Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Degnell
Nu sitter även mina diskanter på plats, och jag är väldigt nöjd. Ni som öppnat bakdörrarna.. hur stor diskant kan man få plats med? Jag fick dremmla upp hålen i a-stolparna för att få in 1"-diskanterna. Mina 1"diskanter till bakdörrarna är beställda och skickas väl på tisdag om jag inte ringer och avbeställer, så tacksam om jag får svar innan dess :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Orfeous skrev:Ja, högnivåsignalen finns ju vid högtalarna ;)
Blir två slutsteg ett för basen och en för originalhögtalarna. Till att börja med.
Tror jag kommer att skruva dig andra element och även diskanter.. helt värdelöst att åka omkring
och lyssna på musik utan bra diskant de låter ju som de håller för munnen då folk pratar t.ex
En fråga.... hänger inte med på ditt resonemang riktigt. Först säger du att MDS prylar har för låg kvalite... sen kan du tänka dig att ta högnivåsignaler till dina slutsteg... det är ju en sådan NO NO NO NO NO vad gäller ljudkvalite .....
Användarvisningsbild
av vickan
VolvoB20 skrev:
Blir två slutsteg ett för basen och en för originalhögtalarna. Till att börja med.
Tror jag kommer att skruva dig andra element och även diskanter.. helt värdelöst att åka omkring
och lyssna på musik utan bra diskant de låter ju som de håller för munnen då folk pratar t.ex
En fråga.... hänger inte med på ditt resonemang riktigt. Först säger du att MDS prylar har för låg kvalite... sen kan du tänka dig att ta högnivåsignaler till dina slutsteg... det är ju en sådan NO NO NO NO NO vad gäller ljudkvalite .....
bara ett litet inlägg emllan.. kör med MDS största aktiva låda och signal via högnivå.. vet att låg är optimalast men det blev så här ändå.. hur som helst, det blev faktiskt mycket bra ljud från deras låda :-)-)
Användarvisningsbild
av Degnell
vickan skrev: kör med MDS största aktiva låda och signal via högnivå.. vet att låg är optimalast men det blev så här ändå.. hur som helst, det blev faktiskt mycket bra ljud från deras låda :-)-)
Då kan du eller någon annan som vet kan tipsa mej som är ganska oinvigd när det gäller hur man kopplar lågnivå. Har kikat lite på BRL:s hemsida på en infinity basslink som jag är lite sugen på. Någon som har erfarenhet är välkommen att ge ris&ros om denna aktiva sub. Jag är som sagt inte helt hemma på hur det går till att koppla högnivå? Har förstått att man tar +&- från både höger och vänster, men finns det någon speciell högnivåkabel eller är det standard högtalarkabel, och isf, måste man ha någon koppling för att kunna ansluta till subben? Pratade med en kille på MDS i helgen som hade jobbat med lite s40/v50. Han rekomenderade att ta högnivå från C-stolpen(alltså bakhötalarnas signaler) till steg/aktiv bas. Tydligen lätta paneler att ta bort. Blir det bättre ljud av att omvandla högnivån till lågnivå, och om så är fallet, behöver jag fortfarande signal från båda sidorna? Jag är som sagt ny på ämnet, men tycker det är roligt att göra sånt här själv och lära mej :)
Användarvisningsbild
av vickan
Degnell skrev:
vickan skrev: kör med MDS största aktiva låda och signal via högnivå.. vet att låg är optimalast men det blev så här ändå.. hur som helst, det blev faktiskt mycket bra ljud från deras låda :-)-)
Då kan du eller någon annan som vet kan tipsa mej som är ganska oinvigd när det gäller hur man kopplar lågnivå. Har kikat lite på BRL:s hemsida på en infinity basslink som jag är lite sugen på. Någon som har erfarenhet är välkommen att ge ris&ros om denna aktiva sub. Jag är som sagt inte helt hemma på hur det går till att koppla högnivå? Har förstått att man tar +&- från både höger och vänster, men finns det någon speciell högnivåkabel eller är det standard högtalarkabel, och isf, måste man ha någon koppling för att kunna ansluta till subben? Pratade med en kille på MDS i helgen som hade jobbat med lite s40/v50. Han rekomenderade att ta högnivå från C-stolpen(alltså bakhötalarnas signaler) till steg/aktiv bas. Tydligen lätta paneler att ta bort. Blir det bättre ljud av att omvandla högnivån till lågnivå, och om så är fallet, behöver jag fortfarande signal från båda sidorna? Jag är som sagt ny på ämnet, men tycker det är roligt att hålla på o testa. Dock blir det ju billigare om man har lite förhandsinfo så saker och ting inte går sönder i onödan :lol:
till den baslåda som jag köppte så fick jag även med ett komplett kabelsats för låg/högnivå. Kolla med mds/brl vilka kablar som behövs.. Högnivåsignalen togs i min bil på precis det stället som du pratar om.

