
Dykaren skrev:Så rekomendationen om man ska köpa en importerad bil är alltså att ta bilens chassinr? Kan man alltså kolla alla garantireprationer med det? Var hör man av sig med det? Jag är på jakt efter en D5:a och har även kollat en del på importbilar. Har hittat en firma som lämnar fulla garantier på mil osv så skulle det sen visa sig att den är skruvad så är det ju deras problem så att säga. Dom lämnar även 1 års Euro garanti på alla deras bilar. Garantin gäller 12 månader och kan förlängas tills bilen har blivit 10 år gammal eller rullat 17 000 mil.

Garantin omfattar:
- Motor
- Växellåda
- Motorelektronik
- Bakaxel

Verkar ju seriöst iaf? Köper jag en bil där så kommer jag se till att ha ett ordentligt kvitto och köpeintyg där dom på papper intygar att mil osv stämmer. Kommer ägna tid till att verkligen spåra bilen bakåt i tiden.

Finns det någon här som kan hjälpa till att kolla upp bilar med hjälp av chassinr?
kolla allt innan du köper bilen, även om dom garanterar mätarställningen!
det kan ju varaså att dom också kollat mätarställningen & lägger sig 500 mil över sista garanti repratione 6 sen hävdar att bilen stått i en lada i 3 år utan att andvändas
av Frigge
Dykaren skrev:Så rekomendationen om man ska köpa en importerad bil är alltså att ta bilens chassinr? Kan man alltså kolla alla garantireprationer med det? Var hör man av sig med det? Jag är på jakt efter en D5:a och har även kollat en del på importbilar. Har hittat en firma som lämnar fulla garantier på mil osv så skulle det sen visa sig att den är skruvad så är det ju deras problem så att säga. Dom lämnar även 1 års Euro garanti på alla deras bilar. Garantin gäller 12 månader och kan förlängas tills bilen har blivit 10 år gammal eller rullat 17 000 mil.

Garantin omfattar:
- Motor
- Växellåda
- Motorelektronik
- Bakaxel

Oavsett hur bra det verkar kan man inte vara säker. Kan ju vara så att bilen inte varit inne för spec många garantirep och då är det svårt att se om den är skruvad eller ej. Garantin dom lämnar ger jag inte mycket för tyvärr.
Användarvisningsbild
av CarMan
Frigge skrev:

Garantin omfattar:
- Motor
- Växellåda
- Motorelektronik
- Bakaxel

Oavsett hur bra det verkar kan man inte vara säker. Kan ju vara så att bilen inte varit inne för spec många garantirep och då är det svårt att se om den är skruvad eller ej. Garantin dom lämnar ger jag inte mycket för tyvärr.
skulle vara ku o se vad det står i det avtalet! hur man måste bevisa att den är skruvad & vad dom gör för åtgärd
av Hellrider
Knasen skrev:
mm bara det att cem tar dim´s mätarställning...............,å ett cem går inte att använda begagnat
Så sant så, att CEM:en tar DIM mätarställning, och jämför med den med den interna mätarställning i CEM:en , stämmer inte den så sätts felkod CEM 4A00 (Jämförelse fel, total mätsträcka)

Om jag har tillgång Pinkoden till Cem:en så kan jag fullständigt radera allihopa och progga om den om jag har rätt utrustning och då pratar vi inte om Vida el. Vadis.
felkoden är bara nolla ner första gången den kommer,sen dyker den aldrig upp igen.Jo självklart går allt att radera med dha el sha el likn. men nu prata vi ju utan å göra några ingrepp,bara å flytta över
Användarvisningsbild
av _Rick_
skulle vara högre straff för mätarmanipulering. Nu är det väl knappt nåt..

Sen är det ju bevisbördan med

Använde dimension 255/40-20 med fälgar p[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]

Vad verkstaden gör beror på ditt specif[…]

Relä K uppbrunnet.

Nu stämmer inte senaste svaret märker ja[…]