När det gäller tips så kan jag starkt rekommendera Backes Ljud, grym bra service och ett stort kunnande.. Slå en signal till Matias där och prata med honom.. Han kommer veta vad du behöver :-)-)
Användarvisningsbild
av vickan
Degnell skrev:http://www.mds.se/?artnr=powerpac800 är det denhär du har Vickan? Väldigt bra pris om ljudet är bra!
yupp, den jag har.. Fick med kablar och allt. Ljudet funkar kanon tycker jag.. Är kanske inte världens mest krävande person, men ändå.. Det känns i ryggen när man höjer volymen 8) :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
vickan skrev:
VolvoB20 skrev:
bara ett litet inlägg emllan.. kör med MDS största aktiva låda och signal via högnivå.. vet att låg är optimalast men det blev så här ändå.. hur som helst, det blev faktiskt mycket bra ljud från deras låda :-)-)
Det beror på fler saker... om du lånar högnivå från en högnivå-signal som insignal till basslutsteget kan det bli "ganska" bra om samma utgång inte drar en högtalare i andra ändan.

Hänger det en högtalare där så kommer ju allt skit som den skickar tillbaka på lednigen att gå in basförstärkaren, inte bra... (med skit menar jag att hötalaren lastar ned slutsteget, olinjärt, induktivt, resistivt, konduktivt vilket sabbar signalen ) :-O) Men det är klart ... dunkar i ryggen gör det ju i alla fall....

Lågnivå kan du sno tex mellan stereon och original slutsteget till dörarrna

MDS ska man inte dra över en kam för övrigt, de har dåliga saker, men även riktigt bra grejjer, till vettiga priser.
Användarvisningsbild
av Degnell
Han jag pratade med på MDS sa att om jag har tur så finns det en lågnivåutgång på baksidan av huvudenheten. Det finns tydligen det på vissa även fast jag inte har något slutsteg annat än det som sitter i huvudenheten. Dock måste jag ju få bort baksidan av huvudenheten för o undersöka om jag har sån tur, så jag har inte kikat. Så VolvoB20. Du verkar ju rätt insatt i det här med ljud. Jag har inget slutsteg till dörrarna. Hur gör jag för o få så bra ljud som möjligt ur subben utan att det för den skull blir skit ur bakhögtalarna? Om jag använder en omvandlare för o göra högnivå till lågnivå, kommer jag då ifrån det dåliga ljudet från bakhögtalarna eller är det vilketsom?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Degnell skrev:Han jag pratade med på MDS sa att om jag har tur så finns det en lågnivåutgång på baksidan av huvudenheten. Det finns tydligen det på vissa även fast jag inte har något slutsteg annat än det som sitter i huvudenheten. Dock måste jag ju få bort baksidan av huvudenheten för o undersöka om jag har sån tur, så jag har inte kikat. Så VolvoB20. Du verkar ju rätt insatt i det här med ljud. Jag har inget slutsteg till dörrarna. Hur gör jag för o få så bra ljud som möjligt ur subben utan att det för den skull blir skit ur bakhögtalarna? Om jag använder en omvandlare för o göra högnivå till lågnivå, kommer jag då ifrån det dåliga ljudet från bakhögtalarna eller är det vilketsom?
Till att börja med. Tar man högnivå istället för lågnivå är signalkvalien ganska ok ändå (lite mera brus) så länge det INTE sitter en högtalare på samma utgång, varför då...jo..

En högtalare är ju i princip magnet, spole (motor) och högtalarkon..... skickar du ut en signal i from av ström (tänk ett trummslag i musiken tex) så rör sig spolen/konen, MEN när signalen tar slut så tvärstannar inte konen utan rör sig en stund till av "bara farten". Vad händer då, jo spolen blir generator och skickar tillbaka ström istället. Hur bra ett slutsteg orkar hålla emot här mäts is Dämpfaktor. Dessutom blir det mera förvrängning av att slutsteget lastas. Att då "låna" av den signalen till en bas förstärkare/låda kan inte bli bra. Signalen är ju redan "förstörd". det är alltså inte bakhögtalaran som kommer låta kass, utan basen blir inte alls vad den skulle kunna vara.... det är basförstärkaren/subben som får den dåliga signalen in.

Vad göra:

1. Nästan alla volvostereo har lågnivåutgång för de säljs ju även med slutsteg också. Så leta reda på denna och ta signalen till basen där, blir bra mycket bättre

2. För ännu bättre ljud köp en liten förstärkare till dörrar också och sätt delningfilter INNAN slutstegen så behöver dörrarna inte jobba med basen alls, den skickar du bara till subben. Bli otrolig lyft i mellan/diskant utan att ens byta högtalare.

Månag slutsteg har inbyggt filter så du behöver inte köpa ett löst filter om du inte vill,

Om oturen är framme och du sakanr lågnivå på stereon, Kör som i alternativ två och driv delningfiltret med högnivåsignal och inga högtalare som belastar stereon.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Huven indikerar öppen

Tack för tips!

Och denna har man sänkt med 10k för att […]

Hej! Ibland så är tomgången lite […]

Ulyd motor Xc90 d5 2007

Den verkar inte gå på alla cylindrar, […]